Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen yoghurt?

  • Lunchdax 9 november 2010

    Japp jag undrar om man kan göra egen yoghurt?

    Inte för att jag skulle göra stora mängder, men ofta hittar jag ett kul recept som behöver typ 1dl eller bara en matsked men så har vi inte yoghurt hemma eftersom vi inte äter det annars...

    Eller något annat man kan slänga ihop istället? Har ni några tankar eller ideer?

  • Amika 9 november 2010

    Ja självklart kan du göra egen yoghurt. Men det är inget man kan slänga ihop på en liten stund. Det tar ju lite tid att låta kulturen växa till sig i yoghurten. Min kompis mamma gjorde alltid egen yoghurt och det tog som jag kommer ihåg det 2 dygn. :)

  • soccermum 9 november 2010

    Jag gör egen yoghurt men har då färdig yoghurtkultur som man tillsätter mjölken och sedan får det stå i speciell yoghurtmaskin så jag kan tyvärr inte hjälpa dej med en snabb lösning.. Vore roligt dock om någon har tips så kan jag testa det med! Alltid roligt att lära sig nya saker och sätt :)

  • mhm 10 november 2010

    jaså går det att göra egen youghurt? måste man ha sån där youghurt maskin "soccermum" nämnde eller funkar det utan? jag älskar youghurt och det skulle vara spännande att prova egen =) om ni vet hur man gör kanske ni skulle kunna lägga upp ett recept? =)

  • Lunchdax 10 november 2010

    Vad roligt! Detta måste jag prova att göra! Man borde ju inte behöva en speciell maskin, det är väl mest som de flesta maskiner - att det bara blir lite enklare.
    Var köper man yoghurt-kultur? Amika, har ni också maskin?
    Om man gör egen yoghurt borde man rimligtvis också kunna reglera "syrligheten" till den som man gillar bäst. Tjoho! :D

  • frucaos 10 november 2010

    Är det så att det går att köpa på invandrarbutikerna? Eller måste man beställa över nätet? Jag tycker också att det skulle vara kul att prova. MIn mamma gjorde egen när vi var små - men den smakade mer kefir än yogurt ... gott ändå!

  • soccermum 10 november 2010

    Jag har köpt yoghurtkultur via mejeribolaget men har nu så många påsar att jag sagt upp abonnemanget.. När jag skulle kolla deras hemsida nu så hittar jag bara att man kan köpa surdegskultur fast även en länk där man kommer till deras nyheter, dvs en "barnens yoghurtmaskin" som man kan köpa för 369 kr och börja prenumerera på deras yoghurtkultur.. knepigt.. Jag får kolla upp detta någon dag när jag har mer tid :)

  • Amika 10 november 2010

    Här är en länk...

    http://www.mejeribolaget.se/nyheter.html

    Hittade även det här receptet:
    Hemgjord yoghurt

    Koka upp ca. 2 dl mjölk/portion på kvällen. Vilken typ av mjölk är valfritt, även lättmjölk fungerar bra. Hur torrmjölken reagerar här vet jag inte, för jag har inte provat.
    Låt svalna till fingervarm. Häll den i termos, tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt, utan att röra om. Sätt på locket och låt stå i rumstemp. över natten.
    På morgonen är den klar att äta. Spar lite av den till den nya sats som görs iordning kommande kväll.

    Om den blir lös och slaskig har inte syrningen fungerat och man börjar om från början med en ny kultur.


    Här är ännu en länk:
    http://www.mejeribolaget.se/halsoyoghurt.php

    Lycka till. :)

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av Amika den 10 nov 2010

    Här är en länk...

    http://www.mejeribolaget.se/nyheter.html

    Hittade även det här receptet:
    Hemgjord yoghurt

    Koka upp ca. 2 dl mjölk/portion på kvällen. Vilken typ av mjölk är valfritt, även lättmjölk fungerar bra. Hur torrmjölken reagerar här vet jag inte, för jag har inte provat.
    Låt svalna till fingervarm. Häll den i termos, tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt, utan att röra om. Sätt på locket och låt stå i rumstemp. över natten.
    På morgonen är den klar att äta. Spar lite av den till den nya sats som görs iordning kommande kväll.

