Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ett gott liv???

  • Tittit-jippie 11 januari 2012

    Vad är ett gott liv egentligen??
    Är det när man har bra hälsa eller vad?
    Vad tycker du?;)

  • boz1965 11 januari 2012

    Inte nödvändigtvis! Ett långt och hälsosamt liv är _i sig_ ingen mätare på ett gott liv, imho.
    Ett gott liv tror jag kommer av att man gör det bästa av de förutsättningar man har, dvs kvalitet framför kvantitet. Ett gott liv mäts inte i antal dagar man har levt, utan vad man gör av de dagar man har.

  • MosterNettan 11 januari 2012

    Långt och hälsosamt, hm.
    För några år sen var en god vän till läkare och fick konstaterat för hög kolesterolhalt. Han fick en massa förhållningsorder. Då sa han så här: Ska jag behöva avhålla mig från livets goda, bara för att få dö frisk?

    För mig är ett gott liv harmoni och känslan av att vara nöjd med jag har!

    Jag läste faktiskt nåt mycket tänkvärt häromdagen, jag citerar:
    "Livet är ett ständigt flöde - i det eviga kretsloppet försvinner ingenting, det bara förvandlas.
    Det är lönlöst att krampaktigt hålla fast vid det som är, vare sig det handlar om ungdom eller framgång.
    I västvärlden där vi matas med chimären att vi kan styra våra liv som vi vill, är det mycket svårt att släppa kontrollbehovet och oron för framtiden. Men att gruva sig för framtiden skapar onödig oro. Tänk på att rädslan sällan finns i nuet utan i en fantasi, som nästan aldrig inträffar.
    Om vi alltid befinner oss i framtiden, missar vi faktiskt hela livet!"

  • boz1965 11 januari 2012

    MosterNettan: +1

    (Önskar det fanns gilla-knappar i forumen)

  • Kakan1986 12 januari 2012

    Jag brukar säga så här:
    "Minns gårdagen, Dröm om framtiden, Lev idag"

    Håller med ovanstående, det handlar om VAD man gör av sina dagar. Det tror jag man inser ännu bättre om man själv eller närstående varit allvarligt sjuk eller råkat ut för olycka och förstått hur skört livet är.

    Jag tycker det är superviktigt att tillåta sig dagar när man inte gör någonting också, man måste inte ständigt göra saker.
    Och jag gillar INTE reklamen på tv för resebolag, "livet är inte dagarna som passerar, det är dagarna du minns".

    För visst f*n är livet dagarna som passerar, har jag fel...? Varenda sekund är livet...

    Oj vad djupt det blev... ;)

  • LitenRos 12 januari 2012

    Livet är inte dagar som gått utan dagar du minns.....

    Till MosterNettan(Y)

  • Marksten 12 januari 2012

    Don´t dream your life
    LIVE YOUR DREAMS

  • Amika 12 januari 2012

    Moster Nettan: Mycket kloka ord, jag önskar som Boz att det fanns en gilla knapp. :) Mycket klokt!

    Min mormor sa: Den friske önskar många saker, den sjuke bara en. Och det är så sant. Själv tampas jag med cancer just nu. Jag vet att jag kommer bli frisk, läkarna säger också det. Så jag hade tur i oturen. Men ändå så önskar jag bara en enda sak. :) Att bli helt frisk och snart. :) Och ett gott liv?
    De dagar man minns. Så jag försöker ta vara på alla dagar och inte låta någon dag "bara gå". Fast sån har jag alltid varit, det är inget som kommit nu. :)

  • Lenkan 12 januari 2012

    Jag dör hellre 10 år tidigare som lycklig, än som frisk men utan att ha njutit

  • littlejohn 12 januari 2012

    (Y) MosterNettan
    Amika god bättring, du verkar ha humöret i behåll och det är beundransvärt, håller tummarna för dig. (L)
    Ett gott liv i min värld är att jag lever det liv jag vill ha och är nöjd med det. Lite jobb får man lägga ner för att det ska förbli så och det är väl kanske det som är meningen med livet.
    Det är bara jag själv som kan bestämma vad som är bra i mitt liv och agera efter de förutsättningarna. Man får göra det bästa med det man har och inte deppa över det man inte har. ;)

  • Mistys 12 januari 2012

    Innan jag fick cancer var ett gott liv att njuta av livet i form av god mat, resor, barn mm helt enkelt att leva och uppleva.

    När jag sen fick min cancer hade jag bara en enda tanke i huvudet........ge mig en månad till med mina barn.....ge mig ett år till osv. Inget annat betydde överhuvudtaget någonting. Pengar, resor, upplevelser, god mat allt kunde jag avstå bara jag fick en månad till. Spelar ingen roll att mitt liv innan hade varit innehållsrikt och gott och att jag egentligen hade kunnat legat på dödsbädden och tittat tillbaka och sagt...- Ja jag får vara nöjd jag har upplevt mycket och tagit tillvara varje dag. Jag var ändå beredd att köpa mig mer tid...om det hade gått. Jag hade kunnat offra allt mot ett löfte att få bli frisk. Jag hade kunnat offra lycka mot att få lite till tid.

