Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Havtornsrecept!

  • Juliasrecept 27 november 2009

    Hej!
    Jag har plockat och fryst in havtorn. Planen var att jag skulle använda dem till en efterrätt på nyårsafton, men när vi provade efterrätten så var den inte särskillt god:(. Så jag undrar om ni har något bra havtornsrecept (det behöver ej vara en efterrätt eller passa till nyår).
    Tack på förhand/ Julia:)

  • Mistys 27 november 2009

    Har recept på en havtornspaj som ska serveras som efterrätt. Kan det vara något??

  • Juliasrecept 27 november 2009

    Tack så mycket, det vill jag gärna testa:)

  • Mistys 27 november 2009

    Inlagt under recept. Lycka till och ha en skön helg /M

  • Roggan 27 november 2009

    Kräm på havtorn är supergott, men kanske inte festmat!?
    Smakade förra året en havtornssoppa med italiensk maräng. Lite festligare och mycket gott.

  • Juliasrecept 27 november 2009

    Det behöver inte vara festmat och kräm låter gott. Har du något recept eller tips på hur man gör?

  • Roggan 27 november 2009

    Jag höftar när jag gör kräm. Passera bären. Ta ca en del saft, två delar vatten och socker efter smak. Innehåller MYCKET C-vitamin så det är rätt så surt! Koka krämen efter anvisningarna på potatismjölpaketet.
    Till soppa tar du mindre potatismjöl. Italiensk maräng hittar du säkert på MK. Bränn av den lite med en brännare.

    Havtornssås serverades till gås på nobelmiddan för några år sen. Funkar också bra till fläskkött enligt min erfarenhet.

    Havtorn är ju ett av de nyttigaste bären vi har i Sverige. Innehåller massor av vitaminer och mineraler. Fröna i bären innehåller omega7 som sägs vara bra mot diverse hudsjukdomar.
    Kan bara vara avundsjuk på dig. Jag har själv bara några deciliter kvar som ska sparas till något speciellt tillfälle.

    Lycka till!
    Roggan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.