Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp med festmat

  • nettiz 11 maj 2009

    Jag skulle vilja ha hjälp med något man kan bjuda på som man kan förbereda och ha i frysen så det är bara och ta fram och tina, behöver frysa det i ca en vecka innan, detta pga av att jag är borta och när jag kommer hem så ska vi ha kalas för min sambo, har funderat på om det går att göra en smörgåstårta och frysa sen bara granera den samma dag som den ska ätas. Det gäller både mat och en tårta/efterrätt

  • ros 11 maj 2009

    :)Hej!
    Personligen så tror jag inte att det går att frysa smörgåstårtor för att få ett bra resultat.

    Efterrätter som är perfekta att frysa är: Chessecake, parfait, glasstårta mm.

    Jag tror att det går att frysa färdigmarinerad kycklingfilé och färdigmarinerad fläskfilé. För att "bara" tina och skära upp.
    Men jag har inte testat det.

    En kall buffé är ett förslag

    Lycka till!

  • freddan__ 11 maj 2009

    du kan frysa både marinerat kött, fisk, fågel. går fint.
    såser går också bra att frysa för att senare ta fram. gryträtter,
    carpaccio funkar utmärkt, rostbiff, soppa.

    tja de är mycket :P men smörgåstårta skulle jag inte chansa på, tror de är risk för att den kan bli rätt "blöt" och tråkig

  • gimmiahug 12 maj 2009

    Om det inte kommer alltför många gäster kan ni kanske bjuda på någon gryta av något slag? De kan stå i frysen hur länge som helst och smakar suveränt för det! Om ni inte ska sitta till bords kanske piroger kan vara en idé.... bara att värma i ugn när kalaset börjar!

    Vad gäller dessert finns det många tårtor som SKA frysas och bara halvtinas innan servering, det finns hur många goda varianter som helst.... säkert bara att leta bland recepten här inne!

  • Matvagott 12 maj 2009

    Pajer av olika slag perfekt och laga till innan och frysa ner och bara ta upp och värma på...

  • Disen 12 maj 2009

    Det här behöver du bara se till så det är tinat. Supergott. Funkar oxå med kycklingfileér.
    Här behöver du bara lägga i det råa köttet i en form så sköter det sig själv.(Y)
    Super goda fläskkotletter / karré / fläskfilé
    Och till dessert så är denna tårta helt perfekt. Denna kan du baka flera veckor innan.(Y)
    Och vips, så har du en middag färdig.
    Chokladtårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.