Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För oss som vill minska midjemåttet :-)

  • Gnurf 3 april 2009

    Kära Midjemåttsminskare....hur går det för Er!?? Hur lägger Ni upp taktiken inför Påskhelgen!?? :) Här är det -9kg på 13veckor, lagom tempo för mig.....:D

  • moa-49 3 april 2009

    Hejsan, jag har återfallit i frosseriet så det går inte allt bra, kommer inte i mina mc-kläder och vi ska till Holland i maj..............suckar.
    Är det någon som har provat det här extraVaganza, vet inte hur det funkar vad det kostar??
    Tacksam för hjälp och stöttning.
    Marianne :'(

  • Gnurf 3 april 2009

    Xtravaganza är väl någon slags lågkalori soppdiet!?? Lågkaloridieter är väl lite luriga, man riskerar kanske att bli så förbaskat hungrig efter ett tag...:p Men...jag kan inte uttala mig dess mer självsäkert eftersom jag inte provat detta själv. Min erfarenhet är att det som funkar bäst...oberoende av vad man väljer för metod...är att HÅLLA FAST och se på det hela LÅNGSIKTIGT. Hoppas du kommer upp på spåret igen och återfår motivationen. Kämpa på kämpa på !!! (Y)

  • moa-49 3 april 2009

    Tack Gnurf, och det du säger är helt rätt om att det är på lång sikt man ska se det hela, det
    är bara det att ibland sätter man på sig skygglapparna och kör....................sedan vaknar man
    upp och då är det inget skoj längre, sedan går man på någon form av diet för att komma i kläderna vilket slutar med att man tokäter allt som man under en tid inte fått äta.
    Ja detta är knepigt, det är inte alltid som hjärnan talar om vad man ska äta................ha det gott Marianne

  • Agali 3 april 2009

    Hej allihop!

    Jag blev lite orolig när jag läste Roberts inlägg att han har slutat äta kolhydrater och inte nämner fett. Du måste ju få energi någonstans ifrån, helst från fett för det gör inte att du går upp i vikt!
    Hjärnan och kroppen måste ha energi för att orka jobba så en diet som är LCLF kan aldrig fungera på lång sikt. Fast kanske hade du bara glömt nämna att du äter mycket fett? :)

  • Gnurf 3 april 2009

    Jo, eller så kan man ta energin från långsamma kolhydrater (snabba oxå för den delen :)) så länge man håller sig till en negativ Energibalans. Man behöver varken vara fettskrämd eller kolhydratskrämd....dvs:

    Bara för att man upptäckt att det inte finns Monster under Sängen så finns de inte i Garderoben heller...om jag uttrycker mig i målande ordalag...:D

    LCHF kan funka superbra, viktväktarna kan funka superbra, isodiet kan funka superbra, Xtravaganza kan funka superbra osv osv. Sen brukar väl olika människor förespråka sin egen Väg...jag oxå....det finns för- och nackdelar med ALLT...:p

    Skrivet av Agali den 3 apr 2009

    Hej allihop!

    Jag blev lite orolig när jag läste Roberts inlägg att han har slutat äta kolhydrater och inte nämner fett. Du måste ju få energi någonstans ifrån, helst från fett för det gör inte att du går upp i vikt!
    Hjärnan och kroppen måste ha energi för att orka jobba så en diet som är LCLF kan aldrig fungera på lång sikt. Fast kanske hade du bara glömt nämna att du äter mycket fett? :)

  • monfo 3 april 2009

    Försöker själv att gå ner några kilo så jag kommer i vårjeansen.
    När jag skulle kolla lite på olika dieter hittade jag denna sida:
    http://www.viktminskning.dk/LCHF-metoden.php

    Det är sjukt så många "goda" råd det finns när det "bara" handlar om att äta rätt och röra sig mer.

  • Gnurf 6 april 2009

    Många verkar intresserade av att dieta/äta enligt LCHF....jag hittade denna receptsida:

    http://www.lchfrecept.com/

  • majamia 3 oktober 2009

    Hur går det för alla som vill minska midjemåttet!
    Jag har minskat 9 kg och jobbar så nätt vidare :D
    Trevlig helg i höst rusket!

