Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dasslock och elefantöra

  • Gul13 21 april 2009

    Är det två rätter eller är det bara köttbitarna som kallas så?

    Är det någon som har ett recept eller vet på ett ungefär vad det är?

  • Glitterfia 21 april 2009

    Elefantöra är samma sak som lövbit (sån som man kan beställa på grillen)
    Har sett recept på tunnkavlad köttfärs här på MK, tror jag.

    Dasslock har jag aldrig hört.

  • Glitterfia 21 april 2009

    Det var detta recept jag sett

    Elefantöra av köttfärs

  • sme 21 april 2009

    Vi kallar pizza för dasslock

  • Lotten_J 21 april 2009

    Har aldrig hört talas om att man kallar ngn maträtt för dasslock :p

  • Amika 21 april 2009

    Dasslock har jag aldrig hört...

    Däremot kallar vi såna små, runda polarbröd för elefantfötter... Apropå konstiga smeknamn... :)

  • Okänd 21 april 2009

    Snöflingor stora som dasslock har väl alla hört någon gång!
    Men inte i matsammanhang.
    Elefantöra, eller stor lövbiff är inte så dumt.
    Jag gjorde ett slags elefantöra på kycklingfilé som jag bankade ut mellan två smörpapper. De blev jättetunna och var otroligt lättgrillade,
    Skall försöka att göra dem en gång till och lägga ut receptet!

  • boz1965 21 april 2009

    Dasslock? Ja, det skulle väl vara mina händer i så fall... :D

    Har hört det ofta på grund av deras storlek. Men ni vet väl vad man säger om stora händer... *snuskigt leende*

  • Lotten_J 21 april 2009

    Men jag har sett det på en med små händer :p så hur det alltid stämmer med stora händer...........vet jag inte....:p


    Skrivet av boz1965 den 21 apr 2009

    Dasslock? Ja, det skulle väl vara mina händer i så fall... :D

    Har hört det ofta på grund av deras storlek. Men ni vet väl vad man säger om stora händer... *snuskigt leende*

  • boz1965 21 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 21 apr 2009

    Men jag har sett det på en med små händer :p så hur det alltid stämmer med stora händer...........vet jag inte....:p


    Skrivet av boz1965 den 21 apr 2009

    Dasslock? Ja, det skulle väl vara mina händer i så fall... :D

    Har hört det ofta på grund av deras storlek. Men ni vet väl vad man säger om stora händer... *snuskigt leende*


    Heheheheheeeeeee... Säger inte mer... :p

  • bernit 21 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 21 apr 2009

    Har aldrig hört talas om att man kallar ngn maträtt för dasslock :p


    Däremot har jag kört hundratals elefantöra med pommes frites, persiljesmör och grönsallad på den tiden jag jobbade på krog.

    Vi gjorde elefantörat på ändbitar av oxfilé som bankades ut mellan två plastbitar till en "lövtunn" biff.
    Vändes snabbt på ett hett järn. Storleken var ung. 20-25 cm i diameter. (och ibland trasigt :p)

  • Gnurf 21 april 2009

    Ja...det låter svårt att banka ut en bit oxe mellan två plastbitar utan att det blir lite trasigt....:o

  • boz1965 21 april 2009

    Skrivet av bernit den 21 apr 2009

    Skrivet av Lotten_J den 21 apr 2009

    Har aldrig hört talas om att man kallar ngn maträtt för dasslock :p


    Däremot har jag kört hundratals elefantöra med pommes frites, persiljesmör och grönsallad på den tiden jag jobbade på krog.

    Vi gjorde elefantörat på ändbitar av oxfilé som bankades ut mellan två plastbitar till en "lövtunn" biff.
    Vändes snabbt på ett hett järn. Storleken var ung. 20-25 cm i diameter. (och ibland trasigt :p)


    Jepp, håller med. Det så kallade "elefantörat" var/är ofta inte av den bästa charkbiten, precis...

  • Lenkan 21 april 2009

    Jag har inte riktigt förstått om det är lövbiff eller lövbit som är elefantöra

  • bernit 21 april 2009

    Skrivet av Lenkan den 21 apr 2009

    Jag har inte riktigt förstått om det är lövbiff eller lövbit som är elefantöra


    Snarare lövbiff än lövbit, men även en lövbiff är "utbankad"
    På senare år har det kommit en massa "nya" begrepp i charkdisken, t.ex. lövbit som väl är tunna skivor av "mörad" fransyska eller annan seg kötbit (som annars blir söndagsstek eller grytbitar) - nytt häftigt namn blir helt plötsligt en ny köttbit, och värst är väl alla dessa förmarinerade "delikatess"-grillköttbitar som håller till nästa grillsäsong om vi inte hinner grilla dem iår.

  • Glitterfia 21 april 2009

    Lövbiff man köper i affären i tunna skivor är skuret av innanlår.
    Lövbit är pressat kött (köttfärs) i alla fall på grillar osv...

  • Gul13 22 april 2009

    Tack för alla svar. Dasslock har jag bestämt sett i matsammanhang ... frågan är om det var i Köpenhamn jag åt det för si så där 100 år sedan?

    Nu vet jag i allafall vad elefantöra är. Tack för det.

  • Lenkan 22 april 2009

    Jag visste redan att lövbiff är helt utbankat kött och lövbit är pressad köttfärs. Det jag undrade var vilket som kallades elefantöra. Bernit verkar vara inne på att det är lövbiffen som är elefantörat, jag får lita på honom :)

  • Gnurf 22 april 2009

    Igår frågade jag i Charken efter Dasslock...men blev abrupt hänvisad till Coop Bygg....:'(

  • Lenkan 22 april 2009

    :p:D(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.