Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Diabetiksmat !!!!!!!!!

  • matfreekarna 27 februari 2010

    Finns det någon el några som har diabetiker hemma? tänker på om ni hade tips om dinkel mjöl som man kan använda till dessa o en del mat tipps som vi alla kan äta hemma, o sedan vad man kan ha med sig i matlådan också.

    Jag är tom just nu med lätta matrecept till min gubben

    Finns det någon stjärna här som kan lite tips att ge mig .?:'(

  • Erajscha 27 februari 2010

    Jag är kostbehandlad diabetiker och äter likt GI-metoden (det vill säga bara långsamma kolhydrater och begränsat med kolhydrater). Jag äter väldigt sällan mat med mjöl i öht eftersom jag tycker det är ett onödigt kolhydratintag.

    Jag försöker anamma tallriksmodellen med minst en tredjedel grönsaker. Jag satsar på rikligt med fiberrika grönsaker (ärtor, gröna bönor, broccoli, etc) lite sallad gör nämligen varken till eller från.

    När jag käkar pasta så är det pasta vit fiber som gäller och även där gäller det att hålla på proportionerna även där, dvs en tallrik pasta med tomatsås funkar inte.

    Ströbröd ersätter jag med PO-fiber.

    När jag gör köttfärssås har jag i grovt rivna (eller fint tärnade) morötter, svamp och mycket lök. Det ger en fyllig köttfärssås med välbehövligt grönsakstillskott.

    Lasagne gör jag på fullkornsplattor och istället för bechamelsås använder jag finhackade brocooli blandat med lättcreme fraiche och ost.

    En veckomatsedel kan se ut så här:

    Söndag: Köttfärslimpa, klyftpotatis och wokad broccoli
    Måndag: Kebabgryta med ris och gröna bönor
    Tisdag: Arbogafisk , kokt potatis, ärtor (recept finns i min kokbok)
    Onsdag: Pannbiff, rostade rotsaker, gröna bönor
    Torsdag: Spaghetti och köttfärssås, broccoli

  • Marre73 24 maj 2010

    Är diabetiker sedan 4 års ålder och jag äter ALLT jag känner för, kompletterar med lite mer insulin om det är en sötare eller fetare maträtt{doctor}

  • boz1965 25 maj 2010

    Jag har diabetes typ 2 sedan något år tillbaka och äter också i princip vad som helst. Grejen är bara att man inte kan äta hur mycket som helst av vad som helst. Jag menar att man ska låta förnuftet råda och inte stoppa i sig en massa sött lösgodis, läsk, kakor etc. utan lära sig att hålla måttan.

  • epique 25 maj 2010

    Lchf kost?:)
    Har läst i många forum att det är flera som ej längre behöver ta insulin efter att de börjat med Lchf och är mycket nöjda över det.^^

  • Okänd 25 maj 2010

    Skrivet av Erajscha den 27 feb 2010

    Jag är kostbehandlad diabetiker och äter likt GI-metoden (det vill säga bara långsamma kolhydrater och begränsat med kolhydrater). Jag äter väldigt sällan mat med mjöl i öht eftersom jag tycker det är ett onödigt kolhydratintag.

    Jag försöker anamma tallriksmodellen med minst en tredjedel grönsaker. Jag satsar på rikligt med fiberrika grönsaker (ärtor, gröna bönor, broccoli, etc) lite sallad gör nämligen varken till eller från.

    När jag käkar pasta så är det pasta vit fiber som gäller och även där gäller det att hålla på proportionerna även där, dvs en tallrik pasta med tomatsås funkar inte.

    Ströbröd ersätter jag med PO-fiber.

    När jag gör köttfärssås har jag i grovt rivna (eller fint tärnade) morötter, svamp och mycket lök. Det ger en fyllig köttfärssås med välbehövligt grönsakstillskott.

    Lasagne gör jag på fullkornsplattor och istället för bechamelsås använder jag finhackade brocooli blandat med lättcreme fraiche och ost.

    En veckomatsedel kan se ut så här:

    Söndag: Köttfärslimpa, klyftpotatis och wokad broccoli
    Måndag: Kebabgryta med ris och gröna bönor
    Tisdag: Arbogafisk , kokt potatis, ärtor (recept finns i min kokbok)
    Onsdag: Pannbiff, rostade rotsaker, gröna bönor
    Torsdag: Spaghetti och köttfärssås, broccoli







    Äter du ingenting på fredag & lördag;)

  • Erajscha 27 maj 2010

    hehe jo men jag skulle ju bara ta ett exempel.. så här års kan en fredag eller lördagsmiddag vara grillad fläskkarré med en blandad sallad till eller grillad aubergine, grillad squash och grillad halloumi.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.