Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP !

  • marinkovic 4 mars 2008

    :(
    HEJ
    JAG SKULLE VILJA HA TIPS OM BRA RECEPT ELLER KOKBÖCKER FÖR DEM SOM INTE TÅL MJÖLKPRODUKTER SAMT HAR GLUTENALLERGI.:)

  • monac 4 mars 2008

    googla på allergimat...finns massor av bra sidor att bara ösa kunskap & ideér ur!

  • evaldo 4 mars 2008

    Sök på http://www.adlibris.com/fi, där finns kokböcker du söker

  • evaldo 4 mars 2008

    Sänder ny adress, den förra var på finska ska vara: http://www.adlibris.com/se/

  • bernit 4 mars 2008

    Skrivet av marinkovic den 4 mar 2008

    :(
    HEJ
    JAG SKULLE VILJA HA TIPS OM BRA RECEPT ELLER KOKBÖCKER FÖR DEM SOM INTE TÅL MJÖLKPRODUKTER SAMT HAR GLUTENALLERGI.:)


    Intressant att du tar upp detta ämne - allt fler blir glutenintoleranta eller har problem med mjölkprodukter.

    Hur gör du vid bjudningar hemma, tänker du på att någon av dina gäster kan bvara intolerant ??
    Själv har jag två kända personer i min vänkrets som jag alltid måste tänka på när jag har bjudning.
    Jag har fått veta av dessa personer att det visserligen blir vanligare på restauranger att man tar hänsyn till detta men att det är långt ifrån självklart att det finns glutenfritt bröd t.ex.
    Själv använder jag numera aldrig vetemjöl i redningar etc när jag skall bjuda - jag kan inte vara säker på om någon av mina gäster har allergi.
    Så se upp med Mjöl, mjölkprodukter och nötter

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    detta är ett intressant ämne, kanske vi skulle ha en särskild tråd för det????
    Min pojke har en lekkamrat som är laktosintolerant, detta ställer till lite bekymmer ibland - vanlig ingrediens i olika mellanmål är mjölkprodukter...

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    vad dum jag är, det är ju en sån här tråd. Kan man inte döpa om den bara?
    :) sorry!

  • marinkovic 4 mars 2008

    :D
    Tack tack alla för era tips.Jo jag tänker alltid på det & omvandlar alla mina recept så gott det går så att de ska passa mej,det är nämligen jag som har dessa problem.Restaurangmat är nästan OMÖJLIGT för mej,det få ofta bli sallader,rent kött utan såser & d.y.l.
    Min sonskompis tål inte mjölk så vi har alltid "hans" glass hemma.Mjölkfritt bröd samt kakor.
    Jag fick mina besvär för 3 år sedan "bara sådär!" tålde de första åren den laktosfria mjölken,men sista året har jag fått gå över till Risdream en risdryck som jag har istället för vanlig mjölk i "min" mat.Använder också Googreens(stavningen) sojadrinkar,finns naturell,vaniljsmak,choklad den med vanilj är min favorit,den mixar jag med 1 banan & 1 msk kakao i min Magic Bullet.
    Det går att lära sig men första tiden är tuff,arbetsamt när man är bortbjuden eller ska festa till det med ett restaurangbesök eller åka utomlands.

  • Tillberga 4 mars 2008

    http://www.bellman.gastrogate.com/1/restaurang_detail/part/3/id/4483

    här i västerås finns det ett bra ställe där men kan se i lunchmenyn vilka rätter som är lactos/glutenfria.Det kan finnas fler de vet jag inte men jag brukar äta på Bellman i alla fall och de funkar bra

    vi har även ett bageri med glutenfritt bröd, domskall även få lacktosfritt "Tårtbiten" heter stället

