Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finns det nå´n som vet ?

  • Gladiolus 21 maj 2008

    I affärerna och hälsokost kan man köpa köpa torkade bananer. Verkar vara sockrade med möjligtvis fruktsocker. Jag tycker det är gott och nyttig godis också till barn. Är det nå´n som vet hur man gör? Eller är det en affärshemlighet. Har tänkt att det skulle vara toppen när man i bland i affärerna kan få mogna bananer bara för några kronor kg.

  • evaldo 21 maj 2008

    Torka i ugn
    Sprid ut det du ska torka på en plåt med bakpapper eller folie. Sätt i 70 gradig ugn tills allt är helt torra (cirka 8 timmar). Låt stå luftigt några timmar till. Varmluftsugn är att föredra med en vanlig ugn ställs luckan lite på glänt med en tesked emellan så att fukten lättare släpps ut.
    Torka en hel eller halv plåt varje gång. Beräkna mängden som till vanlig mat. Du blir förvånad hur allt krymper. En medelstor morot blir torkad cirka två matskedar. Ska du torka mycket och ofta kan det vara lönt att köpa en riktig tork. De är mycket bra och säkrare i temperaturen än många ugnar.
    Torkade blandade rätter och animaliska produkter håller sig gott cirka en vecka. Kan förvaras längre i frysen. Svamp och torkade grönsaker har lång hållbarhet. Under längre tid kan maten förvaras i tygpåsar, torrt och svalt.
    Torkade bär och frukt.(Y)
    Sätt ugn på 70 grader. Skär i tunna mindre bitar. Lägg på plåt med bakplåtspapper eller folie. Torka i 8 timmar. Äpple och banan.

    http://www.flavourrider.com/recept_friluftsmat.php

  • Jessika 21 maj 2008

    Skulle tro att det är bananchips du köpt. Dessa är sötade med socker och sedan friterade i cocosolja (gäller dom från Exotic Snacks). Jag har också sett dom som är sötade med honung.

    När jag gjort dom själv har jag gjort som Evaldo beskriver men penslat chipsen med lite!! honung blandat med vatten för att få söttman.

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Inte torkade men - om man har gott om mogna bananer är det perfekt att skiva o frysa. Ta fram till en god smoothie sen....

  • MammaIrene 21 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 21 maj 2008

    Inte torkade men - om man har gott om mogna bananer är det perfekt att skiva o frysa. Ta fram till en god smoothie sen....


    Precisi vad jag skulle säga, men jag kan tillägga att man ju också kan ha de frysta bananerna i banankaka o i kycklinggryta.....

  • marwis 21 maj 2008

    Hade ingen aning om att de torkade bananerna är sockrade! Det måsteju vara helt onödigt. torkad frukt blir ju väldigt söta ändå!!

  • Ketronya 21 maj 2008

    Jag tycker det är väldigt konstigt att man inte kan hitta torkad frukt som inte är sockrad, någon som har stött på utan socker nån gång?

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 21 maj 2008

    Inte torkade men - om man har gott om mogna bananer är det perfekt att skiva o frysa. Ta fram till en god smoothie sen....

    Blir de inte bruna och slappa då? Om inte, är det ju "gör" bra att ha i frysen till mat och bak. Är ingen bananälskare att äta dem rätt av, så för mig hade det varit toppen!

  • Gladiolus 22 maj 2008

    Tusen tack för alla svar och tips jag fått. Jag har så många gånger funderat på det här . Jag gillar skivade mogna bananer med musli ,men om man köpt ett kg "övermogna" bananer för 5 kr. kan man ju inte äta upp dom på en dag och de håller ju inte så länge förrän de mörknar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.