  • Mistys 4 oktober 2009

    Bra tråd att ta upp igen(Y)
    Jag har inte någon speciell övervikt att tala om nu men har varit rundare. Jag själv förstår inte hur man dag efter dag står ut med att gå på diet och förbjuda dittan och dattan! Skulle inte klara det kan jag säga så jag är den första att gratulera alla som har sån viljestyrka. Men hur blir det med vikten när man slutar med dieterna? Eller är tanken att man ska äta så livet ut?
    När jag tog bort mina extrakilon funderade jag först på vad som skulle funka för mig och insåg att om jag aldrig mer skulle få ta en kaka till kaffet,en glass på sommaren eller popcorn till filmen så skulle jag aldrig fixa detta med att få bort mina kilon. Skulle falla tillbaka i gamla spår direkt. Så jag "jobbade" efter hälsovakten. Ett data program! Sååå bra. Du får äta allt men i lagom mängd. Man lär sig väldigt snabbt hur mycket av allt man kan äta:D
    Jag tyckte att fokus nu låg på allt jag fick äta istället för massa förbud.
    Detta fungerade alldeles utmärkt i vardagen. Ville jag ta ett glas rött och lite popcorn på lördagkvällen eller en glass på stranden så rättade jag mina övriga måltider efter detta för att " få plats" med det på kalori kontot.

    Där kan man också lägga in sina favorit recept och data programmet räknar ut hur många kalorier en portion innehåller. Så man kan faktiskt äta sina vanliga rätter men med kanske några små förändringar och mindre portioner och mer grönt.

    Dataprogrammet anpassar också dagens intag om man ex promenerat en timme eller så. Då kan man unna sig något extra om man vill.
    Detta program tycker jag lär en hur man ska äta och att det fungerar som en plånbok fast tvärtom. Är plånboken tom kan man inte handla mer,men man kan jobba mer så man får mer pengar. Är dagens kaloribehov fullt kan man inte äta mer.Men man kan röra på sig mer så kan man unna sig mer(Y)

    Så vill du äta dina vanliga rätter,unna dig något gott ibland och ändå gå ner i vikt köp hälsovakten. Vet att även någon kvällstidning har något som är likadant, viktklubben tror jag det heter.

    Jag åt 1500 kcal /dag för att inte sänka förbränningen och gick ner 0,5 kilo/vecka. Kan låta lite men är faktiskt det man rekomenderar och jag kan säga att jag aldrig försakade något utan åt av allt men inte alltid (L)

  • maria_wijk 4 oktober 2009

    Här går det sakta men säkert neråt, -16kg sedan 2006 och 8kg kvar till målvikt. För mig har det inte handlat om att gå på diet utan om att ändra livsföring.

    Man kan äta allt men inte alltid är faktiskt ett ganska bra måtto när man väl insett vart den egna kostföringen och/eller motionshållningen brister. I många fall kan det ju vara det som är problemet att man faktiskt inte vet hur man äter fel.

    Själv har jag gjort många förändringar och den första var att sluta med socker i mitt te, ni kan ju räkna ut själv hur mycket socker det blir på ett år bara på 5-10 koppar te dagligen med 3 sockerbitar i. Idag klarar jag inte av att dricka te med socker i, det smakar inte längre gott när det är jättesött. Sen har jag börjat äta på regelbundna tider och hoppar inte längre över frukosten och bara där är nog mycket vunnet, jag hinner inte bli hungrig mellan måltiderna och äter inte lika stora mängder per tillfälle utan får en jämnare fördelning över hela dagen.

    Sen för mig är det även så att lightprodukter är bannlysta då jag inte tror kroppen klarar av att förbränna dem, till mångt och mycket är det ju artificiella tillsatser i dem som gör att de skall efterlikna något annat. Hellre tar jag då äkta vara men i mindre mängd.

