Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gräddbakad kyckling och dito äppelpaj?

  • Wombat04 11 oktober 2010

    Lite kryptisk rubrik, jag vet. Men jag är med på en massa listor (klubbar) på nätet, till övervägande del från USA. Eftersom jag är svensk får jag ofta frågor om skandinavisk mat och om jag kan hjälpa till att hitta recept som andra medlemmars far- och morföräldrar brukade laga.

    Nu har jag fått en fråga om ett norskt recept - gräddbakad kyckling och även äppelpaj där äpplena också bakades i grädde i sin pajdeg.Vad gäller kycklingen panerades den tydligen först i mjöl och ströbröd. Sedan lades den i en stor panna och grädde hälldes på och kycklingen bakades tills den blev så mör att den föll av benen.

    Beträffande äppelpajen gjordes först ett pajskal och sedan lades de kryddade äpplena i (man beskriver inte hur de var kryddade). Sedan täcktes äpplena med grädde och bakades i den.

    Någon som har en aning eller, ännu bättre, recept på dessa två maträtter som jag kan skicka vidare till listan? Tackar på förhand för hjälpen!

    Bella

  • Wombat04 12 oktober 2010

    Puffar upp ...

  • boz1965 12 oktober 2010

    Har du tips på nån bra amerikansk matklubb?

  • boz1965 12 oktober 2010

    Kan det vara nåt i den här stilen:

    http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=10074808

  • Wombat04 13 oktober 2010

    Hej Boz, jag kollade din länk (tack för den!) och tror inte det är riktigt vad hon menar, men fasen vad gott det lät ...

    Jag är nog med på ca 120 olika receptlistor på nätet, men många av dem är jag nästan den enda som skickar recept till. Favoriterna är de som ägs av en väninna till mig som heter Cyndi Bowan, och hennes klubbar (detta är på Yahoogroups) heter BakersDozen, NewFamilyFare, YouTakeTheCake, OriginalCynsDesserts och så är det väl några till. :-D

    Bella

  • Bumbis 13 oktober 2010

    Oh, jag tittade oxå på länken och det verkade ju jättegott. Lite norska förstår jag för företaget jag jobbar hos har norska ägare så man har ju träffat en del och även varit i norska fjällen men en sak jag inte fattade var SS. Inatt vaknade jag av en dröm och tänkte att det betyder nog spissked,(matsked). Vet inte om så är fallet men jag ska kolla och helt klart prova receptet.

  • Wombat04 15 oktober 2010

    Ingen som har kommit på något sen sist? {beauty}

  • Gnurf 15 oktober 2010

    Ska det vara gräddstuvad potatis till den gräddbakade kycklingen oxå!?? Be dina amerikanska vänner spana in några avsnitt av "Biggest Looser"....(A)

  • Wombat04 15 oktober 2010

    Haha, Gnurf, jag tror inte gräddstuvad potatis har någon plats i just den här personens matminnen, annars har du väldigt rätt i det du säger ... Du som har koll på tillvaron, kan inte du komma på något norskt? ;-D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.