Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För oss som vill minska midjemåttet :-)

  • moa-49 11 januari 2009

    Hej på er,
    jag ska också vakta på min vikt!
    Jag är 59 år och jag har som det känns i hela mitt vuxna liv bantat av och till, nu är jag så trött på detta.
    Jag har hur som helst börjat med cambridge metoden för att få en skjuts ner. Sedan ska jag en gång för alla lärar mig äta sunt och nyttigt och försöka att röra på mig mera, är av naturen lite lat.............
    Detta är sista gången kan man säga sedan orkar jag inte med att gå upp och ner så här i vikt.
    Om någon känner för att ge mig goda råd mm så tar jag emot det med tacksamhet.
    Med hälsningar Marianne

  • farmoringer 11 januari 2009

    Jag har aldrig orkat mig på att banta. Vill för det mesta inte ta bort nåt i min mat heller. Så hur gör man?
    Jo, jag får bara äta godis på fredag och lördag. Jag minskar på mina portioner. Man ska inte vara riktigt mätt för det blir man först efter en stund, när maten trillat ner.

    Jag promenerar varje dag. Men nu har jag förstått att jag måste öka takten lite grann om det ska vara nån nytta med det.

    Jag använder matlagningsgrädde och lätt crème fraiche i maten när det behövs.
    Väljer alltid mager korv. För övrigt så är den godare än fet också för den delen.

    Så brukar jag göra när jag ska ner något i vikt. Mitt mål nu är att gå ner 3 - 4 kilo.
    Det brukar fungera för mig på detta vis.

    Ingen kvällsmacka eller fika. Bara frukt..

  • mumsis 11 januari 2009

    Hej.
    Det här låter bra. Jag har lagd in några gi recept och tänker lägga in några fler.(Y)
    mumsis

  • moa-49 12 januari 2009

    Skrivet av mumsis den 11 jan 2009

    Hej.
    Det här låter bra. Jag har lagd in några gi recept och tänker lägga in några fler.(Y)
    mumsis

  • moa-49 12 januari 2009

    Hej igen,
    ja det finns så mycket om detta med mat och vad man ska och inte ska stoppa i sig.
    Jag blir helt förvirrad ibland.
    Detta med Gi tycker jag verkar vettigt men blir man inte till sist sugen på potatis, pasta och ris, man för ju givetvis ät vissa sorters ris och pasta. Men sedan fetterna är det bättre med smör än typ magrare och baserade på växtriket?
    Och grädde mm sätter det sig inte i kroppen och kan bidraga till sjukdomar om man nu är i riskzonen??
    Detta är bara spekulationer av en virrig dam som vill lära sig äta rätt en gång för alla.
    mvh Marianne

  • Tiadina 12 januari 2009

    LCHF är effektivt om man vill gå ner i vikt

  • majamia 12 januari 2009

    Skrivet av Tiadina den 12 jan 2009

    LCHF är effektivt om man vill gå ner i vikt


    Är det gi-metoden?

  • todiiloo 12 januari 2009

    LCHF och GI är besläktatade, men inte riktigt samma sak.

    GI metoden går ut på att man tittar på livsmedlens glykokemiska index, det s.k. GI-värdet. Kött och fisk är exempel på matvaror med lågt GI, och potatis och pasta har ett högt GI-värde.

    LCHF står för Low carbohydrate, High fat.

    De båda metoderna är liknande då man drastiskt minskar mängde kolhydrater, men GI förespråkar inte i samma grad att man ska äta fett som LCHF.

    Själv har jag gått ner mycket i vikt det senaste året, men har långt kvar till mål. För mig fungerar det inte att förbjuda mig själv att äta nåt. Så jag tillåter mig att äta allt, men i begränsade mängder. Jag kör samma metod som min kompis gjorde när hon tappade 50 kg. Jag lägger upp 1 portion mat på tallriken, äter den och tillåter mig inte att ta om. Jag ser också till att portionen är normal stor. Sen ser jag till att äta var 3:dje timme och så går jag en kort promenad dagligen. Och den är kort, just nu ca 700 meter. När den blir så kort att det känns löjligt så ska jag förlänga den, men bara så mycket att det inte känns löjligt längre. Hittills har jag gått ner 38 kg.

  • moa-49 12 januari 2009

    Det var inte dåligt todiiloo och jag tycker det du skriver låter väldigt förnuftigt.
    Hur det än är så är det ju så att om man utesluter vissa saker så till slut så bara måste man
    och ibland så kan man säkert även i det "tillståndet" bli sugen på helt fel saker.

    Jag ska som sagt köra mitt cambridge ett tag för att få en riktig skjuts ner.

    Funderar även i förlängningen ta och börja simma, det finns här så man kan sticka och motionssumma tidigt på morgongen och då får man vara i lugn och ro.
    Kul med den här tråden tycker jag.........................allt gott till alla//Marianne

  • Tiadina 12 januari 2009

    Vill man läsa om LCHF så finns det massor att läsa på Doktor Annicka Dahlkvists blogg(Y)

  • safir74 12 januari 2009

    Skrivet av moa-49 den 12 jan 2009

    Hej igen,
    ja det finns så mycket om detta med mat och vad man ska och inte ska stoppa i sig.
    Jag blir helt förvirrad ibland.
    Detta med Gi tycker jag verkar vettigt men blir man inte till sist sugen på potatis, pasta och ris, man för ju givetvis ät vissa sorters ris och pasta. Men sedan fetterna är det bättre med smör än typ magrare och baserade på växtriket?
    Och grädde mm sätter det sig inte i kroppen och kan bidraga till sjukdomar om man nu är i riskzonen??
    Detta är bara spekulationer av en virrig dam som vill lära sig äta rätt en gång för alla.
    mvh Marianne




