Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har ni frågor om Italiensk mat? =o)

  • FragaAlle 13 september 2009

    Ciao! Jag heter Alessandra och är italiensk, bor i Milano, men vill flytta till Sverige!!!

    Jag är glad att svara dina frågor om italiensk matlagning, och kan hjälpa er om ni letar efter nån recept!

    Kram till er alla!

    Alle

  • flingsalt 13 september 2009

    Jag kan inte komma på nån speciell fråga. Men jag älskar Italienk mat och jag tycker det hade varit riktigt skoj om du lade in äkta Italienska recept här på matklubben :)

    *hoppas*

  • Okänd 13 september 2009

    Underbart!
    En form av solens mat här på MK. (Y)
    Bland det bästa av Italiensk mat som jag vet är ossobuco.
    Men det finns mycket, mycket mera!
    Tiramisu.
    Focaccia.
    Parmaskinka.
    Parmesanost.
    Carpaccio.
    ...............

  • FragaAlle 13 september 2009

    Hej och tack för era meddelanden :)
    Jag ska snart skriva några äkta italienska recepter...
    om ni föredrar nåt, bara fråga!

    Alle

  • Babzan 13 september 2009

    Hej! Jag och min familj har varit i Italien massor av gånger, fast bara i Alassio och några snabba visiter i bland annat Milano. En liten fråga, pizzasallad som den vi är vana vid här i Sverige, den med vitkål och ibland paprika, existerar den inte i Italiien? Den kanske inte alla har något med Italien att göra? Rätt eller fel?
    Annars är det också ganska stor skillnad på pizzorna. De här hemma är oftast större, men inte i närheten så goda som de Italienska som är underbart goda och dessutom känns mindre flottiga:p

  • popik 13 september 2009

    Får man fråga varför du vill flytta till Sverige.

  • marielotta 13 september 2009

    Hej och välkommen hit.
    ser framemot dina recept. Älskar italiensk mat och tycker om att laga "nya" saker.
    Vi hörs hoppas jag :)
    hälsn. Lotta

  • boz1965 13 september 2009

    Ja, ett recept på din allra bästa pastadeg hade inte skadat. Jag gör en del färsk pasta själv och uppskattar alla, för mig, nya infallsvinklar.

  • FragaAlle 14 september 2009

    Skrivet av Babzan den 13 sep 2009

    Hej! Jag och min familj har varit i Italien massor av gånger, fast bara i Alassio och några snabba visiter i bland annat Milano. En liten fråga, pizzasallad som den vi är vana vid här i Sverige, den med vitkål och ibland paprika, existerar den inte i Italiien? Den kanske inte alla har något med Italien att göra? Rätt eller fel?
    Annars är det också ganska stor skillnad på pizzorna. De här hemma är oftast större, men inte i närheten så goda som de Italienska som är underbart goda och dessutom känns mindre flottiga:p


    Hej, det stämmer, pizzasallad existerar inte här i Italien :)
    Jag tycker att det är nåt svenskt :)
    De storaste skillnaderna som jag ser mellan de italienska och de svenska pizzorna är:
    - ost: vi använder ALLTID mozzarella ost
    - skinka: vi har skivor på pizza, inte små bitarna som jag brukade äta med svenska pizzor.

    Iaf inte vi heller alltid äter äkta Napoli pizza: många pizzeria ägare är från Egypt...men de är andå mycket goda och använder mozzarella och god skinka.

    Kom ihåg: Napoli pizza är inte så stor (oftast) och har större och mjukare kanterna.

    Alle

  • FragaAlle 14 september 2009

    Skrivet av popik den 13 sep 2009


    Får man fråga varför du vill flytta till Sverige.


    Hej :)
    Om du har sett "Videocracy", kan du förstå varför vill jag flytta. :(
    Iaf jag har bott ett år i Sverige och jag älskade det..jag älskar språket och folket. och maten oxå!!!!!
    Jag kommer att sakna italien, men jag vill inte att mina barn ska uppväxa i en sånt s**t ;)

    Alle

  • FragaAlle 14 september 2009

    Skrivet av boz1965 den 13 sep 2009

    Ja, ett recept på din allra bästa pastadeg hade inte skadat. Jag gör en del färsk pasta själv och uppskattar alla, för mig, nya infallsvinklar.


    För pastadeg menar du den med ägg i, den man gör tagliatelle (nudlar) med?
    Jag ska snart skriva min bästa recept :) lovar!

    Alle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.