    När jag sen insåg att jag nog skulle bli frisk eller åtminstone få några år till så lovade jag mig själv att säga så få nej som möjligt.

    Jag hade aldrig kunnat drömma om att få bli friskförklarad men det blev jag. Så det Amikas mormor sa stämmer så väl. Den som är sjuk önskar bara en sak..........oavsett hur sen det fortsatta livet blir.

    Tyvärr inser man först när man blir sjuk vad det är man har när man är frisk. Och att tro att man kan dö tidigare i utbyte mot lycka den tid man får ( om det nu gick att byteshandla) Nej tyvärr......när man väl står där och stirrar döden i ögonen inser man att man vill leva......lite till!

  • Marita51 12 januari 2012

    Javisst Misty! så är det, när döden knackar på är man aldrig redo... Själv har jag hjärt- kärl problem och har nu levt (efter två "sprängningar" med det i snart fjorton år. Positivt är att jag kan påverka en del med kosten och därtill motion. Dessa fjorton år har låtit mig uppleva flera resor och fyra barbarn till och många andra stunder av välbefinnande men också bakslag och prövningar.:)

  • MosterNettan 12 januari 2012

    Tack för alla tummen upp!
    Livet är ju inte gratis, det går aldrig på räls! När man drabbats av sjukdom eller upplevt svåra sorger så får man helt andra perspektiv på tillvaron.
    Fraserna - somna aldrig som ovänner eller berätta för dina nära och kära vad dom betyder - får en helt ny mening när man mist dom som står en närmast.
    Jag brukar säger titt som tätt och skriver ofta i min Fb-status "I love my life", och det gör jag verkligen.Försöker nästan varje dag att se nåt positivt med min tillvaro, även om det är nåt litet. Bara det att vakna till en ny dag.
    Det är synd om dom som glider fram på sin räkmacka, tänk när dom ramlar av, va ont det måste göra...
    Kakan, det är väl skönt att vara lite djup ibland!
    Lev väl MK-vänner!

    PS Tack Tittit-jippie för att du startade tråden!

  • Mimgun 27 januari 2012

    Har varit skitdeppig en längre tid. Era kloka ord smällde som en bomb i kroppen och fick mig att, även om jag insåg det innan, förstå vad livet faktiskt handlar om. STORT TACK till alla som skrev och speciellt till Moster Nettan!

  • flabban 27 januari 2012

    Ett gott liv för mig, är när mina nära och dom runt omkring mig har det bra.

  • MosterNettan 28 januari 2012

    Skrivet av flabban den 27 jan 2012

    Ett gott liv för mig, är när mina nära och dom runt omkring mig har det bra.


    Håller med dig till fullo. Familjen och "vänfamiljen" är för mig livsviktiga. Som jag sa i ett tidigare inlägg, glöm inte att berätta för dom vad dom betyder.

  • sju 28 januari 2012

    Det goda livet kan handla om så många olika saker tänker jag. Familj och vänner är viktiga, det ser man ju generellt även i den här tråden. Att vi omger oss med människor som vi älskar och som får oss att må bra. Det är viktigt även för mig.

    En annan sak som varit viktig för mig är att trivas även med mitt jobb; att känna att jag utvecklas och att jag bidrar till min fulla potential. Efter ganska många år som undersköterska (vilket är ett oerhört viktigt arbete, men många gånger otacksamt och ibland också understimulerande) satte jag mig i skolbänken igen. Idag känner jag att jag har ett jobb som jag brinner för, där jag bidrar med unik kunskap och där jag trivs och känner mig uppskattad. Så oerhört viktigt för mig.

    För mig handlar det goda livet också om att göra saker som känns meningsfulla för mig, även i ett större sammanhang. Därför arbetar jag ideellt flera gånger i månaden för ett jämlikt samhälle fritt från våld i SKRs regi. Det är både roligt och utvecklande, även om det också stundtals är svårt och smärtsamt eftersom jag ibland kommer i kontakt med människor som har det väldigt svårt.

  • Erajscha 29 januari 2012

    Hälsa värderas lågt av de som har den och är det enda viktiga för den som är riktigt sjuk.

    Det är möjligt att njuta av livet och ha god hälsa. Det finns fler njutningar än de direkt ohälsosamma... balans tror jag på. Och så är en god social samvaro viktigt för den mentala hälsan.

  • Amika 29 januari 2012

    Jag tror precis som Erajscha på att skapa balans i livet.
    Att njuta på alla plan. För mig är njutning att ha det riktigt rent omkring mig. Flera gånger har jag fått höra att jag har så rent hemma, att det inte syns på golvet att jag har två hundar. Jag trivs så, jag bryr mig inte alls om hur andra har det, inte det minsta. :) Men jag trivs fruktansvärt bra när det är väldigt rent. Och ren njutning är när man precis har städat och det luktar så där gott av grönsåpa. :)
    Sedan är ren njutning för mig att vara ute, som idag är det kallt, snöigt och SOL... Att se hundarna kasta sig i snön och leka. Det är också njutningsfullt för mig.
    Att umgås med familj och vänner. Att skratta varje dag. Det för mig skapar balans och glädje i mitt liv. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.