Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med mat till middag

  • betweenthelines 30 mars 2011

    Hej!

    Så här är det, min mor fyller 50+ i början av april och eftersom det är på en vardag tänkte jag försöka lyxa till det lite hemma med en middag (ist för att gå ut). Problemet då är bara vad som kommer att stå på menyn. Efterrätt är redan bestämt, det kommer bli en tårta som äts vid ett senare tillfälle för att det inte ska bli för mäktigt, men skulle behöva lite tips på förrätt och huvudrätt.

    Hade planerat att göra en räk och laxbalkelse som det finns recept på här på matklubben som förrätt. Min mamma gillar mycket vegetariskt, men hon har uttryckt sig om att hon inte behöver en fullt vegetarisk rätt (främst eftersom hon vet att jag inte är pigg på fisk), så jag funderade på att göra raclette. tänkte först fråga, är det en konstigt blandning att först äta en räk o lax rätt och sedan ett annat typ av kötträtt? och sedan vad passar bäst till - pasta, klyftpotatis, bakadpotatis? har aldrig gjort raclette innan, så behöver lite tips på vilket/vilka kött som är godast att använda och vilka ostar. Tänkte göra sallad, ostsås och morotszatsiki/vanlig tzatsiki till.

    och om inte raclette passar som huvudrätt, vad skulle du föreslå ist?

    tack för svar! :)

  • 7201 30 mars 2011

    Måste bara få rekomendera denna SUPERGODA förrätt...(L)(L)(L)
    Förberedes kvällen innanoch avocadon hackar man i just innan det serveras.
    Räk- och avokadosallad
    Lycka till !!!

  • The_mama97mia 30 mars 2011

    Vet inte om jag förstår dig rätt, mamma vill ha ngt mer vegetariskt, du gillar inte fisk men kött?

    Räk- och laxbakelse är ju väldigt festligt och fint som förrätt.
    Men jag är tveksam till raclette som huvudrätt, visst är det gott o så, men ser det inte som en del i en trerättersmiddag bara. När jag kör raclette har jag kokt potatis till, saltgurka/cornichons, smakrik ost som smälter i raclettejärnen, syltlök och sallad. Brukar inte köra kött på racletten.

    Har ni möjlighet att göra en fondue istället? Då kan man ju välja att doppa mera grönsaker än kött liksom? Alltså en rödvins eller buljongbaserad fondue, inte ostvarianten.

    Annars, varför inte en stor, god matig soppa till huvudrätt? Behöver ju inte vara köttsoppa, finns många vegetariska soppor som är väl så goda.

  • betweenthelines 30 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 30 mar 2011

    Vet inte om jag förstår dig rätt, mamma vill ha ngt mer vegetariskt, du gillar inte fisk men kött?

    Räk- och laxbakelse är ju väldigt festligt och fint som förrätt.
    Men jag är tveksam till raclette som huvudrätt, visst är det gott o så, men ser det inte som en del i en trerättersmiddag bara. När jag kör raclette har jag kokt potatis till, saltgurka/cornichons, smakrik ost som smälter i raclettejärnen, syltlök och sallad. Brukar inte köra kött på racletten.

    Har ni möjlighet att göra en fondue istället? Då kan man ju välja att doppa mera grönsaker än kött liksom? Alltså en rödvins eller buljongbaserad fondue, inte ostvarianten.

    Annars, varför inte en stor, god matig soppa till huvudrätt? Behöver ju inte vara köttsoppa, finns många vegetariska soppor som är väl så goda.




    haha nej, hon brukar äta mycket vegetariskt i vanliga fall men hon har inget emot kött :) hade tänkt göra fondue först, men eftersom jag gjorde det förra året så tänkte jag att det skulle vara kul att prova något annat. Men du har nog rätt, raclette är inte någon typisk trerättersmiddag kanske... får försöka komma på något annat :) jag ska kolla upp några soppor som ser goda ut ;) tack för svar!

  • betweenthelines 30 mars 2011

    Skrivet av 7201 den 30 mar 2011

    Måste bara få rekomendera denna SUPERGODA förrätt...(L)(L)(L)
    Förberedes kvällen innanoch avocadon hackar man i just innan det serveras.
    Räk- och avokadosallad
    Lycka till !!!



    ja, kollade på receptet och det lät väldigt gott! får kanske göra det ist ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.