Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E- tillsatser i maten!!!!!!!!!!!

  • Matglad-54 27 mars 2009

    :@ Var på ett föredrag av Tommy Svensson angående alla e- tillsatser i maten. Skrämmande hur vi blir manupelerade av de stora matjättarna och hur styrt det är med Livsmedelsverket!!!!!!!
    Alla borde gå på de här föreläsningarna och sätta sig in hur det är så vi kan påverka det hela!!!! Man blir mörkrädd!
    Det skulle vara roligt och höra vad andra tycker om det här?!:'(

  • Gnurf 27 mars 2009

    Jag löser situationen genom att i princip aldrig köpa några halvfabrikat, definitivt aldrig några helfabrikat/färdigmat...samt genom att alltid läsa på innehållsförteckningen OCH förteckningen över näringsvärde. Jag anser att man (som alltid) har ett mycket stort egenansvar i allt från att lära sig laga mat och baka från grunden (eliminerar många E-tillsatser) till att sluta röka, sluta stressa, sluta supa, börja träna. Om inte för sin egen så kanske för sina barns skull. (Y)

  • Erajscha 27 mars 2009

    Man ska också komma ihåg att allt som har ett E-nummer är inte "farliga främmande tillsatser".

  • zonale 27 mars 2009

    Detta med tillsatser i maten kommer upp då och då och det behöver verkligen uppmärksammas!! För min personliga del så gör jag som Gnurf men anser att skadliga tillsatser ska totalförbjudas!:@

  • festmaten 27 mars 2009

    Bra Gnurf(Y)

    Har ni också tänkt på hur mycket vi påfrestar kroppen utifrån med alla tillsatser i hudkrämer, tvättmedel mm?
    "Hur kan det egentligen finnas några sura människor med all denna konserveringsmedel både in- och utvärtes":o:D

  • Erajscha 27 mars 2009

    Självklart ska man läsa innehållsförteckningen och näringsvärdet. det är bästa sättet att bli medveten om vilka varor man väljer.

    Läser man "på baksidan" upptäcker man t.ex. snart hur mycket socker saker innehåller som faktiskt inte behöver innehålla socker. Tyvärr är dessa inte alltid fullständiga. Det saknas t.ex. ofta hur mycket kostfibrer som produkterna innehåller.

  • anneli1989 27 mars 2009

    De är lite kul nu för många företag har ändrat E nummer och skriver istället ut vad de är i för att de inte ska låta så farligt. smart drag. men förvirrade för de som inte har koll

  • Okänd 27 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 27 mar 2009

    Jag löser situationen genom att i princip aldrig köpa några halvfabrikat, definitivt aldrig några helfabrikat/färdigmat...samt genom att alltid läsa på innehållsförteckningen OCH förteckningen över näringsvärde. Jag anser att man (som alltid) har ett mycket stort egenansvar i allt från att lära sig laga mat och baka från grunden (eliminerar många E-tillsatser) till att sluta röka, sluta stressa, sluta supa, börja träna. Om inte för sin egen så kanske för sina barns skull. (Y)


    Nu är det kanske inte halvfabrikaten som är de värsta syndarna.
    Ta en titt på innehållsförteckningen i kyldiskarna med pålägg, det är skrämmande!
    I princip varje förpackning med "rökt" skinka innehåller E621 eller bara benämningen "smakförstärkare". Alla E-nummer från 620 till 650 är alla smakförstärkare!
    Matfabrikanterna använder så usla råvaror eller så har produkterna förlorat sin naturliga smak i tillagningsprocessen att man måste tillsätta dessa "smakförstärkare".
    För våra barns skull borde alla halvfabrikat eller fabrikstillverkad mat som serveras i skolbespisningen totalförbjudas!!

  • Matglad-54 27 mars 2009

    :) Det känns bra att få diskutera det här med E-nummer! Jag har varit på affären idag och skulle köpa skinka...........alla hade E620 på sin etikett plus många andra E- nummer!!!!!!!!!!! Vad ska man köpa? Notera, den billigaste hade förståss mest med E-nummer!!!

