Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

God tårta

  • fegis 5 januari 2012

    Ska ha kalas nästa helg och vill ha någon smarrig tårta. Har ni något förslag på någon god tårta som passar både barn och vuxna. Inget med nötter eftersom jag är allergisk. Mvh Caroline

  • Liindis 5 januari 2012

    Detta låter kanske ej gott!!,
    Men på våra kalas brukar jag göra.
    Fyllning mosad banan med lite grädde!
    på sprittsad grädde samt sidorna!
    Sidor Nobless.
    Åvanpå sprittsadgrädde bananskivor riven chokland,
    samt silver kulor ätbara!
    Barn som stora älskar denna lättgjorda tårta!
    Har balandat jorddgubbar m banan åvansidan på tårtan underbartgott!!

  • Jilliii 5 januari 2012

    Klarar du att äta choklad då? (spår av nötter)

  • Liindis 5 januari 2012

    Snälllla Jiiiill!
    bråka om äkta choklad knappast!!!

  • fegis 5 januari 2012

    Om det står kan innehålla spår går det bra.

  • Liindis 5 januari 2012

    Va!!!!!

  • annapatrik 5 januari 2012

    Det här är mitt absolut godaste tårtrecept, jag har inte lagt in det på matklubben men varsågod och prova, den är helt underbar, passar alla.

    Cést magnifique Tomas

    4 äggvitor vispas hårt
    2 dl socker blandas i försiktigt
    3-4 dl rice krisp blandas i försiktigt

    Bred försiktigt ut i långpanna som du smort eller har lagt bakplåtspapper i, dela på mitten med kniv innan du gräddar

    125 grader cirka 1,5 timme.

    4 gulor
    1 dl socker
    1 msk mjöl
    1-2 tsk vaniljsocker
    1 dl grädde

    Blandas och värm försiktigt i kastrull tills det börjar tjockna, rör hela tiden.
    Lägg i 100 gr smör som får smälta.
    Rör ihop krämen och ställ i kylskåp några timmar tills den är lagom att bre över kakan.

    Lägg ihop delarna, garnera med bär och grädde.

  • Liindis 5 januari 2012

    kanon ;)

  • pihal 5 januari 2012

    Här kommer två förslag på jättegoda blåbärstårtor, och ett på en annorlunda men väldigt god tallbarrstårta.
    Tårta med blåbärskräm
    Blåbärstårta från Härjedalen
    Tallbarrstårta

  • soccermum 6 januari 2012

    En av mina absoluta favoriter som går att variera i oändlighet efter eget tycke och smak =)

    Hemmagjord glasstårta med marängbottnar

  • UBO5011 6 januari 2012

    Gör en lätt sockerkaksbotten, alltså en utan fett. Fyll med vaniljkräm och hallon. Garnera med grädde som du spritsar runt och lägg hallon på som du täcker med en hallongelé. Jag brukar även garnera med en mörk choklad i bitar gärna 57 eller 62 % från Weiss.

  • Mistys 6 januari 2012

    Päronprincesstårta

    Detta är den tårta som alltid efterfrågas hemma hos oss. Päron essense köper jag på Borgeby kryddgård ( nätet ) Naturligtvis kan den göras utan smakessense också men smaken av piggelin är en höjdare. Jag bakar alltid egen botten också, blir bättre. Maräng köper jag däremot.

    Jag använder detta recept.
    Ljus tårtbotten

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    En favorit hos oss är Pinocchiotårta, eller Kalastårta med maräng, kärt barn har många namn och receptet finns här på MK i väldigt många varianter.
    Pinocchiotårta
    till exempel detta.

  • Cassiopeya 6 januari 2012

    Jag vill ju såklart rekommendera denna tårta, som är min favorit bland gräddtårtorna. Använder du choklad utan spår av nötter och/eller mandel blir det inga problem med allergin :)

    Min fantastiska gräddtårta

    Dessa fyllningar är också goda i tex marängtårtor, blanda gärna med grädde och bär :p

    Enkel och god chokladkräm till tårta

    Chokladganache till tårta

    Glasskräm

  • Xenas_matte 7 januari 2012

    Oj Cassiopeya, den där gräddtårtan var inte att leka med!! Låter verkligen läckert och så vacker du har gjort den.

    Hur många personer tror du den räcker till...som dessert?

  • Cassiopeya 7 januari 2012

    Skrivet av Xenas_matte den 7 jan 2012

    Oj Cassiopeya, den där gräddtårtan var inte att leka med!! Låter verkligen läckert och så vacker du har gjort den.

    Hur många personer tror du den räcker till...som dessert?


    Tack {beauty} Receptet är mammas från början, fast jag har modifierat lite efter familjens favoriter :D

    Ja du, den är ganska mastig, fast ändå väldigt god, kan hända man tar en extra bit ;) 10-15 bitar skulle jag tro det blir {eat}

  • Disen 7 januari 2012

    Detta är en lite kul variant. :DD
    Tårta i glas

  • fegis 9 januari 2012

    Tack så mycket för alla tårtrecept. De verkar verkligen smarriga!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.