Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grekisk köttgryta med risoni och fetaost?

  • jeanka 12 mars 2009

    På 70-talet besökte jag ofta en grekisk restaurang i Göteborg, vid namn Rhodos. På menyn fanns en underbar köttgryta, tror det var lamm, med någon slags tomatsås och risoni i. Vid serveringen lade man stora bitar av fetaost i, som smälte ner lite. Det var supergott!
    Jag lyckades få ett liknande recept av en grekisk vän, men har tyvärr tappat bort det och glömt hur man gör.
    Är det någon som känner igen det här och har namnet på rätten och kanske t o m ett recept?
    Jag har även letat runt på en del grekiska krogar här i Stockholm, men tyvärr är inte utbudet så varierat tycker jag, mest souvlaki och moussaka.
    Tacksam för all hjälp!

    /Jeanette

  • UllaC 12 mars 2009

    Har ett recept på en grekisk köttgryta, kanske inte alls vad du tänkt dej, men du kan ju kolla.
    Grekisk biffgryta

  • jeanka 12 mars 2009

    Hej ullac!
    Tack för receptet!
    Det är inte riktigt det jag eftersöker, men det låter gott och jag ska absolut pröva grytan! :)

  • LaJefa 12 mars 2009

    Kan det kanske vara något i stil med denna gryta/gratäng? Går ju att byta ut den vanliga osten till feta, eller?
    Grekisk gyros med Metaxasås

  • jeanka 12 mars 2009

    Hej LaJefa!
    Tyvärr är det inte riktigt det här jag tänker på heller, men det ser onekligen frestande ut, ska pröva det vid tillfälle, tack för det! :)

    Metaxa, är det en grekisk konjak eller vad för slags sprit?

    Har klurat ut att rätten jag söker troligtvis heter Juvetsi eller stavas möjligen Youvetsi.

  • Erien 13 mars 2009

    Hej, Youvetsi för mig är en typ gratäng.... med risoni, lammkött, lök, tomatpassata och ost. Det finns massa olika variationer i recepten. Vet en någorlunda bra sida med recept på grekisk mat. vill inte lägga ut länken för jag vet inte om man får men jag ska läsa reglerna och återkommer annars.

    //Erica

  • Erien 13 mars 2009

    Hej igen, kan inte läsa mig till att det skulle vara förbjudet med länkar så här kommer en :)

    www.greek-recipe.com

    Glömde säga att det ska vara aningen kanel i youvetsin också :)

    //Erica som älskar Kreta och grekisk mat

  • jeanka 13 mars 2009

    Hej Erica!

    Tack för länken. (Y)
    Jag hittade något som liknar det jag eftersöker, dock utan kanelen:

    http://www.greek-recipe.com/modules.php?name=News&file=article27

    Nu fick jag blodad tand och googlade själv lite, och hittade också det här:

    http://www.fearlesskitchen.com/2009/02/recipe-youvetsi.html

    Ett ganska omfattande recept, men blir nog bra om man har gott om tid :)

    Undrar om det är ok att översätta recept och lägga upp här på Matklubben?
    Så länge det inte står något om upphovsrätt och man anger källan noggrant borde det väl gå bra, eller vad tror ni?

    /Jeanette, som längtar efter grekisk mat

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.