    Om ni har chansen gå och lyssna på Tommy Svensson om han är i närheten där ni bor, jag lovar att det är värt den tiden man sitter där! Mycket kunnig!:p

  • Erajscha 27 mars 2009

    Skrivet av JessicaFrej den 27 mar 2009

    De är lite kul nu för många företag har ändrat E nummer och skriver istället ut vad de är i för att de inte ska låta så farligt. smart drag. men förvirrade för de som inte har koll


    Men är inte det bättre? Då är det ju lättare att fatta vad det är... (och kanske undvika varan)

  • Matglad-54 28 mars 2009

    :) Jag har lånat boken den hemlige kocken, den sägs vara bra! Är det nå´n som har läst den? Den ska ju handla om just det här med maten och alla tillsatser.........

  • LaJefa 28 mars 2009

    Jag köper som regel allt mitt kött och pålägg hos en slaktare i grannbyn..men det är för att det smakar bra och är färskt. Inga tillsatser....tror jag. Ska jag vara ärlig så kollar jag aldrig om där finns E-tillsatser i det jag köper....orkar inte bry mig om sånt...kroppen bygger ju upp ett försvar för allt det vi stoppar i oss.. Jag tror ju att ju mer bakterier och annan skit vi stoppar i oss att vi blir mer resistenta.

  • Camme 28 mars 2009

    Ja jag har läst "Den hemlige kocken", den var bra. Jag försöker numera att köpa bröd hos bagaren, ekologiskt mm och försöker att inte köpa mat med för mycket E-nummer.

  • ros 28 mars 2009

    :oHur vi än gör så blir vi "lurade" vad maten innehåller
    Tillverkarna byter namn på tillsatser för att lura oss!
    Jag försöker laga mat: utan halvfabrikat, färdiga såser, färdiga soppor, färdiggrillad kyckling, köpta köttbullar mm.
    Bakar eget bröd.
    Skinkan som man köper som pålägg smakar "plast".
    Jag tror att ju färre E-nummer en vara innehåller så är det bättre

    Det finna en tråd tidigare som heter Lär dig syna matbluffen...
    Där finns det mer att läsa
    www.matklubben.se/matprat/var_faar_jag_tag_paa_vad__15/laer_dig_syna_matbluffen__5523.html

  • Matglad-54 28 mars 2009

    (Y) Tack för tipset ros!!!!!!!!!!

  • sucram1972 29 mars 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 28 mar 2009

    :) Jag har lånat boken den hemlige kocken, den sägs vara bra! Är det nå´n som har läst den? Den ska ju handla om just det här med maten och alla tillsatser.........


    Jag har precis läst den klart. Du kommer att bli chockad. Men jag visste de förvisso innan att de är mycket skräp i färdigmat.
    Men jag vet i alla fall att jag aldrig mer ska dricka milkshake på något som helst ställe, Mac Donalds, Burger King etc.

  • sucram1972 29 mars 2009

    Skrivet av LaJefa den 28 mar 2009

    Jag tror ju att ju mer bakterier och annan skit vi stoppar i oss att vi blir mer resistenta.


    E-stoffer är för de mesta kemikalier, inte alla är farliga. Men vissa av dessa ämnen är faktiskt giftiga till och med. Det här har inget med bakterier att göra, det här är kemikalier.

    Och hur kul är det att baka vaniljdrömmar när man vet att vaniljextraktet är tillverkat av ruttet trävirke eller koskit?

  • Okänd 29 mars 2009

    Det finns totalt 316 av EU godkända tillsatser som livsmedelsindustrin får använda i Sverige och övriga EU-länder vid tillverkning av människoföda. Mer än hälften av dessa är förbjudna att blanda i djurfoder!
    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!

  • festmaten 29 mars 2009

    Jag har också läst Den hemlige kocken, en riktig rysare!
    Efter den läsningen har jag börjat göra mycket mer själv. Tex. hovmästarsås, marinader köpte jag förr. Det slänger man ju ihop på 2 minuter!! Ibland behövs det en väckarklocka för att lära sig nya vanor(Y)
    Och tänk på allt godis som barnen skall ha på myskvällen, hur mysigt är det med alla tillsatser????

  • poffa 29 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009

    Det finns totalt 316 av EU godkända tillsatser som livsmedelsindustrin får använda i Sverige och övriga EU-länder vid tillverkning av människoföda. Mer än hälften av dessa är förbjudna att blanda i djurfoder!
    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!


    Funkar utmärkt.

    Jag brukar tillvarata stjälkar från exempelvis dill och persilja.
    Rensa och skölj, sedan är det bara att köra dom i mixern med salt. Då har man fint salt med smak som funkar i grytor och såser. Gravad lax med dillsalt är inte dumt. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.