Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric-by-pass recept

  • bajentommy 14 december 2010

    Hej! Jag undrar om det finns någon som har Gastric-by-passrecept. Det kan vara vad som helst. Tackar på förhand.
    Tommy{eat}

  • fringie 14 december 2010

    Tänker du flyt efter operation eller pure efter operation eller senare, då är det väll vanlig mat?

  • tulipan 14 december 2010

    Skrivet av fringie den 14 dec 2010

    Tänker du flyt efter operation eller pure efter operation eller senare, då är det väll vanlig mat?


    precis.. ska du äta vanligt så är det vanlig mat som gäller. Undvik för mycket socker och fett bara.
    Är det flytande innan operation gäller ersättning som nutrilett, naturdiet osv (och bestäms i sällskap med dietist)
    Är det puré så gäller vanlig mat som du lätt kan mixa till en puré ;)

  • bajentommy 14 december 2010

    Jag är inne på min femte vecka och äter i princip allting. har gått ned 22 kilo sammanlagt vilket känns fantastiskt. Jag tänkte i första hand på mellanmål men är tacksam för alla typer av recept.

  • Tesslatess 14 december 2010

    Skrivet av bajentommy den 14 dec 2010

    Jag är inne på min femte vecka och äter i princip allting. har gått ned 22 kilo sammanlagt vilket känns fantastiskt. Jag tänkte i första hand på mellanmål men är tacksam för alla typer av recept.


    GRATTIS!!!! Det är jättehäftigt att du gått ner så mycket på så kort tid.

    Ett ägg tycker jag är ett bra mellanmål. Lagom mycket. Kanske en klick kaviar om man gillar det.

    Ät allt utom skräpmat och godis. I lagom mängd.

  • rostok 15 december 2010

    Har du tillgång till en kyl för dina mellanmål så kan lite yoghurt med müsli vara bra. Om inte så kan en frukt + några nötter vara bra. När jag var nyopererad och var på resa så hade jag bakat matiga muffins utan socker men med ost, soltorkade tomater och lite rökt kött i. Min dietist föreslår en smörgås i olika varianter. Helst med något pålägg som innehåller mycket protein förstås.

    Lite keso eller kesella tillsammas med frukt, flingor eller en smörgås är också helt ok.

    Det är nu snart 3 år sedan jag gjorde min Gastric Bypass men jag känner att jag fortfarande kan ha svårt att komma på bra mellanmål som jag inte blir trött på.

    I nödfall äter jag en sk bars, typ Modifast eller så.

  • solvik207 16 december 2010

    Knäckebröd är alltid bra att ha hemma. Sedan är det bara att ta det man har hemma.
    Skinka,ost,leverpastej,köttbullar.prinskorv,köttfärs...

    Själv har jag några morötter och äpplen skalade i små bitar i kylen. Lite kanel på äpplena så har duen SUPERNYTTIG "äppelkaka". morötter med lite fil...mmmmm

    Mellis på jobbet. Små drick joggi eller en macka.
    Är 1,5år sedan jag gjorde min GBP och det är -42kg och minus 85cm...SKÖNT


    Lycka till

  • fiddili 16 december 2010

    Ja jag ställer väl mig till er andra.... ;)

    Det är 3 år sen jag gjorde min.
    Såg att det var nån som rekomnererade ägg och kvaiar..
    Absolut skitbra men Jag dumpar som sjutton på ägg.. Det är ägg-gulan som är för fet.
    Kaviaren kan jag äta lite av men sen dumpar jag på det med. För salt.

    Dock ska vi ju tänka proteinrikt så...

    Jag gjorde mycket smothies i början med proteintillskott..

    Jordgubbar, banan och vaniljyoghurt. Mycket gott..

    Ett annat tips är Kesokaka.
    http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/k/kesokaka/

    Brukar ha i lite bittermandelolja i detta åxå så smakar det ostkaka.
    Det är väldigt lite fett och anant "dåligt" och innehåller både nötter, keso och ägg vilket är bra för oss.
    Till detta brukar jag ha lågkalorisylt eller frysta bär som jag sötat upp lite och så gräddfil...
    Mycket trevligt!!!!