    När man äter enligt GI så gör man det i 3 faser. I fas 1 äter man ingen potatis, ris, socker, vitt mjöl, alkohol eller pasta. Däremot fett som hjälper förbränningen. När man sedan går in i fas två och tre så börjar man smått med potatis och fullkornspasta samt råris eller fullkornsris. Då minskar man även ner på fettet.Hur länge man vill hålla på med fas 1 bestämmer man själv men minst två veckor. Jag rekommenderar att du läser :GI i pratiken av Ola Lauritzon. Jättebra bok. Han gick själv ner i vikt med hjälp utav GI-metoden. (Y)

  • Heroma 12 januari 2009

    Hej!
    För 11 veckor sedan började jag och min make att "vila oss" ner i vikt genom LCHF. Jag ser att många har skrivit inlägg om det tidigare så jag ska inte bli långrandig.
    Förutsättningen för att klara en LCHF kost är att man tycker om fet youghurt, feta ostar, blomkål, broccoli och kan leva utan en massa frukt. Givetvis ska bröd och andra sädesprodukter undvikas liksom potatis och andra rotfrukter, ris, pasta, bulgur mm.
    Jag har gått ner drygt 10 kilo och min make 12 och vi sover bättre nu och har inte varit så pigga och aktiva på mycket mycket länge.
    Lycka till med viktnedgången vilken metod du än väljer.
    Cecil

  • majamia 12 januari 2009

    Idag har vi ätit denna rätt och det var mycket gott!

    Aromatisk kycklingcurry

    Jag har många viktväktarkokböcker och Gi kokbok hemma så jag har tänkt mig en kombination av olika metoder. LCHF låter spännande det känner jag inte till. Ska försöka gå in och läsa på sidan som det tipsades om, tack!

    Idag har jag varit ute och gått med stavar i 45 min och det känns så skönt när det är gjort, även om den kalla vinden bet i kinderna :p

  • moa-49 12 januari 2009

    Hej igen
    den där kycklingen låter gott! Den ska testas när jag börjar äta igen........

    Jag ska också kolla in LCHF

    Ha det gott
    Marianne

  • moa-49 12 januari 2009

    Hej igen
    den där kycklingen låter gott! Den ska testas när jag börjar äta igen........

    Jag ska också kolla in LCHF

    Ha det gott
    Marianne

  • monac 12 januari 2009

    Blåbär/banan och kokosglass(Y)

  • monac 12 januari 2009

    Blåbär/banan och kokosglass(Y)

    Det här kan man i varje fall äta med gott samvete!

  • Okänd 12 januari 2009

    Skrivet av majamia den 3 jan 2009

    Hej
    Jag har inte gett något nyårslöfte för jag blir alltid så besviken när jag inte kan hålla dem.
    Har däremot som mål att minska mitt midjemått och likaså har min man detta mål.
    Tänkte att här kanske vi kan dela med oss om tips på lättarätter eller tips på bra och magra produkter, dock äter inte vi light hemma. Motion, motivation mm
    Hoppas att detta kan inspirera och att det kommer många bra tips!

    Här kommer ett bra recept på en god, nyttig sallad som håller flera dagar i kylen.

    Färgglad och god vitkålssallad


    Välkomna till ett nytt liv!
    Utan att göra propaganda för någon speciell "metod" har vi ett litet förslag som vi tycker att ni skall testa!
    Under en vecka skall ni helt avstå från följande livsmedel, allt bröd, potatis, ris, pasta, socker, alkohol, frukt och godis.
    Ät i stället frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Ingen mat efter klockan 19 på kvällen!
    Nu tänker ni så här, Vad ska vi äta då?
    Ät kött i alla former, bacon, fågel, fisk, ägg, grädde, grönsaker. Drick vatten som måltidsdryck.
    Helt rätt!
    Ni skall ta bort kolhydraterna under en vecka.
    Resultatet blir förvånansvärt. Vi garanterar.
    Hälsningar från:
    Janne-G & Lillan

  • aser1 12 januari 2009

    ett litet inlägg som kanske kan motivera dom som har ett nyårslöfte om viktnedgång.
    12 dagar har gått på det nya året jag har gått ner 5,7 kilo målet är 10 kilo på 30 dagar, jag äter inget socker och max 2-4 gram kolhydrater om dagen och dom kommer igenom mjölk och grädde men sen är det bara proteiner paprika och lök brysselkål ,vitkål mm som gälle. Det kanske mest avgörande till min viktnedgång är att jag spinner varje dag och jag kommer att öka på träningen med lite promenader och ett och annat styrkepass
    men det kommer bli minst 26 spinnig pass på 30 dagar och jag kommer nog ha promenerat ca 17 mil få se om jag lyckas :) jag som skriver heter robban och har gått in på min sambos inloggning

  • moa-49 13 januari 2009

    hoppas att den här "tråden" håller i sig.
    Jag ska åka till Stockholm idag och kommer hem igen på söndag, det ska bli skoj att se vad som hänt här under tiden.
    Jag sparar recept och tar till mig sådant som jag kan tänka passar just mig när det gäller att passa på vikten.
    För det är ju till sist så att man helt radikalt måste ändra på sitt sätt att se på mat. Och som någon sa här, man ska kunna äta allt men inte jämt och i rimliga mängder................... allt gott till er under veckan//Marianne

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.