  • majamia 4 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 4 okt 2009

    Grattis till viktminskningen! Tycker att det låter väldigt klokt. Jag har kört på samma modell men utan datorprogram och det skulle säkert vara till stor hjälp. Är det ett program man köper eller prenumererar på?
    Ha en bra dag!
    Mvh Marie

    Bra tråd att ta upp igen(Y)
    Jag har inte någon speciell övervikt att tala om nu men har varit rundare. Jag själv förstår inte hur man dag efter dag står ut med att gå på diet och förbjuda dittan och dattan! Skulle inte klara det kan jag säga så jag är den första att gratulera alla som har sån viljestyrka. Men hur blir det med vikten när man slutar med dieterna? Eller är tanken att man ska äta så livet ut?
    När jag tog bort mina extrakilon funderade jag först på vad som skulle funka för mig och insåg att om jag aldrig mer skulle få ta en kaka till kaffet,en glass på sommaren eller popcorn till filmen så skulle jag aldrig fixa detta med att få bort mina kilon. Skulle falla tillbaka i gamla spår direkt. Så jag "jobbade" efter hälsovakten. Ett data program! Sååå bra. Du får äta allt men i lagom mängd. Man lär sig väldigt snabbt hur mycket av allt man kan äta:D
    Jag tyckte att fokus nu låg på allt jag fick äta istället för massa förbud.
    Detta fungerade alldeles utmärkt i vardagen. Ville jag ta ett glas rött och lite popcorn på lördagkvällen eller en glass på stranden så rättade jag mina övriga måltider efter detta för att " få plats" med det på kalori kontot.

    Där kan man också lägga in sina favorit recept och data programmet räknar ut hur många kalorier en portion innehåller. Så man kan faktiskt äta sina vanliga rätter men med kanske några små förändringar och mindre portioner och mer grönt.

    Dataprogrammet anpassar också dagens intag om man ex promenerat en timme eller så. Då kan man unna sig något extra om man vill.
    Detta program tycker jag lär en hur man ska äta och att det fungerar som en plånbok fast tvärtom. Är plånboken tom kan man inte handla mer,men man kan jobba mer så man får mer pengar. Är dagens kaloribehov fullt kan man inte äta mer.Men man kan röra på sig mer så kan man unna sig mer(Y)

    Så vill du äta dina vanliga rätter,unna dig något gott ibland och ändå gå ner i vikt köp hälsovakten. Vet att även någon kvällstidning har något som är likadant, viktklubben tror jag det heter.

    Jag åt 1500 kcal /dag för att inte sänka förbränningen och gick ner 0,5 kilo/vecka. Kan låta lite men är faktiskt det man rekomenderar och jag kan säga att jag aldrig försakade något utan åt av allt men inte alltid (L)

  • Mistys 4 oktober 2009

    Hej Majamia!
    Hälsovakten är ett dataprogram du köper en gång och sen är det bara att installera det och köra:)
    Kostar iof några 100-lappar men det har jag iallafall haft igen på allt skräp jag köpte förr. Viktklubben som någon kvällstidning erbjuder är en prenumeration men då har man tillgång till experttips mm. Där köper man en tid och sen är det slut när man inte betalar mer. Hälsovakten får du fixa själv men å andra sidan har du ju alltid cd:n kvar.

    Har man använt hälsovakten ett tag och varit noga och gått in varje dag och skrivit in vad man ätit så lär man sig ganska snabbt vad man kan äta och inte. Tillslut går man kanske bara in ibland när man ska på fest eller så för att checka av att intaget ser bra ut.

    Det jag har tyckt varit kanon är att lägga in mina favorit recept , få en kalorieräkningoch sen se att man kan fortsätta äta sina goda rätter även framöver.

    Om jag vill äta ex en god fläskfilerätt med potatisklyftor och en god sås samt ett glas rött till middag en fredagkväll så balanserar jag upp det med ex en lätt kycklingsallad till lunch och en promenad under dagen.
    Hade detta varit förr hade jag säkert ätit lika maffigt till både lunch och middag. Samt struntat i promenaden.

    Har varit jättenoga med att äta riktig frukost,lunch och middag samt två mellanmål. Detta får plats med lite planering.
    Lycka till och ha en skön söndag / M

  • susanne7206261 4 oktober 2009

    (H)kolla in matdagboken ,se det tycker jag är bra då man vill gå ner:p

  • Monika46 4 oktober 2009

    Jag gick ner 32 kilo på 4 månader med viktväktarna.. Men då var jag ute och dansade två gånger i veckan och höll strikt på VV-programmet. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.