  • Chillit 16 december 2010

    det som är dokumenterat är att mjölkprodukter binder fast fettet i magen så det åker rätt fort :) ät hårdbrödsmacka med kaviar och lite finhackad rödlök på smakar utmärkt och drick ett glas mjölk till för att binda det möjliga fettet :) yoghurt är ju också utmärkt det är ju bara att kolla efter recept på yoghurt om du vill göra lite egen ^^

  • fiddili 16 december 2010

    Skrivet av Chillit den 16 dec 2010

    det som är dokumenterat är att mjölkprodukter binder fast fettet i magen så det åker rätt fort :) ät hårdbrödsmacka med kaviar och lite finhackad rödlök på smakar utmärkt och drick ett glas mjölk till för att binda det möjliga fettet :) yoghurt är ju också utmärkt det är ju bara att kolla efter recept på yoghurt om du vill göra lite egen ^^


    Men nu är det ju väldigt viktigt att få i sig MYCKET proteiner och absolut de första året/åren...
    Dessutom ska man ju inte dricka till maten pga dumpningsrisken..

    Vad fick du för kostråd av dietisten ang protein och dricka till maten???

  • bajentommy 16 december 2010

    Jag fick mest råd om hur jag skulle sköta mej dom fem första veckorna. Äter en hel hoper med vitaminer osv. Ska tillbaka i mitten av Januari och träffa läkare och dietist. Tack så jättemycket för alla råd, dom kommer jag ha nytta av.

  • solvik207 16 december 2010

    Yoggi är bar för att hålla igång magen så att man sköter den.

    Dricka till maten är INTE att rekomendera första året. Då lär man sig inte ordentligt.
    Allt går att äta men lite vett får man ha..Ju fetare mat desto saktare måste det gå. Har bara dumpat en gång på mina 1,5år.

  • rostok 17 december 2010

    Skrivet av solvik207 den 16 dec 2010

    Yoggi är bar för att hålla igång magen så att man sköter den.

    Dricka till maten är INTE att rekomendera första året. Då lär man sig inte ordentligt.
    Allt går att äta men lite vett får man ha..Ju fetare mat desto saktare måste det gå. Har bara dumpat en gång på mina 1,5år.


    Jag håller med dig angående att inte dricka till maten, fast jag har fått lära mig att man aldrig ska göra det, inte ens efter 5 år! Undantag, om man vill dricka alkohol så är det bättre att dricka det till maten än att göra det emellan.

    Vi fick lära oss att dricka ett glas mjölk ca 5-10 min FÖRE en måltid några gånger per dag, vilket jag inte kan göra då jag inte tål mjölken.

    Trist det där med dumpingen, men du är inte ensam om att inte dumpa. Det finns de som aldrig dumpar oavsett hur de äter, du kanske tillhör den kategorin. Själv tillhör jag de som dumpar ganska ofta, jag kan dumpa om det gått lite för lång stund mellan mina mål osv. Men, man dumpar ju inte av fett, det är snabba kolhydrater som man dumpar av framför allt. Av för mycket fett får man istället en sk fettreaktion som inte är på samma sätt som dumping man kan få ont i magen, må illa och sedan kommer det diarréer. Vid dumping får man inte ont i magen eller diarréer utan istället blir man mycket trött och får hjärtklappning, inte alls kul. Men- man kan ju få en blandreaktion på dessa om man äter ex för mycket godis, som ju innehåller både socker och fett. Det märkliga för mig är att när jag har migrän så får jag fortfarande mitt begär efter godis, och vid dessa tillfällen tycks jag kunna äta ganska mycket utan att få någon reaktion alls, medan jag i normalfallet bara kan äta någon enstaka bit innan reaktionen kommer.

  • solvik207 18 december 2010

    Skrivet av bajentommy den 14 dec 2010

    Hej! Jag undrar om det finns någon som har Gastric-by-passrecept. Det kan vara vad som helst. Tackar på förhand.
    Tommy{eat}


    Vi kanske skall försöka få en kategori som heter GBP.
    Små portioner med lite fett och socker...
    Om många har den som "egen" så kanske det blir en ny kategori.

  • Tesslatess 18 december 2010

    Får jag ställa en fråga?
    Har någon av er gastricopererade upplevt att ni en stund efter ett mål blivit kallsvettiga och darriga?
    Jag har upplevt det efter ett kolhydratrikt mål, typ mackor, ibland har jag till och med vaknat av det, kännt mej darrig och matt i hela kroppen, kallsvettats och kännt mej enormt godissugen. Fruktansvärt obehagligt, Sen har jag fått i mej något som innehållit socker, tex godis och därefter mått väldigt mycket bättre.
    Har aldrig upplevt något liknande... men om man ser till sypmtomen så skulle man nästan tro att jag var alkis.

