Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda julklappar!

  • Schnitt 9 december 2009

    Till svärföräldrarna vill jag gärna styla med hemmagjorda julklappar i form av gott!

    Kom gärna med tips!! Det ÄR ju så mycket trevligare att få hemmagjorda presenter =)

  • mariaengstrom 9 december 2009

    Jag har tänkt göra tryfflar och slå in i cellofan.

    Vill du bara göra ätbara saker? Annars är ju en julgrupp inte så svårt att göra, roligt och personligt!

  • Schnitt 9 december 2009

    Jag hade tänkt mig ätbart, ja =)
    Förra året gjorde jag Whiskeyknäck på Bowmore och de blev älskade :D

    Ska göra egen snaps, smaksatt med clementin och kanel och göra lingonkola, men jag vill göra massor! Har lite idétorka bara =)

  • popik 9 december 2009

    Hemmagjord senap, kryddsalt, kryddblandningar, smaksatta oljor, inläggningar av olika slag.

  • idea_ 10 december 2009

    Min kusin som är kock blev jätteglad för en flaska hemgjord citronolja (god olivolja med det gula från citronskalet i snygg flaska med hällpip). Han har även önskat sig en omgång till med lemoncurd i julklapp.

  • Desere 14 december 2009

    Vet inte hur väl detta passar som present, men jag kan tippa på att folk som gillar choklad blir väldigt nöjda i alla fall.
    Jag gjorde Rocky Road som Leila Lindholm hade med i ett avsnitt, och jäklar vad gott det är.
    Hur enkelt som helst, och man kan göra små fina bitar och klä in dem väldigt snyggt.

    Jag la dem bara i foliepapper och knöt band runt dem med rosett (men sen kan man nog hitta snyggare inklädnad än folie). Sedan kanske lägga i en medelstor glasburk med lock och klä med ett brett fint band.

    http://www.recept.nu/1.126537/leila_lindholm/efterratter_godis/leilas_rocky_road

    Där har du länken!

    Lycka till

  • Schnitt 14 december 2009

    Tack för alla fina tips!!!

  • jimboz 14 december 2009

    Handstöpta ljus i glas är väl lite roligt eller ?
    När man lägger olika lager i regnbågens alla färger eller måste det vara godis ?

  • Schnitt 14 december 2009

    hehe nej absolut inte bara godis, helst mer matigt om det ska va ätbart.
    Jag har haft lite idén med att storhandla pyssel hos Panduro men så fort jag kommer in i butiken får jag en tillfällig mindblock o måste gå hem.

    ingen dum idé =) tack

  • BirgitN 14 december 2009

    Ett år lät jag mina barn rita vars en teckning - som vi sedan "överförde" med textilkritor på örngott till mormor och morfar - dessa blev v'äldigt uppskattade och hängde med i många år, till stor glädje för oss alla!

    Du skulle kanske kunna ta ett favorituttryck de använder, eller något annat som är "speciellt" till dem.
    Kanske ett foto, som du "printar" över till "stryk-på-ark" med någon mysig semesterbild.

    Lycka till!

  • redd 15 december 2009

    Hm.. Kanske hoppa godiset?
    Kanske något/några bröd, några smaksatta satser humus och färskost

    Sedan går det ju att lägga på lite kakor (gör den här sorten fast gör en tunn bred bas som jag sedan skär tunt med extra mycket kakao), blir lite speciellt med 25cm långa 1cm breda kakor
    Skurna chokladkakor

  • Melindrea 15 december 2009

    Jag kommer att göra kaffeolja (hittade ett recept på google, kommer inte ihåg detaljerna just nu), och funderar även på chili-kanel tryffel, antingen ett recept som är grädde och choklad, eller ett som använder creme fraiche och choklad.

  • asasto 15 december 2009

    Jag bakar hundkex till alla hundar i släkten de brukar vara populära + jag gör nog även lite lakritskola och ger bort.

  • Wilmslow 15 december 2009

    Jag har gjort pepparkakskola, lakritsknäck/kola (lakritsextract finns på Panduro) och mozartkulor. Du kan också göra saffransbiscotti kanske? De ser så fina ut på bilder - och inslagna i cellofan kan jag tänka mig de ser jättetjusigt ut.
    Och hemgjort äppelmos eller en chutney i fin glasburk kanske? Äppelmos är busenkelt att göra.