    Om den blir lös och slaskig har inte syrningen fungerat och man börjar om från början med en ny kultur.


    Här är ännu en länk:
    http://www.mejeribolaget.se/halsoyoghurt.php

    Lycka till. :)


    jo det var de länkarna jag tänkte på men om man sedan klickar på "hem" längst upp i kanten så kommer man hit:
    http://www.mejeribolaget.se/
    och där finns endast surdegskultur angivet under produkter :S

    Tack för tipset med färdig yoghurt i mjölken-ska testa detta i min yoghurtmaskin istället för termos när mina påsar med yoghurtkultur är slut :)

  • Lunchdax 10 november 2010

    Okej nu har jag gjort min yoghurt och lagt i termos! Jag hade som sagt ingen naturell yoghurt hemma, men jag tog 2tsk fruktyoghurt istället.. det borde ju fungera det med, det är ju bara lite extra bär :p
    Hoppas att det fungerar! annars får jag väl gå till affären och införskaffa lite naturell..
    Spännande detta!

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av Lunchdax den 10 nov 2010

    Okej nu har jag gjort min yoghurt och lagt i termos! Jag hade som sagt ingen naturell yoghurt hemma, men jag tog 2tsk fruktyoghurt istället.. det borde ju fungera det med, det är ju bara lite extra bär :p
    Hoppas att det fungerar! annars får jag väl gå till affären och införskaffa lite naturell..
    Spännande detta!


    (Y)

  • [email protected] 12 november 2010

    Hejsan. Jag har ett recept som jag brukar göra.

    YOGURT

    2 Liter Helmjölk
    2 dl.naturell yoghurt
    3 dl. finsocker
    1 msk. vaniljsocker.


    Ställ ugnen på 75 grader.
    Koka upp mjölken låt den svalna till fingervarm.
    Rör ner yoghurten
    Lägg in yoghurten i 10 minuter
    Skruv av värmen låt stå i ugnen över natten.
    Rör ner socker och vaniljsockret.


    Lycka till.

  • IrisElice 12 november 2010

    Jag brukar göra egen yoghurt (har en liten apparat)
    men det går också utan.
    1 liter helmjölk
    2 dl bulgarisk yoghurt.
    Blanda.
    Sätt i små burkar.
    Låt stå i 12 timmar i 25-30 graders värme.

    Lycka till IrisElice från Finland

  • flabban 12 november 2010

    Skrivet av Lunchdax den 10 nov 2010

    Okej nu har jag gjort min yoghurt och lagt i termos! Jag hade som sagt ingen naturell yoghurt hemma, men jag tog 2tsk fruktyoghurt istället.. det borde ju fungera det med, det är ju bara lite extra bär :p
    Hoppas att det fungerar! annars får jag väl gå till affären och införskaffa lite naturell..
    Spännande detta!


    Mycket spännande. Blev det bra? Smakade det bra? Är det något du kommer att göra fler gånger? Är mycket nyfiken, skriv och berätta.

  • Buspippi 12 november 2010

    När jag var liten minns jag att våran mamma gjorde egen yogurt den var mycket godare en den yogurten man köper. Men jag tror hon hade någon maskin.
    Måste faktiskt fråga henne.

  • Lunchdax 12 november 2010

    Mitt försök på fruktyoghurt-kultur fungerade inte. Kanske var det slumpen eller att det blev lite kaos i köket (inte klokt vad mjölken kokar över hela spisen fort:p). Eller så är det kanske för att det är socker och annat i fruktyoghurten... hm... Den blev väldigt lös och konstig, men tjockare än mjölken var från början i alla fall. :) Lite halv-äcklig färg (pga lilla mängden bären) på den simmiga "yoghurten" bidrog också till att jag slängde den utan att smaka faktiskt. Den var ju fortfarande rumsvarm... {embarrassed}

    Men det är ju billigt o enkelt att göra och små mängder, så jag ska fortsätta mina försök så fort jag inhandlat riktig yoghurt! :D Tänkte prova alla fina recept som kom upp nu!

