Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Festmat under enkla förhållanden

  • Erajscha 15 september 2008

    Vi är 15 pers som ska åka och ha fest i en sommarstuga långt ute på landet.
    Där finns ugn och spis men ingen har tid/ork att stå och laga något avancerat. Vi har en skaldjursallergiker och en laktoovovegetarian i sällskapet.

    Jag skulle behöva tips på vad man kan hitta på till middag. Jag hade tänkt tacos eftersom det är lätt att fixa till många men sen kom jag på hur trist det är och att vi haft det på en sån här träff förut...

  • Prima 15 september 2008

    Baka hemmagjorda pizzor, låt folk välja egna fyllningar... Lätt och trevligt och så umgås man i köket. :)

  • Erajscha 15 september 2008

    Hm 15 pers i ett litet sommarstugekök är inte mysigt - det är stökigt. (H) Dessutom kommer inte första och sista få äta inom samma timme.

    Hemma kanske det hade funkat men inte i stugan. Tack i alla fall. :)

  • Erajscha 16 september 2008

    Ingen som har någon idé? Kanske någon gryta där man kan tillsätta köttet på slutet och innan dess ta undan till vegetarianen?

  • MalinJ 17 september 2008

    Nu har jag efter en stund betänketid fått en idé! Jag blev för ett tag sedan bjuden på quorn och var inställd på att det INTE skulle vara gott. Till min stora överraskning hade jag fel. Så mitt förslag är att göra en Chili con carne på corn-färs. Det bör ju alla kunna äta av. (Y)
    På qourn.se finns andra recept.

  • Jessika 17 september 2008

    Att i förväg göra i ordning ex paj eller piroger med ost/broccoli eller fetaost/spenat är en variant annars var jag också inne på quorn. Jag har också ett jättegott recept som vi har tagit fram på jobbet på en persiokgryta som är vegetarisk. Jag lägger upp den bland mina recept.

  • Bappi 17 september 2008

    (Y) Nämen en stor soppa på spisen kan det bli enklare?
    För den kan du göra hemma och sen värma upp där du är.
    Finns så många och goda soppor här i matklubben så leta dig fram till det du vill ha.
    Morotssoppa med ris i, potatissoppa med eller utan bacon, goda köttfärssoppor, köttsoppa, ärtsoppa med punsch och ...
    Gör sedan en god kaka med laktosgrädde eller annan enkel efterrätt och du "Lycka till"

    Ps Köp i stället in något gott att dricka till maten det gör alltid en succé

    Ds Det går att göra en lite speciell soppa till den som inte tål alla ingredienser som finns med i den soppa som ni gör.

  • Jessika 17 september 2008

    Här är receptet på Persikogrytan.Persikodoftande asiatisk gryta

  • Gunzan60 17 september 2008

    Jag har en dotter som fått för sig att kött är äckligt. Hon äter, tack och lov, fågel och fisk än så länge. :'(
    Jag byter helt enkelt ut köttet till henne mot qourn, sen tillagar jag det som vanligt.
    Köttfärssås blir qournfärssås t.ex. I köttgrytor steker man ju ofta köttet först, då börjar jag med hennes qournbitar så får det bli en liten egen kastrull till henne med hennes variant.
    Det finns hur mycket som helst i butikerna och det smakar riktigt gott. Färs, biffar, bitar, korv, burgare, bullar och fileér osv. Dessutom är det proteinrikt. Gå in på hemsidan (www.quorn.se) och inspireras. Lycka till!:D

  • enAnnan 17 september 2008

    Pasta-Fest :D

    Gör en pesto hemma före. Och en tomatbaserad sås med färs eller lövbiff.

    På plats kokar ni pasta till alla, slänger ihop en god sallad och gör en sås på mjölk/grädde/creme fraiche med lax eller skaldjur.

    Något för alla och minimalt med jobb. (Y)

  • gogo 17 september 2008

    Jag skulle nog satsa på en god och mättande soppa och ett gott bröd, ett gluten bröd och ett vanligt., ifall om det finns gluten allergiker som du ej vet om. Jag tycker att det alltid är ngt som inte tål laktos eller gluten när man skall bjuda. Soppan är bra för att det är enkelt att värma, mättande och räcker till många. Du ska väl också vara med på festen, isället för att stå i ett kök och slava när gästerna har trevligt. !!!

    Eller så förbereder du kall kyckling och alternativet härlig kryddad quorn till de som är vegetariska.
    Cous cous sallad med lite sting i, eller en matigare sallad och även bröd och ev. ngn sås till.
    Till min makes födelsedag så gjorde jag chili och vitlöksmarinerad kyckling och dekorerade med basilkika, gula coctailtomater, gul paprika, samt en italiensk kyckling med basilika, mozarella, fetaost och tomat garnering samt en vinägrett-olja med italienska kryddor, basilika, etc. Blev mkt uppskattat av gästerna och jag kunde förbereda detta i tid samt även delta i festen själv, och det är också trevlig. För annars står man bara i köket ....och slavar....och missar det mesta....

    Lycka till.
    (Y)

  • enAnnan 17 september 2008

    Eller soppa då.

    En stor gryta med ex linssoppa kokas och sedan finns det tillbehör i olika skålar på bordet att lägga i sopptallriken själv.
    **Ägghalvor
    **Stekta prinskorvar
    **Räkor
    **Oliver
    **Majs

    osv...

  • pia61 17 september 2008

    Är man många, är denna kycklingen toppen. Köp färdig vakuumförpackad potatisgratäng, kanon om man som ni ska vara i stuga och är många. En fräsch sallad är gott upptill. Lycka till! (L)(Y)

    Italieninspirerad marinerad kycklingfilé

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.