Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glass utan glassmaskin?

  • ninamatvrak 22 januari 2010

    Hej jag skulle bli så tacksam om det fanns recept på hur man lyckas göra glass utan glassmaskin! :p

  • osita 22 januari 2010

    I den gamla hederliga VÅR KOKBOK tror jag det finns.

  • sikaal 22 januari 2010

    Skall du göra den ute i snön?
    Mamma kokade någon smet på visprädde, jordgubbar och ägg? Vi fick göra en bädd av snö och is som hon saltade och tryckte ner en mjölkflaska med smeten. Sedan var det att röra ofta så den inte isade sig. Vi hade inte snö så ofta, så det var jättespännade och supergott!(L)(L)

  • idea_ 22 januari 2010

    Sen beror det på vad du menar med glass... man kan göra en semi fredo (eller hur det stavas) de är lättare att få så där härligt krämig glasskonsistens på än vanlig glass när men inte har glassmaskin. När jag var liten brukade mamma göra nått hon kallade turboglass i matberedaren. Hon mixade helt enkelt djupfrysta bär med lite florsocker och grädde i matberedaren, med kniven, tills det blev blandat. Lite som mjukglass och mycket gott att äta direkt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.