Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Era bästa laktosfria recept

  • tulipan 30 september 2009

    Ni som är laktosintoleranta eller har barn som är eller annan familjemedlem... Vilka är era bästa recept som ni inte kan vara utan???
    Kakor, bullar, maträtter... ge mig allt ;)

    Har fått en son som troligen blivit laktosintolerant.. är under utredning

  • mariaengstrom 30 september 2009

    Alla vanliga recept med laktosfria produkter =)

  • tulipan 30 september 2009

    Skrivet av mariaengstrom den 30 sep 2009

    Alla vanliga recept med laktosfria produkter =)


    Ja nu var juh jag sugen på att få fram lite favorit recept åxå ;)

  • Annafbg 1 oktober 2009

    Jag tror att laktosintolerans är lättare att hantera än många andra födoämnesallergier (jag vet att det inte är en allergi, men ändå). Alla mjölkprodukter utom kesella finns laktosfria, så det är lätt att anpassa sina vanliga recept. Vill man ändå "fuska" någon gång finns det en tablett att köpa på apoteket som heter Lactrase. Det är en kapsel som innehåller laktasenzym, det som laktosintoleranta saknar. Tar man en eller två sådana precis före måltiden går det bra att äta vanliga mjölkprodukter då. Jag har själv en nioåring med laktosintolerans och det är kanonbra att ge honom det när det är kalasdags etc.
    Här är några recept som jag ofta återkommer till:
    Pizzabullar
    Formbröd
    Franska köttgrytan

  • enAnnan 1 oktober 2009

    Balsamkyckling med feta och oliver

    Alla "rena" recept som jag ofta efterlyser! Man behöver inte 3-6 dl grädde eller creme fraiche till ca 400 g protein, det blir en väldigt snedvriden näringssammansättning...

    Jag är oxå laktosintolerant bl a och har en underviktig diabetiker i familjen, näringen, det nyttiga fettet och proteinerna är i allafall viktiga i våran familj.

    Jag har många "rena" recept under mina recept. Och utesluter ofta mejeriprodukter bara i andra recept jag hittar och provar.
    Sedan är ju "rena" recept bra i den mån att man inte får i sig en massa tillsatser heller som med halvfabrikat osv...

  • busan37 1 oktober 2009

    Kolla gärna i min kokbok. Där finns lite recept

  • tulipan 1 oktober 2009

    Tack så hemskt mycket tjejer! Ska kika in hos er :)

  • strimma21 1 oktober 2009

    Kruxet när min fyraåring fick problem med laktos i treårsåldern var att tänka bort ex vis Maizenaredning som är så bra i allt. Det enkla i det hela är ju att bara köpa laktosfria mejeriprodukter, och det lite mer svåra är att vänja sig av med det som inte helt tydligt innehåller laktos. Men det finns ju som tur är en uppsjö av produkter och nu är det inga problem alls!

    Lycka till!

  • inaolsvik 2 oktober 2009

    Jag är lactosintolerant och det jag har störst problem med är mediciner som innehåller lactos. Det tog ett tag innan jag förstod att det var lactos i tabletterna jag tog och att det var det som gjorde att jag alltid var dålig i magen.
    Annars finns det bra alternativ till mjölkprodukter som havremjölk, kokosmjölk och sojadryck.

  • tulipan 6 oktober 2009

    Tack så hemskt mycket för alla svaren ni gett mig. Ja som ni märker så e jag glad för allt. Vi står juh i dörren till en helt ny värld för oss alla i familjen... men vart efter ska det väl lösa sig :)

  • maria_wijk 6 oktober 2009

    Nu är jag inte laktosintolerant men Tofulines glass måste vara guds gåva till veganer och laktosintoleranta.

  • tulipan 6 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 okt 2009

    Nu är jag inte laktosintolerant men Tofulines glass måste vara guds gåva till veganer och laktosintoleranta.


    Det har du nog rätt i.... Mina barns farbror blev laktosintollerant när han var 10-12 år (kommer inte ihåg exakt) och då fanns bara vanilj choklad och jordgubb har jag för mig. Eller om det bara var vanlij.. för han blev skitglad och överlycklig varje gång det kom en ny smak. Idag finns juh hur många olika smaker som helst. Plus att den konstiga eftersmaken inte finns i dom längre som fanns då

  • mooseella 15 oktober 2009

    Pannacotta med turkisk yoghurt
    Pannacotta, min svärdotters favorit. Hon är laktosintolerant

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.