Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fettsnål kost

  • GKB 16 augusti 2008

    Hej
    Kan ni ge mig förslag på recept på mycket mycket fettsnål mat. Jag kan pga sjukdom inte äta mer än max 5% fett för närvarande. Utöver det kan jag inte äta rökt mat, inte heller paprika, gurka och ägg enbart i små mängder
    Torsk, tonfisk, räkor, fläskfile, kalkon, kotlett, kokt skinka, kycklingfilé, kalvsylta är några ingredienser som går bra och som har låg fetthalt. Keso och kesella är också OK
    Ibland tryter fantasin när man måste begränsa intaget rejält!
    Hoppas på svar

  • Ingan 16 augusti 2008

    Jag älskar turkisk yoghurt jag tror den finns i light variant.Jag brukar använda 10%.Den kan man använda till alla sorts såser varmt som kallt och även baka med.T.EX kyckling med turkisk yoghurt med pesto rosso.Hur gott som helst.
    Förstår att det kan vara jobbigt!(H)

  • Ingan 16 augusti 2008

    Turkisk yoghurt med pesto rosso ska det naturligtvis vara

  • Ingan 16 augusti 2008

    Jag bakar också utan fett.kolla mitt recept på dinkelbröd.

  • Ingan 16 augusti 2008

    Jag bakar också utan fett.kolla mitt recept på dinkelbröd.

  • bjuranna 16 augusti 2008

    Soppa brukar ju vara fettsnål. Då kan du ju också utesluta de grönsaker du inte tål. Lycka till!

  • farmoringer 16 augusti 2008

    Här hittade jag en sida..

    http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1854&a=13647

  • GKB 21 augusti 2008

    Tack alla ni för era fina svar :)!
    Jag ska så småningom använda dom. Just nu är det havregrynsgröt 2 ggr/dag + potatis, grönsaker och lite kalvsylta till middag samt yoghur och banan som mellanmål + Näringsdrycker för att överleva! När man väl vant sig är det inte så dumt!
    Men efter 6 veckors diet ska jag sakta men säkert börja få äta lite mer och då i första hand kokt mat Inte stekt, rostat eller grillat, och då kommer era tips väl till pass.
    Många varma hälsningar
    Kerstin alias GKB

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.