    Bara undrar vad "Finsocker" är för något som stod i ett av recepten? Vanligt strösocker eller?

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av Lunchdax den 12 nov 2010

    Mitt försök på fruktyoghurt-kultur fungerade inte. Kanske var det slumpen eller att det blev lite kaos i köket (inte klokt vad mjölken kokar över hela spisen fort:p). Eller så är det kanske för att det är socker och annat i fruktyoghurten... hm... Den blev väldigt lös och konstig, men tjockare än mjölken var från början i alla fall. :) Lite halv-äcklig färg (pga lilla mängden bären) på den simmiga "yoghurten" bidrog också till att jag slängde den utan att smaka faktiskt. Den var ju fortfarande rumsvarm... {embarrassed}

    Men det är ju billigt o enkelt att göra och små mängder, så jag ska fortsätta mina försök så fort jag inhandlat riktig yoghurt! :D Tänkte prova alla fina recept som kom upp nu!

    Bara undrar vad "Finsocker" är för något som stod i ett av recepten? Vanligt strösocker eller?


    Synd att det inte lyckades första gången men hoppas du får kläm på det till slut! Min yoghurt som jag gör i maskin är lösare när jag ställer in den i kylskåpet och den är varm/ljummen än mot vad den är när den kallnat ifall det kan hjälpa till något :)

    Finsocker är ett finkorningt strösocker som du kan använda till bl a småkakor..

  • kerskarin 18 december 2010

    Skrivet av soccermum den 10 nov 2010

    Jag har köpt yoghurtkultur via mejeribolaget men har nu så många påsar att jag sagt upp abonnemanget.. När jag skulle kolla deras hemsida nu så hittar jag bara att man kan köpa surdegskultur fast även en länk där man kommer till deras nyheter, dvs en "barnens yoghurtmaskin" som man kan köpa för 369 kr och börja prenumerera på deras yoghurtkultur.. knepigt.. Jag får kolla upp detta någon dag när jag har mer tid :)


    Jag har försökt att köpa yoghurtkultur från Mejeribolaget. Dom svarar att dom slutat med den försäljningen. Dåligt att dom inte tar bort sidan som du beskriver. Jag bor utomlands och skulle vilja ha med mig yoghurtkultur för att kunna göra egen yoghurt. Den som finns att köpa där vi bor är så söt och smakar konstigt. Har mejeribolagets kultur fungerat att göra yoghurt av? Jag kanske kan göra ett nytt försök att köpa därifrån. Frågat på flera hälsokostaffärer efter kultur, men ingen vet nåt. Har för att jag läst om några sorts kapslar man kan använda.

  • boz1965 18 december 2010

    Som jag har förstått det kan man göra egen yoghurt genom att tillsätta några skedar köpt naturell yoghurt (förutsatt att den innehåller levande yoghurtkultur) i vanlig mjölk.

    Här är ett recept jag hittade på nätet:

    ----------------------------------------

    Hemgjord yoghurt

    Koka upp ca. 2 dl mjölk/portion på kvällen. Vilken typ av mjölk är valfritt, även lättmjölk fungerar bra. Hur torrmjölken reagerar här vet jag inte, för jag har inte provat.
    Låt svalna till fingervarm. Häll den i termos, tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt, utan att röra om. Sätt på locket och låt stå i rumstemp. över natten.
    På morgonen är den klar att äta. Spar lite av den till den nya sats som görs iordning kommande kväll.

    Om den blir lös och slaskig har inte syrningen fungerat och man börjar om från början med en ny kultur.

    Kan vid serveringen smaksättas med fruktpuré, sylt eller mos.

    Källa: http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/mat/smalrecept.htm

  • Alllis 19 december 2010

    Kul att prova kanske.....
    Det går även att göra egen creme fraiche. Värm grädde istället för mjölk släng i en slatt creme fraiche ställ på ett varmt ställe. Jag ställde vår på värmepannan :)
    Kanske inte så ekonomiskt men himla roligt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.