Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egyptisk/arabisk soppa

  • Evahelene 17 mars 2009

    En gång i tiden var jag till Egypten. Där blev jag - bland mycket annat - bjuden på en himmelskt god soppa som innehöll bl.a. morötter och stora vita bönor. Det var mer i också, men jag kommer inte riktigt ihåg (det kan ha varit bitar av tomat också) mer än att det var en klar soppa. Någon som har recept på något liknande?

  • Heroma 9 maj 2009

    Prova denna grekiska soppa. Den heter Fassoulatha på grekiska.
    0,5 liter torkade vita bönor - skölj dem upprepade gånger i vatten. Häll i en stor katrull tillsammans med 2 liter vatten. Koka upp och låt koka i 2 minuter. Tag katrullen från värmen coh låt den stå täckt med lock tills bönorna svällt upp- Små bönor ca 1 timme och stopra ca 2 timmar.
    Blanda därefter i 1 stor finhackad gullök, knappt 2 dl skållade, skalade och hackade tomater, 2 msk tomatpuré, 2 dl finshackad bladselleri (inklusive bladen) 2 dl tärnad morot, en knapp dl finhackad persilja, knappt 0,5 dl olivolja. Låt sjuda ca 1,5 timmar under lock. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Om du vill kan du också ha i ½ tsk socker. Låt koka i ytterligare 30-60 minuter beroende på bönornas storlek. De ska vara mjuka när soppan är klar.
    Servera varm i djupa skålar, strö över finshackad persilja. Ha grekiskt bröd med knaprig skorpa, svarta oliver, ost och vin till.
    En fest måltid som heter duga. Lycka till!
    Tea

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.