Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dessert till maskerad

  • cisj 18 januari 2011

    Om ca en månad ska står jag som ansvarig för allt fika och desserter till en maskerad, där åldrarna är från 11 år och uppåt. Skulle vilja hitta på något roligt men vet inte riktigt vad. Fantasin är totalt slut.

    Då vi är ganska många så skulle jag vilja göra flera olika alternativ som man får ta av.

    Är det någon som har några förslag på kakor/tårtor/pajer med någon liten rolig twist?. Alla förslag uppskattas!

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Du skriver inte att det är något tema på maskeraden så antar att det bara är en vanlig maskerad. Jag hade satsat på tårta som dekoreras med sugarpaste eller marsipan. Kanske en tårta format som ett ufo med en liten grön utomjording i? Eller däcket på ett piratskepp? Eller sågör man den enkel men rolig genom rutor av marsipan i en massa olika färger som gör tårtan spännande utan att vara pilligt. Här är det faktiskt nästan bara fantasin som sätter gränserna.

    Ett annat tips är en tåg-tårta som min mamma gjorde till en av våra maskerader. Hon tog helt enkelt vanlig vaniljglass ur sina förpackningar och byggde upp blocken till ett lok och vagnar. Loket gjorde hon med två stycken. En liggandes och en ståendes. Akta bara så att det inte hinner smälta. Dekorationerna var roligast. Hon dekorerade med godis och kakor, bland annat Ballerinakex som hjul på tåget. Rolig idé som vi gillade eftersom vi kunde plocka godis från den och så den goda glassen.

    Orkar du lägga ner massor av tid kan du ju baka cupcakes. Då kan du dekorera dem olika. Blåa piratmuffins till pojkarna och rosa prinsessmuffins till tjejerna. Hoppas att det går bra med festen i vilket fall som helst och lycka till! (Y)

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Såg nu att åldrarna visst var 11 och UPPÅT. Hmm.. det gör det lite svårare kanske eftersom de då börjar bli tonåringar och kanske tycker det är löjligt med prinsessmuffins och sånt. Men jag hade nog iallafall satsat på tårtor, muffins och kakor dekorerade i olika färger och med godis och sånt.

    Önskar än en gång lycka till. {party}

  • cisj 21 januari 2011

    Tack så mycket för tipsen. Tror jag satsar på tårtor (tar mindre tid än att dekorera massa muffins). Man kan ju blanda tårtor, en med frukt, en med marsipan, en choklad, en citron... Gott! :D

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Ingen tårta, men drömgott är det ju med marängsviss! Brukar ha strykande åtgång hos mina ungar som är 10-13 och deras kompisar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.