Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dansk kringla

• margitkallgren 3 mars 2009

Hej alla mat o bakglada ute i landet. Jag har tidigare haft tur med mina efterlysningar,. Nu försöker jag igen.
    Jag söker recept på en dansk kringla som är jättegod. Den
    påminner om våra wienerlängder. Har ätit den både i Danmark och på Bornholm. Tacksam för svar. Margit Källgren

• ninamy 3 april 2009

Är det den här du letar efter:

http://www.gjenvick.com/Recipes/DanishKringleRecipe.html

• ninamy 3 april 2009

Hittade ett recept på svenska som är översatt från engelska av explorer.. Jag har rättat de mest uppenabara felstavningarna t.ex. 1/2 cup heavy cream blev 1 kopp tunga grädde.. :-)

Ingredienser:

3 koppar vetemjöl
    1 kopp smör, fast men inte hårt
    1 tsk. bakpulver
    1 ägg
    1 / 2 kopp grädde
    Pärlsocker eller krossade sockerbitar för toppning

Smörj en plåt eller använd bakplåtspapper. Förvärm ugnen till 157 grader.

Baka ihop vetemjöl, smör, bakpulver, ägg och grädde, baka ihop till en smidig deg. Ta ut små valnötsstora-kulor, rulla till remsor på ca 15 cm. Forma som en kringla och doppa i pärlsocker. Placera på plåten med pärlsockret upp. Grädda i 10-12 minuter, tills kringlorna är gyllene. Blir ca 130 kringlor.

Phu! Nu måste jag nog baka dessa när jag har suttit och översatt det. :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.