Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste brysselkålen?

  • Zeldasmatte 22 december 2011

    Har ni något favoritsätt att tillaga brysselkål?

    Tips mottages tacksamt! {eat}

  • The_mama97mia 22 december 2011

    kokt lite al dente och med smör och salt på... - det är det bästa...

  • annapatrik 22 december 2011

    Jag har två favoriter, ett är kokta med salt och till det servera en citron/limesås, passar bra till fisk.
    Ett annat är att koka al dente, lägg i smord form, häll över skinkstuvning, lite ost på toppen och gratinera i ugn, äts som det är med sallad.

  • soccermum 22 december 2011

    http://www.matklubben.se/matprat/tilltugg_smaaraetter_och_laetta_raetter_10/brysselkaal_10624.html

    fler tips i en gammal tråd :)

  • UBO5011 22 december 2011

    Frånsett att äta den kokt i saltat vatten med en smörklick som ju är gott ,ett tips om det blir kvar;
    ta och gör en köttfärs ungefär som till köttbullar men rulla in ett kallt brysselkålshuvud i varje och stek ät med potatis och gräddsås och kanske lite lingon.

  • dianarost 23 december 2011

    Koka först bryselkål med salt sen sila den och stek i olja
    På slutet strö mycket dill
    Kanon gott

  • Cicci2 23 december 2011

    Fräs små bitar av äpple med saffran och smör/margarin/olja (vilket som). Lägg i brysselkålen och låt steka med tills allt blandats väl. Häll på grädde, salta och peppra. Hur gott som helst.

  • IngerKarlsson1 23 december 2011

    Stek den långsamt på svag värme tillsammans med hackade nötter. Ringla lite honug alt. sirap över.
    Har inte själv testat ännu men kom just på att det måste bli extra gott om man smular getost över det hela. ;)

  • littlejohn 23 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 22 dec 2011

    kokt lite al dente och med smör och salt på... - det är det bästa...

    (Y) Godast så!

  • Gustah10 23 december 2011

    Ångade med kastanjer och stekt rökt sid fläsk och massor med hackad persilja. Blanda ihop i e varm kastrull tillsätt ett par matskedar vitt vin. Låt ånga av vinet servera. Ruskigt gott

  • ZeNaPaX 23 december 2011

    Koka brysselkålen al´dente i saltat vatten och stek dom sedan i smör och socker
    Det gör vi i vår restaurang och det är kanongott

  • Bumbis 23 december 2011

    Precis nu är det ett program på svt1 där dom gjorde olika varianter av brysselkål. En variant var kokt brysselkås som sedan stektes i smör och lite skivad vitlök. Såg gott ut.

  • asasto 23 december 2011

    även gott mixa brysselkålen rå i matberedaren och blanda med krossad ananas, väldigt fräsch till julmaten

  • MrsC 23 december 2011

    Det låter väldigt och såg väldigt gott ut på TV för några dagar sedan:
    http://www.goodtoknow.co.uk/recipes/531424/brussels-sprouts-with-pancetta (Y)

  • Zeldasmatte 26 december 2011

    Skrivet av Bumbis den 23 dec 2011

    Precis nu är det ett program på svt1 där dom gjorde olika varianter av brysselkål. En variant var kokt brysselkås som sedan stektes i smör och lite skivad vitlök. Såg gott ut.


    Testade detta recept nyss och det var jättegott! (Y)

    Imorgon kommer jag att testa att göra en gratäng på det som är kvar.

    Tack för alla recept! {eat}

  • farmoringer 26 december 2011

    Jag tycker ju om strimlad färsk brysselkål blanda med clementinklyftor och häll på en honungsvinigrett..

  • Vetebullen 27 december 2011

    Föredrar att göra min gratäng på den enl nedan (Y)

    Brysselkålsgratäng till skinkan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.