  • bernit 4 mars 2008

    Skrivet av marinkovic den 4 mar 2008

    :D
    Tack tack alla för era tips.Jo jag tänker alltid på det & omvandlar alla mina recept så gott det går så att de ska passa mej,det är nämligen jag som har dessa problem.Restaurangmat är nästan OMÖJLIGT för mej,det få ofta bli sallader,rent kött utan såser & d.y.l.
    Min sonskompis tål inte mjölk så vi har alltid "hans" glass hemma.Mjölkfritt bröd samt kakor.
    Jag fick mina besvär för 3 år sedan "bara sådär!" tålde de första åren den laktosfria mjölken,men sista året har jag fått gå över till Risdream en risdryck som jag har istället för vanlig mjölk i "min" mat.Använder också Googreens(stavningen) sojadrinkar,finns naturell,vaniljsmak,choklad den med vanilj är min favorit,den mixar jag med 1 banan & 1 msk kakao i min Magic Bullet.
    Det går att lära sig men första tiden är tuff,arbetsamt när man är bortbjuden eller ska festa till det med ett restaurangbesök eller åka utomlands.


    Låter jobbigt - hur gör du när du är utomlands ??
    jag vet att Selektiförbunget (tror jag det heter) har små kort (som kreditkort) på olika språk som förklarar problemet vid rest.besök etc. Mycket användbart

    /BÅ :p

  • Tillberga 4 mars 2008

    http://www.allergimat.com/tips.asp?id=193
    här är adressen till Tårtbiten
    den föll bort i förra inlägget

  • tantdrake 4 mars 2008

    Sonen 18 år är laktosintolerant sedan småbarnsåren. Min mamma har varit det i 30 år eller mer men det troddes vara magsår...
    (Y)Vill tipsa om de flesta finska varumärkena. VALIO s mejeriprodukter och Atria charkprodukter t ex. Underbara smaker och laktosinnehåll som är helt ok. (L)
    Finland har högre procent laktosallergiker/intoleranta än något annat land har jag fått lära mig.

  • tulipan 4 mars 2008

    Har åxå haft många i min närhet innan som varit mat allergiker.. Mitt ex hade halva släkten som hade olika mat allergier.. vilket bök det var..
    Men nu är det bara två i min omgivning som har.

    Våran pojk här hemma har en kompis som levde enbart på älgkött när han var liten... innan domkom underfum med alla hans matallergier. Idag har han nästan vuxit bort allt.
    Däremot har vi åxå hans glass här hemma i frysen. Och hans smör. Och eftersom han inte fått älg gryta på många många år så bara älskar han det när han kommer hit. Så oftast blir det älg gryta på hans sätt:-)

    Men alla ni som har mat allergi... Släng in era tips och recept vitt och brett så hjälper ni varandra.. utbyter lite recept..
    Jag menar.. måste juh finnas fler här inne som behöver såna recept eller som redan sitter inne med några:-)

  • marinkovic 4 mars 2008

    (L)
    Oh vilka mysiga & hjälpsamma medlemmar det finns här.Någon undrade hur jag gör utomlands,ja i Spanien funka det ganska bra om man handla sin "egen" mat & laga i lgh.Men på restaurangerna vågar jag inte beställa något med sås eller gratänger,blir ganska "smal vecka/veckor när vi gör resor.Men det finns grönsaker,sallader & jag har alltid med mej 2 pkt Wasas knäckebröd gluten/mjölkfritt.
    Intressant med det där kortet någon tipsade om hur kan man få det tror?

  • marinkovic 4 mars 2008

    (Y)
    NU har jag hittat sidanmed kortet.Den heter CELIAKIFÖRBUNDET kortet kostar 50:- för icke medlemmar & 25:- för medlemmar.(Y)

  • tina62 11 mars 2008

    Gå in på denna sidan
    http://www.meadjohnson.dk/recept/
    Där finns bara komjölksfriarecept.

    Denna sidan var mej till stor hjälp.

  • evaldo 11 mars 2008

    http://www.celiaki.se/kontakta-oss/

  • busan37 11 mars 2008

    Jag är också gluten och laktosintolerant. Jag har köpt lite kok och bakböcker: Bakbok för intoleranta och deras bekanta av Berit Klintbom. Utan mjölk? Jatack av Marie Johansson samt Baka glutenfritt och Glutenfria kokboken båda av Elisabeth Ekstrand Hemmingsson. Samtliga finns på adlibris.se. På allergimat.com finns massor med recept och tips.
    Lycka till alla som har nytta av detta.

  • T-e-z-z 11 mars 2008

    Sök på Google da där finns det bra tips och ideér

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.