Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dinkelmjöl

  • Ingan 28 april 2008

    Jag använder bara dinkelmjöl när jag bakar ,siktat använder jag jag istället för vanligt vetemjöl.
    Jag bakar muffins med siktat dinkel, tar cocos och havregryn
    och sen förstås det vanliga.
    Är det nån som har nåt bra recept?

  • styvan 29 april 2008

    Jag har inte provat att baka med Dinkelmjöl ännu. Blir det lika bra som med vetemjöl?

  • monac 29 april 2008

    gör som dig "ingan" byter ut till dinkel i befintliga recept? lika bra bakegenskaper!

  • Bianca 29 april 2008

    Träder in i raden av bakare ovan. Dinkelmjök fungerar alldeles utmärkt men jag brukar minska lite på mängden alternativt ta lite mer bakpulver då jag tycker det har en liiiiiiiten benägenhet att bli i kompaktaste(kan man skriva så?) laget när man gör mjuka kakor. Till bröd o bullar är det absolut ingen skillnad.

  • monac 29 april 2008

    bönbröd (mycket nyttigt!)

    5 dl rågsikt
    1 msk ljus sirap
    1/2 dl rapsolja(eller oliv)
    2 tsk salt
    14 g (1 påse) torrjäst
    4 1/2 dl vatten
    250 g bönor(eller linser)
    7-8 dl vetemjöl special,eller jag byter till 5dl. dinkel fullkorns mjöl & 2-3 vete.spec.
    Ev.smaksättning oregano,hackad persilja,rosmarin eller vad man nu gillar.
    1.. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska. 2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen. 3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter. 4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter. 5. Sätt ugnen på 225°C. 6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.
    kanke kan vara nått,hittat på "vegan"-sida.

  • kiafia 29 april 2008

    Jag bakar världens godaste pitabröd på dinkel :D
    Se förslag under mina recept...
    Det går utmärkt att byta alla recpet till dinkelmjöl men ett tips är att lägga allt direkt i frysen och tina upp när det ska användas. Då blir inte brödet så torrt och inte heller gammalt och måste slängas ;-)
    Saker som måste bearbetas kan bli något kladdigare eftersom dinkel degar får en lite annan konstistens ("kortare och inte lika seg"). Men provar man sej fram funkar det bra.
    Lycka till och hör gärna av dej till mej om du vill ha förslag på fler goda,lättbakade brödrecept på dinkel. (Y)

  • Ingan 29 april 2008

    Man behöver inte använda lika mycket mjöl när man bakar med dinkel.Det "binder" ihop och kladddar inte lika mycket som vanligt mjöl.Jag gräddar heller inte så lång eftersom det då kan bli kompakt.
    T.ex muffinsen ska vara kladdiga för att dom ska bli bra.

  • Carina1978 29 april 2008

    Se "mitt" recept på jättegoda Dinkelbullar (Bröd)
    Snabbt å gott :-))

  • Ingan 30 april 2008

    Hej!
    Skriver mitt favorit recept på dinkelmuffins här i tråden

    2 ägg 1 dl socker vispas
    1 dl mjölk 4 msk becelmarg flyt.

    Blanda 1,5 dl cocos
    1,5 dl havregryn
    1,5 dl siktat dinkel
    2 tsk bakpulver
    Smeten ska vara lös.
    Grädda i 200 gr i 8-10 minuter ska vara kladdiga
    för att inte bli torra,eftersom det är lite fett och socker.

  • Prima 30 april 2008

    Jag har enbart provat dinkel i såser och blev avskräckt från bakningen och därför inte provat. Tyckte det "smakade" annorlunda i såsen med dinkel... en söt bismak eller nåt i den stilen. Var det slumpen eller är det så tro?

    Vill gärna ha svar på denna fråga så att dinkelmjölspåsen i skåpet inte behöver stå och damma igen :)

  • tandri 30 april 2008

    Har provat dinkel i tunnpannkaka och det blev väldigt bra. I ugnspannkaka däremot, så blev det väldigt kompakt.

  • Ingan 30 april 2008

    Det blir jättegoda pannkakor av dinkelmjöl,då tar jag mest fullkornsmjöl.Man ska se till så att man inte tar för mycket mjöl.Jag tycker att dinkelmjöl "binder " bättre.
    Till såser har jag aldrig använt dinkelmjöl kan tänka mej att det blir en annan smak.
    Nu finns några tips som du kan prova så dinkelmjölet kommer till användning.(Svar till Glaca)

  • Prima 30 april 2008

    Skrivet av Ingan den 30 apr 2008

    Det blir jättegoda pannkakor av dinkelmjöl,då tar jag mest fullkornsmjöl.Man ska se till så att man inte tar för mycket mjöl.Jag tycker att dinkelmjöl "binder " bättre.
    Till såser har jag aldrig använt dinkelmjöl kan tänka mej att det blir en annan smak.
    Nu finns några tips som du kan prova så dinkelmjölet kommer till användning.(Svar till Glaca)


    Ja tack så mycket, kanske jag orkar imorgon :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.