  • solvik207 19 december 2010

    Skrivet av Tesslatess den 19 dec 2010

    Får jag ställa en fråga?
    Har någon av er gastricopererade upplevt att ni en stund efter ett mål blivit kallsvettiga och darriga?
    Jag har upplevt det efter ett kolhydratrikt mål, typ mackor, ibland har jag till och med vaknat av det, kännt mej darrig och matt i hela kroppen, kallsvettats och kännt mej enormt godissugen. Fruktansvärt obehagligt, Sen har jag fått i mej något som innehållit socker, tex godis och därefter mått väldigt mycket bättre.
    Har aldrig upplevt något liknande... men om man ser till sypmtomen så skulle man nästan tro att jag var alkis.




    dumping ÄR DET....Du äter fel. Antagligen för fet eller söt mat eller kastar i dig maten

  • rostok 19 december 2010

    Jepp, det är dumping, om du vaknar av det så kan det också innebära att du är hungrig, ha ex en banan bredvid sängen och ät innan du stiger upp. Det märkliga är ju, som du ju också märker att man kan bli enormt godissugen när man dumpar, trots att man alltså dumpar på snabba kolhydrater., Det som händer när man dumpar är att det snabbt kommer ut sockrarter (som ju kolhydrater är) i blodet och då märker bukspottkörteln det, tror att du är oopererad och att du ätit enormt mycket sött, och börjar därför producera enorma mängder insulin, så märkligt nog är dumping alltså att man snabbt får för mycket insulin i blodet vilket ger blodsockerfall. Därav sötsuget!

    Men man behöver inte alltid ha ätit "fel", en del som har mycket ött för att dumpa kan göra det om det gått för lång tid mellan målen, själv måste jag äta något varannan timme för att klara det. Likaså kan samma effekt komma om man äter för fort, så att lägga ner besticken mellan varje tugga och försöka hålla minst 20 min för varje måltid är viktigt (här räknar jag även mellanmålen som en måltid). Med mellanmålen bör man alltså äta 6-8 ggr/dag.

    Till att böra med rekomederas (till lunch och middag) att man äter ca ½ dl protein (magert kött, fisk eller ägg), ½ dl kolhydrater (potatis, pasta eller ris) samt ½ dl grönsaker. Så snart man klarar det efter operationen så bör man utöka dessa portioner, först med proteinerna, sedan kolhydraterna och sist grönsakerna. Man kommer oftast inte upp i ordentliga mängder grönsaker förrän man varit opererad närmare ett år. Viktigt, viktigt med vitamintabletter, B 12 samt kalktabletter.

    Så Solvik207 har helt rätt, välj fettsnålt, se till att det fett du får i dig är av bra kvalitet och välj ev fullkornsprodukter om du dumpar lätt (om du tål det en del gör inte det efter en GBP). Tugga långsamt och glöm absolut inte mellanmålen, du kanske även behöver ett litet mål, gärna med protein (det kan räcka med en skriva tunn skinka) innan du går och lägger dig.

    Lycka till.

    Men, åter till frågan från början, mellanmålen, jag vill också gärna få mer tips, trots att jag har varit opererad i snart 3 år och gått ner 43 kg så behöver jag hjälp då man måste äta dessa så ofta och fantasin tryter, de blir ofta för tråkiga helt enkelt, med risk att man då hoppar över dem, och då är man lätt inne i fel banor och börjar äta fel (för fett och sött).

  • matmammansfavoriter 7 januari 2011

    Skrivet av fiddili den 16 dec 2010

    Skrivet av Chillit den 16 dec 2010

    det som är dokumenterat är att mjölkprodukter binder fast fettet i magen så det åker rätt fort :) ät hårdbrödsmacka med kaviar och lite finhackad rödlök på smakar utmärkt och drick ett glas mjölk till för att binda det möjliga fettet :) yoghurt är ju också utmärkt det är ju bara att kolla efter recept på yoghurt om du vill göra lite egen ^^


    Men nu är det ju väldigt viktigt att få i sig MYCKET proteiner och absolut de första året/åren...
    Dessutom ska man ju inte dricka till maten pga dumpningsrisken..

    Vad fick du för kostråd av dietisten ang protein och dricka till maten???


    Dietister brukar ge råd om att INTE dricka TILL maten, detta pga av mättnadskänslan, maten är det vikigaste, drick efter du ätit.
    Försök att dricka mycket vatten under dagen för att hålla igång njurarna.
    Det är inte helt ovanligt att man får ett njurstensanfall efter en kraftig viktminskning.

  • annelieberggren 2 maj 2013

    Vart är tips på recept? här diskuteras allt utom tips på mat... jag vill gärna ha tips på recept som inte är för invecklade, jag har inte så stor aptit, bara söt sug. Det är 1 år sedan jag opa mig, har gått upp 5 kg

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.