Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finsk köttfärssås

  • saraforsblom 11 januari 2010

    Hej!

    Jag efterlyser recept på finsk köttfärssås. Kommer ihåg att jag fick det hos en kompis vars pappa var från Finland, när jag var yngre. Det var jättegod! Det var ungefär som en gräddig brunsås med köttfärs i. Är det någon som kan laga denna rätt? Skulle bli tacksam om du vill dela med dig av receptet :)

    Sara

  • pirjojo 17 januari 2010

    Hej!
    Jag är finska, min mamma gjorde sådan köttfarssås ofta. Hon brynte? köttfärsen ganska brun. Sedan gjorde hon vanlig brunsås: smör ipannan, ett par matskedar vetemjöl, rörs tills den blir lagom brun. Sedan vatten i , såsen skall inte bli för tunn . Hon lät den puttra ganska länge ( tror att det är en av hemligheterna ) Den färdiga köttfärsen blandade hon sedan i såsen. salt och peppar som enda kryddor. Jag strör vetemjöl på den brynta köttfärsen, rör om och istället för bara vatten, smular jag ned en buljongtärning. Men den smakar ändå inte som mammas köttfärssås..

    Pirjo

  • saraforsblom 18 januari 2010

    Åh vad roligt med ett svar! Tack så mycket! Ska det vara grädde och soja i brunsåsen också?

  • kareng 18 januari 2010

    Hej Pirjojo
    Det låter jättegott kan du inte lägga in det i dina recept?(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.