Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den godaste kyclingpajen!?

  • NatalieO 22 mars 2012

    Jag tycker det är så gott med kyckling paj, gärna med paprika och curry i, men jag tycker det är så himla svårt att hitta ett recept som tilltalar!
    Så jag söker bra recept på de godaste kycklingpajerna! Det behöver inte finnas nått krav på att det ska vara få råvaror, vara smalt eller gå fort att göra, god mat får gärna vara lite mer avancerad och ta lite längre tid :)

  • littlejohn 23 mars 2012

    Det här tycker jag är gott. Man kan ju välja själv vad man vill ha för pajbotten, och hur man kryddar.

    Kycklingpaj med champinjoner:

    En kycklingpaj, ca 6 portioner
    Pajdeg till en paj:
    3 dl vetemjöl
    150 g smör eller margarin
    2 - 3 msk vatten
    1 krm salt
    Fyllning till kycklingpajen:
    En halv grillad kyckling
    10 champinjoner
    Ev. några buketter kokt brocolli, skivad paprika och rödlök
    Äggstanning till en kycklingpaj:
    3 ägg
    2,5 dl mjölk
    2 krm salt
    1 krm vitpeppar

    Sätt ugnen på 200 grader.
    Gör först pajskalet. Skär kylskåpskallt smör i kuber. Lägg allt i en bunke och arbeta snabbt ihop till en klump. Låt den gärna vila 20 minuter i kylen.
    Kavla eller tryck ut i en pajform (ca 24 cm diameter). Dubbel sats räcker till långpanna.
    Stick hål i pajdegen över botten med en gaffel. Grädda i 10 minuter.
    Om man penslar med lite vispat ägg precis när du tagit ut pajskalet så blir pajskalet tätare.
    Plocka bort köttet på kycklingen och dela det i bitar. Dela champinjonerna. Lägg allt, inklusive andra grönsaker (om du vill ha det) i pajskalet och platta till en aning.
    Blanda äggstanningen och häll i pajskalet.
    Grädda kycklingpajen på 175 grader i ca 50 minuter. Skaka på den och se om äggstanningen har stelnat.
    Ta ut och låt kycklingpajen svalna något innan servering.

    Smaklig spis! {eat}

  • NatalieO 25 mars 2012

    Tack så mycket! Den lät spännande, det får jag testa :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.