Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Vitkålssallad?

  • littlejohn 26 oktober 2010

    Kan någon hjälpa mig med att få fram ett recept på en vitkålssallad? Jag blev bjuden på detta i vintras och har försökt få till den men jag går bet. Det var väldigt finstrimlat, (mindre än tandpetare) innehöll även äpple och pressad citron. Förmodligen saknas något för jag får inte till den rätta smaken, den var väldigt frisk och krispig. Har sökt runt på nätet, men där finns det inte.

  • gunilla88 26 oktober 2010

    Har gjort vitkålssallad typ pizzasallad, jag använder oskhyveln och river, du kan ta och blanda äppelcidervinäger och vatten, grovmalen svartpeppar, vitlökspulver, salt, och socker i kombination det du känner för blanda och häll över vitkålen men kan ha paprikastrimlor i också,jättegod
    prova får ni se

  • littlejohn 26 oktober 2010

    Den sallad jag menar liknar inte pizzasallad alls, vare sig i smak eller utseende. Det är mindre bitar och inte blöt.

  • WiolaH 26 oktober 2010

    För att få "krispig" sallad finstimlar du med osthyvel (eller mandolin om du har det), lägger den i ett durkslag, saltar lätt och vänder runt lite. Nu ska kålen stå och "vätska av" sej lite. Det tar ett tag med vinterkålen men sommarkål går snabbt. Du ser det på att kålen sjunker ihop lite. Sen tar du kålen och kramar ur så mycket vätska du kan (man kan oxå lägga en tyngd ovanpå kålen i durkslaget medan den står och vätskar sej, men får ändå krama ur lite vätska "för hand"). Nu är det dags för dressingen: 1del pressad citronsaft + 3 delar olja, blanda och smaka av med några droppar vatten till den "krispighet" du vill ha. Krydda med salt och nykrossad svartpeppar.
    På det här viset får du en riktigt krispig sallad i både smak och konsistens, men det tar lite tid.....
    Sen kan du lägga till finstrimlad paprika, morot eller purjolök, allt efter smak. Även örtkryddor är gott som färsk timjan eller oregano......
    Den här salladen håller sej fräsch i täckt skål i kyl 5-7dgr.

  • elleave 26 oktober 2010

    Prova den här oxå, den är supergod :)

    Råsallad med äpple

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.