Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fiskbullar

  • Gul13 29 maj 2009

    Igår åt jag fiskbullar i hummersås för första gången till lunch. (N) :'(
    Å vilken vidrig upplevelse. Fruktansvärd konsistens. Kanske inte så mycket fel på smaken som just konstistensen.
    Vår matvägrande dotter slevade dock i sig med god aptit.

    Därför försökte jag hitta ett recept med hemgjorda fiskbullar. De kanske heter quneller (?) eller så?
    Detta receptet lät bra men då har skribenten inte skrivit hur mycket fisk man ska använda.

    Fråga 1) Vad tror ni blir bra till detta receptet. 500 g fisk kanske?
    Och här är receptet ja.

    Hemlagade fiskbullar

    Fråga 2) Är det någon som har något bra recept på fiskbullar?

  • Eery 29 maj 2009

    snabbkoll så har mellanbellan ett recept

    Fiskbullar, goda hemmagjorda

  • UllaC 29 maj 2009

    Jag hittade ett recept på, visserligen färdiga, fiskbullar men med annorlunda smaker, som kanske gör att t.o.m. du kommer att tycka om detta.

  • monfo 29 maj 2009

    Just fiskbullar i hummersås ÄLSKAR alla mina tre barn men ingen annan sås och inte hemgjorda så bli inte förvånad om ditt barn vill ha burken istället:p

  • Lilloo 29 maj 2009

    Jag älskar fiskbullar i dillsås... brukar göra lite mera sås bara och ha i mera dill... Mums...

  • AnnaLenaN 29 maj 2009

    Mina barn älskar oxå fiskbullar i hummersås men jag brukar "spä" ut den med lite vit sås. Jag försöker sedan portionera ut fiskbullarna så det blir lika många på tallriken och sedan mosa ihop det med potatisen. Problemet är bara att det blir lättätet och när det är min tur att äta vill barnen oftast ha mer.

  • farmoringer 29 maj 2009

    Till mina barn på förskolan steker jag fiskbullar som legat i buljong. Rullar dem i ströbröd och sen steker. Serverar med potatis och hollandaisesås....

  • lilas 29 maj 2009

    Jag brukar göra som farmoringer - panera och steka fiskbullarna.(Y)
    Det är något som hela familjen tycker om!:):)

  • boz1965 29 maj 2009

    I Danmark är man överförtjusta i sina fiskefrikadeller (eller fiskedeller som de också kallas):
    Receptet (opskriften) ger 4 portioner à 2 "deller"

    500 g fiskfärs på torsk eller annan vitfisk (mal själv i köttkvarn eller mixer)
    1 tsk salt
    1 ägg
    3 msk matlagningsgrädde
    2 msk potatismjöl
    50 g riven lök (eller mal den i köttkvarnen du använde till färsen)
    1 nypa cayennepeppar
    olja att steka i

    Rör samman ingredienserna till en smet.
    Forma till stora "köttbullar" och platta till dem lite, ungefär som en pannbiff eller järpe.
    Stek i olja.
    Servera med dansk remoulade (skirat smör går också bra) och kokt potatis.

  • bernit 29 maj 2009

    Värt att veta om fiskbullar.
    De tillagas av Kolja, Torsk eller Sej och tillagas alltid av färsk fisk.
    Detta för att fryst fiskkött mister sin förmåga att "hålla ihop" .
    Fiskbullar på burk är en helkonserv. De finns också styckfrysta.
    Fiskbullar är alltså ett bra matalternativ (speciellt om man gör dem själv)

  • jimboz 29 maj 2009

    Norrmän e ju duktiga på fisk och diverse attiraljer när det gäller....Fråga någon av våra grannar vad som är smarrigt..King Crabs är ju en härlig krabba som man kan göra en del bollar och annat med ! Fiskbullar med hummersås är ju inte fel men knappast vad Norrmän skulle kalla riktig mat..För dom är det säkert Fiskpinnar , det som serveras för Vinthundarna när dom ska besöka lite kallare bredgrader...Glöm våra fiskbullar och stek en riktig firre istället...!

  • boz1965 30 maj 2009

    Får väl hålla med om att fiskbullar på burk inte precis är någon höjdare, men det duger i nödfall. Det är med det som med pulvermos - det är nödproviant när inget annat finns tillreds.

  • Gul13 30 maj 2009

    Tack för alla svar.

    Hahah jag blir inte ett dugg förvånad om dottern föredrar burkfiskbullar framför egengjorda. Men efter att ha smakat är det väl värt ett försök med hemgjorda.

    Boz: Jag vet inte ens om de duger i nödfall ... Det var verkligen en skräckupplevelse.
    Tur att smaken är som baken ... :)

  • poffa 30 maj 2009

    kommer genast att tänka på: Havets Wallenbergare!

    Hittade snabbt ett recept på: http://www.svenskfisk.se/

    4 portioner



    400 g fiskfärs, blanda gärna gös, lax, kolja och/eller gädda
    3 dl grädde
    1 ägg
    salt och peppar
    3 dl rivet vitt färskt bröd
    eller 2 dl ströbröd



    Potatispuré
    600 g potatis
    1 1/2 dl mjölk
    1 1/2 dl grädde
    50 g smör
    salt och peppar


    Wallenbergare
    Lägg fisken i mixer, salta lätt, häll i grädde lite åt gången tills du får en jämn smet. Tillsätt ägget och mixa luftigt. Låt stå en stund.
    Krydda med salt och peppar.
    Forma till 4 biffar, vänd biffarna i det rivna
    brödet. Stek frasiga på ganska låg temperatur.

    Potatispuré
    Koka potatisen, ånga av och pressa i potatispress. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till ett luftigt mos. Smaka av med salt och peppar.

    Tillbehör:
    Rårörda lingon, kokta gröna ärtor eller sockerärtor, skirat smör.


    Själv skulle jag endast ta 2-3 äggulor istället för helt ägg. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.