Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Curry

• annica_johansson 5 oktober 2009

Hej!!
    Har sökt efter hemmagjord currykrydda, men inte hittat någon:(finns det någon vänlig själ här på mk som trycker på ett bra recept på curry:D så skulle jag jätte gärna vilja ta del av det receptet:p
    Mvh Annica

• maria_wijk 5 oktober 2009

Har inte provat att göra eget currypulver själv, men det kanske man skulle sedan när burken tar slut. Hittade detta vid googling på receptfavoriter.se

4 msk koriander
    1 bit kanel
    5 hela kryddnejlikor
    1 msk spiskummin
    1 msk kardemumma
    1 tsk hel svartpeppar
    0,5 tsk torkad chili
    1 tsk mald ingefära
    4 msk mald gurkmeja

Rosta kryddorna (utom ingefära och gurkmeja) i en ugnsform i cirka 20 minuter på 200 grader eller rosta dem lätt och skaka hela tiden i en panna på spisen tills de börjar "knäppa". Mixa i en kaffemixer (sån som man mixar kaffebönor i) eller mortel. Tillsätt gurkmeja och ingefära. Bäst smak får curryn om du börjar med så hela kryddor som möjligt men det går givetvis med färdigmalda också. Blir cirka 1 dl. Övriga kryddor du kan ha i är muskot, fänkål, svarta senapsfrön, cassia bark, stjärnanis, lagerblad och curryblad (kari).

Lycka till :)

• MosterNettan 5 oktober 2009

Skrivet av Metalmaid den 5 okt 2009

Har inte provat att göra eget currypulver själv, men det kanske man skulle sedan när burken tar slut. Hittade detta vid googling på receptfavoriter.se

4 msk koriander
    1 bit kanel
    5 hela kryddnejlikor
    1 msk spiskummin
    1 msk kardemumma
    1 tsk hel svartpeppar
    0,5 tsk torkad chili
    1 tsk mald ingefära
    4 msk mald gurkmeja

Rosta kryddorna (utom ingefära och gurkmeja) i en ugnsform i cirka 20 minuter på 200 grader eller rosta dem lätt och skaka hela tiden i en panna på spisen tills de börjar "knäppa". Mixa i en kaffemixer (sån som man mixar kaffebönor i) eller mortel. Tillsätt gurkmeja och ingefära. Bäst smak får curryn om du börjar med så hela kryddor som möjligt men det går givetvis med färdigmalda också. Blir cirka 1 dl. Övriga kryddor du kan ha i är muskot, fänkål, svarta senapsfrön, cassia bark, stjärnanis, lagerblad och curryblad (kari).

Lycka till :)

Låter som det är betydligt enklare att grabba en burk på kryddhyllan i affären...

• annica_johansson 6 oktober 2009

Ja i och för sig är det enklare att göra det en jag tänkte vara lite nyttig och ev slippa alla E-tillsatser som inte ska vara bra för oss. Bara massa gifter i E -tillsatser,några bra finns det väll men inte många. Men ska testa receptet jag fick. Tack så mycket för det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.