Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkla vegetariska middagsrätter

  • anault-4 8 december 2009

    Hej!

    Min sambo är vegetarian och jag känner att det är dags att utöka matrepetoaren där. Är det någon som har tips på goda och enkla vegetariska rätter.

    Tack för all hjälp!

  • Erajscha 8 december 2009

    Här är ett par förslag:

    Vit moussaka

    Pastasås med svamp och purjolök

    Vegetarisk jordnötsgryta

  • svengelsk 8 december 2009

    Vi har ätit Kålrotspytt med ingefärssås i kväll och det var jättegott.Tyvärr klarar jag inte av att infoga receptet.

  • Darkanna 8 december 2009

    Jag brainstormade lite efter att ha läst på baksidan av en dipsås en god gratäng, såhär gjorde jag i förregår till en tjejmiddag!

    gör detta med "ögonmått" beroende på hur stor gratäng du ska fylla, blir det något över så spar och ät som det är, bara godsaker som är goda som dom är i så! Minns inte exakt nämligen vad jag valde, eller exakta måtten på min form.

    Smörj en gratängsform med smör, lägg i kokt pasta(jag hade fullkornspenne), lägg ett lager strimlad lätt brynt quornbiffar(dom som smakar kyckling, kryddade mina med salt och peppar och lite paprika och självklart kanel som i det cypriotiska köket!)
    Lägg sedan på stekt champinjon, stekt rödlök/purjo och stekt squash som sista tiden i pannan fick puttra med lite tomatpuré och krossade tomater.
    Sedan brer du på lätt créme fraiche 3dl och utspätt med lite vatten om det är större form så det hamnar överallt(eller laktrosfritt alternativ) som du blandat med OLW 's ranchdressing(smakar paprika/tomat/lök)
    Lägg på liten riven ost om så önskas, annars sista lagret kokt pasta, skivad tomat på hela gratängen och riven ost, in i 225grader tills det fått en fin yta, säg 10 min.

    Mums! Laga sig själv mat gillar vi, men lite förberedelse krävdes förståss(Y) Detta kan man göra tusen varianter på givetvis, frågan är vad Du gillar för kryddor och smak! Själv är man tomatbesatt om så märktes(L)

  • anault-4 8 december 2009

    Skrivet av Erajscha den 8 dec 2009

    Här är ett par förslag:

    Vit moussaka

    Pastasås med svamp och purjolök

    Vegetarisk jordnötsgryta



    Tack för tipsen! Låter väldigt goda alla tre!

  • anault-4 8 december 2009

    Skrivet av svengelsk den 8 dec 2009

    Vi har ätit Kålrotspytt med ingefärssås i kväll och det var jättegott.Tyvärr klarar jag inte av att infoga receptet.


    Det lät som en spännande smak kombination!

  • anault-4 8 december 2009

    Skrivet av Darkanna den 8 dec 2009

    Jag brainstormade lite efter att ha läst på baksidan av en dipsås en god gratäng, såhär gjorde jag i förregår till en tjejmiddag!

    gör detta med "ögonmått" beroende på hur stor gratäng du ska fylla, blir det något över så spar och ät som det är, bara godsaker som är goda som dom är i så! Minns inte exakt nämligen vad jag valde, eller exakta måtten på min form.

    Smörj en gratängsform med smör, lägg i kokt pasta(jag hade fullkornspenne), lägg ett lager strimlad lätt brynt quornbiffar(dom som smakar kyckling, kryddade mina med salt och peppar och lite paprika och självklart kanel som i det cypriotiska köket!)
    Lägg sedan på stekt champinjon, stekt rödlök/purjo och stekt squash som sista tiden i pannan fick puttra med lite tomatpuré och krossade tomater.
    Sedan brer du på lätt créme fraiche 3dl och utspätt med lite vatten om det är större form så det hamnar överallt(eller laktrosfritt alternativ) som du blandat med OLW 's ranchdressing(smakar paprika/tomat/lök)
    Lägg på liten riven ost om så önskas, annars sista lagret kokt pasta, skivad tomat på hela gratängen och riven ost, in i 225grader tills det fått en fin yta, säg 10 min.

    Mums! Laga sig själv mat gillar vi, men lite förberedelse krävdes förståss(Y) Detta kan man göra tusen varianter på givetvis, frågan är vad Du gillar för kryddor och smak! Själv är man tomatbesatt om så märktes(L)


    Mumsfilibaba!

  • svengelsk 8 december 2009

    Skrivet av anault-4 den 8 dec 2009

    Skrivet av svengelsk den 8 dec 2009

    Vi har ätit Kålrotspytt med ingefärssås i kväll och det var jättegott.Tyvärr klarar jag inte av att infoga receptet.


    Det lät som en spännande smak kombination!

    Det finns här på matklubben. Det finns också en god Kålrotslasagne och Kålrotspytt med matjessås. (Jag har för första gången lyckats med kålrotsodlingen.) Tidigare i höst provade jag Rödkålspasta. Den var också oväntat god.

  • Mistys 9 december 2009

    Afrikansk kikärtsgryta
    Detta är min favorit vegetariska. Min dotter gjorde denna första gången och vi nästan slickade kastrullen. Har fryst ner matlådor av detta och det gick jättebra (Y)

  • Erajscha 9 december 2009

    Jag skulle gärna äta vegetariskt oftare (idag blev det wokade grönsaker med äggstekt ris) men det svåra tycker jag är att få till en bra balanserad vegetarisk måltid, med tillräckligt med proteiner och inte för mycket kolhydrater...

  • monac 10 december 2009

    Det här är gott....
    Veg. biffar med fetaost & örter/nötter
    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja

    eller...
    Röd linssoppa med kokosmjölk och saffran

    tycker soppa är oslagbart:) gott bröd till och lite lagrad ost eller hoummus t.e.x.
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.