Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Högt Blodtryck

  • ErikaHellman 16 mars 2011

    Hej alla glada(?)

    Skulle bli överlycklig om några vänliga själar skulle kunna tipsa om recept (eller bara mat överhuvudtaget) som är bra när man har högt blodtryck och riskerar att få diabetes.
    Farsgubben ligger nu i riskzonen och jag gör allt för att inte förlora honom i förtid.
    Jo dom har varit och träffat en dietist men det var tydligen rena grekiskan så nu greppar jag efter halmstrån.
    GI-metoden, är det något att tänka på ?

    Enormt tacksam för svar :)

  • svengelsk 16 mars 2011

    Om Du klarar engelskan kan Du googla DASH diet. Den går ut på mycket frukt och grönsaker, lätta mejeriproducter, så lite salt som möjligt. Skära ner på alkoholen är också viktigt.
    Jag hade en bok om mat som medicin där det hävdades att selleri var bra. Vi prövade allt det här när min mans blodtryck var lite förhöjt och det gick ner.
    Jag såg till att vi hade antingen soppa eller sallad (med selleri) till lunch och två rejäla grönsaksportioner till middag. När jag har varit i Sverige ett tag längtar jag alltid efter ordentliga portioner med kokta grönsaker inte bara lite sallad och tomater.

  • sikaal 16 mars 2011

    Mycket grönsaker och frukt, lite salt, men något specifikt är jag inte bra på.
    Hoppas att det ordnar sig för er!
    Lena

  • callemero 16 mars 2011

    GI-metoden fungerar alldeles utmärkt. Har själv testat och mitt tryck blev snabbt mycket lägre.

  • Grytlappen 16 mars 2011

    ge gubben endast grönsaker som växer ovan jord. det har sänkt mitt insulinsbehov.jag är själv gubbe och fick diabetes vid 50.inga morötter eller potatis! längre!och absolut inte bröd utan smör eller margarin. fett sänkerGI!!

  • Miltons7a 16 mars 2011

    Försök få tag på receptboken En miljon lätta menyer "av Kerstin Wachtmeister den stöds av Svenska diabetes förbundet och hjärt ochlungfonden. med många goda recept ,Det är många år sedan den kom ut,så sök på antikvariat . myrorna eller blocket etc

  • safir74 16 mars 2011

    Extra starka Omega-3 kapslar sänker högt blodtryck. Jag blev av med mitt höga blodtryck tack vare Omega-3 (Y)

  • 600203 16 mars 2011

    Vid diabetes gäller kolhydratfattig kost s.k LCHF. Detta eftersom alla kolhydrater omvandlas till socker i kroppen vilket inte är bra vid förhöjt blodsocker. Mycket fisk, ägg. Inget vanligt bröd gjort på mjöl t.ex. Mycket grönsaker. Ingen potatis, pasta eller ris. Läs mer på nätet om LCHF -kost ! Lycka till !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.