Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra egen sill!

  • stinalena 3 december 2008

    Tänkte för första gången i mitt liv testa på att göra sill. Tänkte att det passar bra såhär i juletider. Ngn som har ngt enkelt, gott recept till en "nybörjare" som mig?

  • lennali 3 december 2008

    Hej Stina-Greta
    Här kommer ett mycket enkelt och ett mycket gott recept på sill.

    Gammeldags sill

  • lisbethv 3 december 2008

    Jag brukar köpa abbas burkar med urvatnade sillfilee´r och följa receptet som står på burken. Blir söt o god ,du kan smaksätta med dill eller vad du gillar.För enkelt?
    Men ja tycker det är svårt med urvattningen när jag köpt salt sill.

  • Mellanbellan 3 december 2008

    De här är inte dumma:
    Jan-Boris Möllers vitlökssill
    Jan-Boris Möllers senapssill

  • anluk 3 december 2008

    Detta är supergott! Och enklare kan det inte bli, kanske inte direkt egen, men lite egen blir det ju:p

  • The_mama97mia 3 december 2008

    Håller med lisbethy här ovan i tråden, jag följer receptet på Abbas inläggningssillburk, enklare kan det inte bli. Och väldigt gott. :)

  • zonale 3 december 2008

    Även jag håller med att receptet som finns på burken till Abbas inläggningssill är mycket god. Brukar ha minst ett alternativ till och den här är populär:
    Löjromsgravad sill

  • Glitterfia 3 december 2008

    Dessa sillar gör jag varje år, ingen jul utan dessa för mig :D

    Vitlökssill

    Tomatsill

    Senapssillsallad: en burk senapssill, creme fraiche, rödlök och kokta ägg

  • lennali 3 december 2008

    Här kommer två förslag till, det ena receptet visserligen strömming men så god den är.

    Skaldjurssill eller räkröra
    Gravad vitlöksströmming

  • Lilljeppe 4 december 2008

    Gjorde många sillar förra julen, men glömde ta kort på alla. Men det fungerar ju även med de som inte är mina kort. Så här kommer en blandad kompott med mina bilder och andras. Smaklig spis(Y)
    Kaviarsill
    Senaps- och pepparrotssill
    Vinbärssill
    Citronsill
    Senapssill
    Vitlökssill
    Curry- och äpplesill
    Thaisill
    Julsill med apelsin och saffran

  • stinalena 6 december 2008

    Jag tackar och bugar för all hjälp!

  • SaraW 6 december 2008

    Jag brukar använda mig av 5-minuterssill. Den behöver bara sköljas av, klippas i bitar och läggas i valfri god sås. Jag brukar göra en med crème fraiche, rödlök, gräslök, lite majonnäs och stenbitsrom samt en sås på creme fraiche, finhackat Granny smithäpple, skal och saft från en lime, en klick majonnäs och lite krasse. Den sistnämnda går hem även hos dem som inte gillar sill. Kanske inte så julinspirerade sillar, men väldigt goda som alternativ till senapssill och löksill.

  • majamia 6 december 2008

    Här kommer några mycket enkla från mig!
    Lycka till! :-) :D


    Romsill

    Sommarsill med citron

    Vinbärssill

  • Frita 6 december 2008

    Jag är en hejare på att fuska! Gör finsill av fulsill. Köp billig löksill, sila av spadet, det ska användas senare. Spola av sillbitarna under kallt vatten. Lägg i en fin skål, hacka rödlök och gräslök , häll på spadet o blanda. Simsalabim! Din egen löksill. Ta nästa burk fulsill o häll av spadet o spola av sillarna. Riv skal av lime o citron, pressa över citrussafterna o häll på spadet. Nu har du även gjort citrussill!
    Lycka till!
    Frita

  • segerwitch 6 december 2008

    (L)Tillför här två recept som är ett måste till jul(Y)

    Brantevikssill

    Mormor Gullans inlagda sill

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.