Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

fikon i congac

  • Skinna 13 juli 2008

    Finns det någon som har ett recept på Fikon i congac, där fikonen är torkade i stället för färska???
    Vi tänkte ha det till efterrätt när vi gifter oss i augusti.

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Detta måste ju fungera med torkade fikon
    Vit chokladcréme med lavendel och konjaksfikon

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Här är ett annat recept
    375 g torkade fikon
    1 msk farinsocker
    2½ dl apelsinsaft
    2/3 dl konjak
    1 lagerblad
    3 kryddnejlikor
    1 kanelstång

    Så här beskrivs arbetsgången:
    1. Lägg fikon, socker, apelsinsaft, konjak, lagerblad, kryddnejlikor och kanelstång i en kastrull. Sjud i 20 minuter eller tills fikonen svällt upp och lagen har minskat med två tredjedelar. Låt kallna i lagen.

    Av konserverade fikon i sockerlag kan man göra fikon i konjak. Tillsätt eller byt ut en del av sockerlagen mot konjak. Mängd efter smak och ekonomi. Jag rekommenderar att sticka några hål i fikonen så de kan dra till sig av den goda smaken.
    Lycka till

  • Skinna 13 juli 2008

    Hjärtligt Tack för ditt inlägg! (Y)

    Jag ska prova det. Vi har försök få tag på färdiga fikon i congac på burk, men det har varit omöjligt att hitta. Därför fick vi denna tokiga ide:D

  • The_mama97mia 13 juli 2008

    Min kollega som kommer på besök till mig imorgon, har köpt fikon i cognac på burk, på ICA! Men jag undrar vad ska man servera det med??? Grädde? Kex? Glass? Hur har ni tänkt göra?

  • 13 juli 2008

    Jag har sett att ICA Maxi här i sta´n har fikon i cognac i små fina glasburkar. Minns tyvärr inte vilket märke det var. Jag har inte provat just den sorten men däremot ett par andra sorter i just det sortimentet vilka var ljuvligt goda!

  • Skinna 13 juli 2008

    Vi ska en kula vanilj glass, en klick grädde 1-2 st fikon och dekorera med ett körsbär och ett litet myntablad, vi får se hur det ser ut.men något åt det hållet (Y)

    Det är det som är naktdelen med att bo på landet i en liten håla, svårt att få tillgång till lite mer "exlusiv" mat, man kan ju inte åka hur lång som helst(N)

  • 13 juli 2008

    Skrivet av Skinna den 13 jul 2008

    Finns det någon som har ett recept på Fikon i congac, där fikonen är torkade i stället för färska???
    Vi tänkte ha det till efterrätt när vi gifter oss i augusti.


    Ett mycket lätt recept från en kokbok som heter "Goda Gåvor från eget kök" kan kanske vara det här.
    14 torkade fikon, 100 gr socker, 1 kanelstång, ca 2 1/2 dl cognac.
    Lägg fikonen i ett lager tillsammans med socker och kanelstång i en kastrull. Häll på så mycket vatten att det precis täcker, sjud över svag värme i 5 min. Tag upp kanelstången, låt fikonen rinna av över en skål.
    Packa fikonen i sterila burkar. Reducera sockerlagen till hälften genom att sjuda den utan lock.
    Fyll fikonburkarna till hälften med cognac. Häll på den reducerade lagen men lämna 1 cm av kanten fri. Förslut. Förvaras svalt och mörkt+låt mogna minst 1 månad före användningen. Blir 750 g.
    Lycka till.

  • Skinna 13 juli 2008

    Tack Dinnerparty(Y)

    Det lät perfekt!!!

  • Lilljeppe 13 juli 2008

    Testa innan bröllopet. Då är du ju garanterad om det är gott eller ej att göra egna(Y)

  • Skinna 16 juli 2008

    Vet ni! Min kära mamma hittade fikon på burk 10 mil här i från i måndags... är inte det lite kul?!?!?
    nu när jag fått värsta recepten:p

  • 16 juli 2008

    Jag såg en sort på ICA igår. Märket var DesZert eller något liknande.

    Nu slipper du en massa jobb i alla fall! :p

  • Skinna 16 juli 2008

    Du förstår inte hur lättad jag egentligen är:p(Y)
    Jag vet inte vad min mamma hittade för sort, men vi ska provsmaka en burk... hehe

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.