Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hel färsk grillad vitlök

  • terima 16 juli 2011

    hur gör jag när jag skall grilla hel färsk vitlök, hittar inga recept

  • The_mama97mia 16 juli 2011

    Jag gör på lite olika sätt. Ibland halverar jag vitlöken, penslar snittytorna med olja o lägger på gallret (eller hellre i en grillkorg). Eller kör jag klyftor med skal på - trädda på spett (nej det blir ju inte hel vitlök då men smakar gott och enkelt att göra). Eller kan man baka i folie över glöd.

  • Musen76 16 juli 2011

    Jag brukar vira in den i folie, lägga på en (stor) klick smör, salta, lägg vid sidan av glöden. Tid? 15-20 min (tror jag).

  • The_mama97mia 16 juli 2011

    Hur som helst, vitlök är suveränt gott att köra på grillen. Idag blev det små foliepaket med kokt färskpotatis, lite smör och örter, och färska vitlöksklyftor , delade. Blir mjukt o som lite nötigt i smaken.

  • Kiddo 28 juli 2011

    jag tror en bra idé är att kapa toppen på vitlöken så att klyftorna precis syns, det gör jag när jag kör dom i ugn på samma plåt som potatis/rotfrukter och det blir bra, då kan du ploppa ut dom efteråt... har inte prövat utan att göra det, men tänker sig att dom blir lite kokta då och rätt krångliga att skala... kolla bara att den inte blir för bränd på den kapade toppen

  • The_mama97mia 5 augusti 2011

    Är det nån som testat att grilla den där kinesiska Solo-vitlöken? Slog mig nu att det har jag itne testat.

  • miabok 7 augusti 2011

    Det har jag inte heller gjort, ska pröva i morgon.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.