  • Eery 15 december 2009

    Skrivet av asasto den 15 dec 2009

    Jag bakar hundkex till alla hundar i släkten de brukar vara populära + jag gör nog även lite lakritskola och ger bort.


    Hmm har du recept? Gott om hundar här(L)

    hittade recept på clementiner inlagda i saffranslag, svärfar fick päron i konjak. Fint och supergott!

    Det var mitt tips

  • asasto 15 december 2009

    Skrivet av Eery den 15 dec 2009

    Skrivet av asasto den 15 dec 2009

    Jag bakar hundkex till alla hundar i släkten de brukar vara populära + jag gör nog även lite lakritskola och ger bort.


    Hmm har du recept? Gott om hundar här(L)




    Här är ungefärliga recept så himla noga med måtten är det inte:
    Laxkex
    2-3hg kokt lax mixas tillsammans med ca 400g krossade tomater. Blanda laxsörjan med ca 1 finriven morot, någon msk dill + grahamsmjöl till en fast och seg deg som kan kavlas ut (ca 4-5mm tjockt). Ta ut hundkex med pepparkaksformar och lägg på plåtar med bakplåtspapper (kexen kan läggas tätt de sväller inte upp), grädda ca 20-30 min, torka dem sedan i ugn ca +50-70C med ugnsluckan lite öppen tills de är helt hårda och torra.

    köttfärskex 1
    2-3hg brynt köttfärs + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2msk basilika el. oregano, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.

    köttfärskex 2
    2-3hg brynt köttfärs + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2tsk kanel, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.

    leverkex
    2-3hg brynt kycklinglever + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2msk basilika el. oregano, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.


    Om man har överblivet ris el. potatismos(hemgjort ej pulver) så kan man slänga ner det i kexsmeten också för att dryga ut dem något.

  • Eery 15 december 2009

    Skrivet av asasto den 15 dec 2009

    Skrivet av Eery den 15 dec 2009

    Skrivet av asasto den 15 dec 2009

    Jag bakar hundkex till alla hundar i släkten de brukar vara populära + jag gör nog även lite lakritskola och ger bort.


    Hmm har du recept? Gott om hundar här(L)




    Här är ungefärliga recept så himla noga med måtten är det inte:
    Laxkex
    2-3hg kokt lax mixas tillsammans med ca 400g krossade tomater. Blanda laxsörjan med ca 1 finriven morot, någon msk dill + grahamsmjöl till en fast och seg deg som kan kavlas ut (ca 4-5mm tjockt). Ta ut hundkex med pepparkaksformar och lägg på plåtar med bakplåtspapper (kexen kan läggas tätt de sväller inte upp), grädda ca 20-30 min, torka dem sedan i ugn ca +50-70C med ugnsluckan lite öppen tills de är helt hårda och torra.

    köttfärskex 1
    2-3hg brynt köttfärs + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2msk basilika el. oregano, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.

    köttfärskex 2
    2-3hg brynt köttfärs + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2tsk kanel, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.

    leverkex
    2-3hg brynt kycklinglever + krossade tomater mixas. blanda sedan med 1-2msk basilika el. oregano, ca 1 finriven morot + grahamsmjöl. Gör annars som med laxkexen.


    Om man har överblivet ris el. potatismos(hemgjort ej pulver) så kan man slänga ner det i kexsmeten också för att dryga ut dem något.


    Det låter super´!! det här ska testas efter helgen! Tack(L)

  • asasto 15 december 2009

    Såg att jag glömt att skriva att ugnstemperaturen ska vara runt +200C under de 20-30min som hundkexen ska gräddas.

  • barabbas 15 december 2009

    Hej de här resepten brukar jag ge som julklappar och de är mycket omtyckta.
    Julsenap
    Monicas surkaka

  • Schnitt 15 december 2009

    Grymma tips! :D De blir rejält me julebak här hemma o jag tror jag behåller en del själv ^^

    tänkte göra en glsburk full med blandade kolor till mina egna mor- och farföräldrar i form av lingonkola, smörkola, pepparkakskola och apelsin- och chokladkola! Börjar nu!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.