Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

fransk grönsaksgratäng från veckotidning önskas

  • Frita 3 januari 2009

    Hjälp!
    Önskar recept på fransk grönsaksgratäng, kallades även något annat.. Den innehöll spenat, ägg, creme fraiche, aubergin, lökar av olika slag, champinjoner, sparris, parmesan.
    Vänliga hälsningar
    Frita

  • matnjutaren 3 januari 2009

    Hej! :)
    Hittade detta receptet på nätet.
    Jag gör så men har inget recept på det själv, tyvärr.
    Jag "höftar" alltid så det blir svårt att skriva ner recept då. :p
    Hoppas detta passar, annars finns det säkert fler varianter men detta gillar jag.(Y)


    Beskrivning av recept

    Fransk hemgjord potatisgratäng med grädde och vitlök är god till det mesta men klassiskt till lammstek och grillat kött. Hemlagad gratäng med potatis passar också på buffe eller till vegetariskt. Potatisgratäng kan varieras med mer rotfrukter som palsternacka, jordärtsskockor och rotselleri samt timjan, färsk basilika, champinjoner, lagrad ost eller fetaost.
    Ingredienser till recept

    * 800 gram potatis (10 stora), fast eller lös
    * 2 klyftor vitlök
    * 1 tsk salt
    * 2 dl mjölk
    * 2 dl vispgrädde
    * 2 msk smör
    * 1 krm vitpeppar
    * 1 dl lagrad ost (valfritt)

    Tillagning av recept

    1. Sätt ugnen på 200 grader. Skiva skalad potatis i 3 mm tjocka skivor (matberedare går snabbast). Nu kan du göra på två vis: Snabbast är att koka upp mjölk, grädde, salt, vitpeppar och vitlök i en kastrull och hälla över potatisskivorna som du lagt i en form smord med smör. Tar ungefär 35 minuter i ugnen.
    2. Om du vill slippa diska en kastrull och har mer tid så kan du lägga potatisskivor i en stor skål och pressa i vitlök samt tillsätta salt och vitpeppar. Lägg i form smord med smör. Tryck ut så att ytan blir jämn.
    3. Sätt in formen i ugnen i 50 minuter. Ta ut och strö över osten tio minuter innan gratängen är klar om du vill ha ost på.

    Lycka till!(Y)

    Mvh/Marita

  • The_mama97mia 3 januari 2009

    det finns en rätt som heter Piperade, tror jag. en grönsaksrätt som man knäcker ned ägg i. Undrar om det är ngt i den stilen du är ute efter...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.