Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finska Piroger?

  • Dao 22 mars 2008

    Nu är det så här.

    Har suttit och letat i någon vecka eller så efter ett recept åt min moder (Jag är 18..kan bara göra chili con carne :P) och jag hoppas på att någon utav er här kanske har några ideer.

    Kommer ihåg när jag var mindre, (ca 12 år sedan) så brukade min moder göra helt gudomliga piroger.

    Vi har talat om det den här veckan (hon har tyvärr tappat bort receptet i någon flytt :( ) Men hon var säker på att det kallades Finska piroger och att det var filmjölk med någonstans.

    Så jag hoppas på att någon utav her har någon ide vad hon är ute efter.

    Tackar :)

    -Dao

  • tina62 22 mars 2008

    Kan det vara detta:

    Finska Piroger

    ½ kg kokt potatis
    ½ kg smör
    600 gr vetemjöl

    Fyllning:
    500 gr köttfärs
    2 gula lökar
    3 kokta ägg ( använd bara vitan)
    2 köttbuljongtärningar ( smulas i )
    1½ dl okokt ris ( ca 2 dl kokt)
    salt,peppar,Kryddor.

    Blanda stekt köttfärs, stekt lök, finhackad äggvita och det kokta riset.
    Kavla ut degen tunnt. Ta en ganska stor tekopp eller liknande ( ca 10-12 cm ). Tryck ut med koppen till runda degbitar. Sätt på lite fyllning och vik ihop så att det blir en halvmåne. Pensla med ägg. Låt pirogerna stå i 175 graders värme i ugnen tills de blir gyllenbruna (10-15 min)

  • Dao 22 mars 2008

    Nej, det är tyvärr inte det, ska vara Filmjölk med någonstans enligt min mor..

  • ikah 22 mars 2008

    Vad är det för fyllning i pirogerna?
    Är det något liknande som karelska piroger?

  • Dao 22 mars 2008

    Fyllning.

    Endast köttfärs enligt henne ^^

  • Lovis 22 mars 2008

    Är finländare. Köttpirogerna finns inte någon filmjölk i och karelska piroger är gjorda utav
    en rågmjölsdeg som man kavlar till en rund cirkel. Fyller cirkeln med risgrynsgröt i mitten,
    viker kanterna så att pirogen blir avlång . Nyper dem fint runt kanterna i mitten. In i ugnen ca 5 minuter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.