Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hummer??

  • Amika 5 januari 2010

    Jag har hört att vitlöksgratinerad hummer ska vara så otroligt gott. Så nu har jag tre stycken som jag tänkte tillaga här någon dag...

    Men hur i hela fridens namn gör man??
    Av alla trevliga kockar här inne så borde det ju finnas någon som tillagat hummer mer än en gång? :) Och hur mycket hummer beräknar man per person?
    Jag har 3 stycken à 275-300g. Räcker det med varsin? Och vad äter man till?? :o

    Tack på förhand!

    Jonna

  • Amika 5 januari 2010

    *puffar hårt* :)

  • jimboz 5 januari 2010

    Jag hittade denna rad på Nätet, kanske har du glädje av detta....Jag tycker att det räcker med en halva om man serverar annat efteråt

    Jag sökte på Gratinerade Havskräftor och det är samma princip
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=1093

    ELLER :
    Dela hummer och och smält smör och pressa i vitlök och blanda i lite chiliflakes plus en nypa salt häll smöret på hummern och gratinera i ugnen. Servera med rostat bröd.

  • Charl 5 januari 2010

    Dom är ju små, så en var till förrätt. Dela på längden och ta bort ändtarmen. Gratinera i ugnen ca 250 gr i några minuter med ett gott kryddat vitlök/chilismör. Servera med vitlöksbröd. Ha dom inte för länge i ugnen för då blir dom sega.
    Om det är färska hummrar (som ej varit frysta) så servera bara med en god aioli och vitlöksbröd.
    Naturligtvis måste dom delas och bort med tarmen.
    Lycka till och det är så gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • jimboz 5 januari 2010

    Hur många är ni ? Om jag använder min matematiska förmåga så är ni 3 st....Då är väl saken klar..Ät upp rubbet :)

  • Amika 5 januari 2010

    Tack så jättemycket! :)

    Vad ska man ställa ugnen på och hur länge tror ni på ett ungefär att man måste ha dem inne?

  • jimboz 5 januari 2010

    Om den är tinad fryst hummer så borde det inte ta mer än 10-15 i 225 graders värme .....Håll lite koll för den ska bara få lite färg :)

  • Okänd 6 januari 2010

    Har du sökt på MK?
    Det finns många förslag på gratinerad hummer här! (Y):p

  • Amika 6 januari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 6 jan 2010

    Har du sökt på MK?
    Det finns många förslag på gratinerad hummer här! (Y):p


    Jo, men när jag sökte så fick jag upp jättemånga recept och jag tittar sällan eller aldrig på recept utan bild. Men när jag klickade på att det skulle visa med enbart bilder så ballade sidan ur helt och vägrade visa några recept alls. Jag provade 3 gånger och sen tröttnade jag ur. Så då ställde jag frågan här istället. Men det är ju tillåtet det med. :)

  • Amika 6 januari 2010

    Tack så jättemycket Jimboz och Charl för hjälpen! Det uppskattas verkligen! :)

    Mvh

    Jonna

  • Okänd 6 januari 2010

    Här kommer ytterligare ett förslag, med bilder!

    http://www.recept.nu/1.175443/recept.nu_redaktionen/forratter/fisk_skaldjur/gratinerad_hummer

    Hoppas att du hittar något gott!

  • jimboz 6 januari 2010

    :D Det var så lite :)

  • Amika 6 januari 2010

    Tack Jan-Gunnar. :)

  • Gnurf 6 januari 2010

    När jag kör gratinerad hummer (inte så ofta, typ 10ggr under hela min livstid) :) så gör jag antingen bara iordning ett kryddsmör som får smälta ned och mumsa ihop sig med det urtagna hackade hummerköttet. Olika örtkryddor, vitlök, soltorkade tomater. Å så en smakrik ost ovanpå. Västerbottensost såklart. Nu när det inte finns någon Norrbottensost....:)

    Alternativt då en gräddig gratängsås ovanpå, dijonsenap å en konjaksskvätt brukar jag smaka av med. Å samma ost ovanpå hela härligheten...(Y)

  • Petriz1 6 januari 2010

    Jag har gjort en hummer som är såååå god, testa! Det värsta är att man vill ha fler när man ätit upp en....
    http://www.mataffaren.se/Recipe/Default.aspx?pageid=86717&recipeid=30265

  • jas65 6 januari 2010

    sök på humer alamericana. Tror det är Hubertious som har lagt in receptet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.