Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dipsås (typ m gräddfil)

  • Musen76 12 maj 2009

    Önskar recept på hemmagjord dipsås med sourcreamsmak! Vet att det finns påsar att köpa, men det kan vara kul o testa o göra eget.

  • pinglan_76 12 maj 2009

    jag har ett recept på en jättegod sås, den är dock inte gjort på gräddfil.
    den passar utmärkt som dippsås, dressing till sallader och suverän till
    grillat!
    2 dl cream fraiche
    1-3 vitlöksklyftor
    citronpeppar efter behag.
    den brukar gå hem hos de flesta!

  • gimmiahug 12 maj 2009

    Jag har aldrig provat just sourcream-dippan, däremot undrar jag också vad den kan innehålla? Gräddfil ÄR ju liksom sourcream...?

    Vi blandar ofta ihop bara gräddfil, lökpulver, finhackad lök, salt och en liten nypa socker - den måste stå och dra ganska länge men smakar likt lökdippen som Estrella har (hade?) i pulverpåsar.

  • ros 12 maj 2009

    :)Här är några förslag:
    Jordnötsdipp
    Avokadodipp

  • mooseella 12 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 12 maj 2009

    Jag har aldrig provat just sourcream-dippan, däremot undrar jag också vad den kan innehålla? Gräddfil ÄR ju liksom sourcream...?

    Vi blandar ofta ihop bara gräddfil, lökpulver, finhackad lök, salt och en liten nypa socker - den måste stå och dra ganska länge men smakar likt lökdippen som Estrella har (hade?) i pulverpåsar.


    Trodde det var creme fraiche som var sourcream. Det är det jag använder i alla fall, smaksätter med valfri kryddor och låter det dra en stund. Blandar man den med lite naturell philadelpiaost så blir den fastare i konsistensen. Gott med fin hackad lök i.

  • berggrenskan 13 maj 2009

    En god sås får man om man blandar Gräddfil eller Creme fraiche med Sweet chilisås.
    Passer även som kall sås till stekt fisk.

  • gimmiahug 13 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 12 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 12 maj 2009

    Jag har aldrig provat just sourcream-dippan, däremot undrar jag också vad den kan innehålla? Gräddfil ÄR ju liksom sourcream...?

    Vi blandar ofta ihop bara gräddfil, lökpulver, finhackad lök, salt och en liten nypa socker - den måste stå och dra ganska länge men smakar likt lökdippen som Estrella har (hade?) i pulverpåsar.


    Trodde det var creme fraiche som var sourcream. Det är det jag använder i alla fall, smaksätter med valfri kryddor och låter det dra en stund. Blandar man den med lite naturell philadelpiaost så blir den fastare i konsistensen. Gott med fin hackad lök i.


    Det låter väldigt gott att blanda Philadelphia med CF! Det ska jag definitivt prova; Sourcream är gräddfil fast den är ofta lite fetare i andra länder än vår svenska..... Creme Fraiche heter Creme Fraiche överallt i världen, och bara för att komplicera det hela finns även Fromage Frais/Quark vilket är likt vår Kesella.

  • mooseella 13 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 13 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 12 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 12 maj 2009

    Jag har aldrig provat just sourcream-dippan, däremot undrar jag också vad den kan innehålla? Gräddfil ÄR ju liksom sourcream...?

    Vi blandar ofta ihop bara gräddfil, lökpulver, finhackad lök, salt och en liten nypa socker - den måste stå och dra ganska länge men smakar likt lökdippen som Estrella har (hade?) i pulverpåsar.


    Trodde det var creme fraiche som var sourcream. Det är det jag använder i alla fall, smaksätter med valfri kryddor och låter det dra en stund. Blandar man den med lite naturell philadelpiaost så blir den fastare i konsistensen. Gott med fin hackad lök i.


    Det låter väldigt gott att blanda Philadelphia med CF! Det ska jag definitivt prova; Sourcream är gräddfil fast den är ofta lite fetare i andra länder än vår svenska..... Creme Fraiche heter Creme Fraiche överallt i världen, och bara för att komplicera det hela finns även Fromage Frais/Quark vilket är likt vår Kesella.


    Tack, alltid lär man sig något nytt =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.