Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör man en Herman från start?

  • eosj 20 mars 2010

    Enligt min erfarenhet av surdegar matas Herman med alldeles för mycket socker. Jag fick härom dagen en Herman med ett recept som liknade de tidigare. Den liknade mest tapetklister och verkade inte ha värst mycket aktivitet, men jag tänkte att jag låter den stå enligt beskrivningen och ser vad som händer. Inte mycket. När det var dags att mata smakade jag på degen som var fruktansvärt söt. Så, jag matade Herman med bara mjöl och mjölk, i angivna mängder, men utelämnade sockret, och, huj, nu blev det fart. Degen som på 3 dygn inte visat minsta livstecken jäste över natten till dubbel storlek. Så, mitt råd till Hermanbagare: står det att du ska mata med 2,5dl socker, ta max 1dl. Jag har inte hunnit prova än men det borde räcka länge. Det är ändå det sockret man lägger i på slutet som ger sötman, det andra är bara mat åt Herman.
    PS. Surdeg innehåller visst jäst. Vildjäst finns överallt, i mjölet, i luften...överallt.

  • Becazinha 21 mars 2010

    Jag har oxå tyckt att han äter alldeles för mycket socker men inte vågat experimentera ännu, får väl göra ett försök och minska... jag tog å andra sidan mycket mindre socker när jag bakade kakan för att få ner sötman en aning.

  • FruAst 31 mars 2010

    En fråga angående Herman. I mitt recept är det 3 tsk bakpulver. I Mrs C recept är det 1 tsk. Behöver man ha någon alls egentligen, det är ju både surdegen och ägg i som jäser? Vilket är rätt?

    Någon som vet? Eller har erfarenhet av själva bakandet?

  • Becazinha 2 april 2010

    Jag kan inte svara för hur det blir utan bakpulver men jag har i och jag tror väl att det iaf krävs lite för att den ska resa sig, det är ju en rätt tung kaka!

  • popik 2 april 2010

    Fick i tisdags en herman och jag har rört om både onsdag och torsdag som man ska och idag skulle den matas med mjölk, socker och mjöl men smeten är ju alldeles intorkad på ytan, vad har blivit fel?

  • FruAst 9 april 2010

    Nu har jag testat. Jag bakade direkt på Herman dag 9 eftersom jag inte orkade späda och ge bort. Jag tog allt och sen gjorde jag kakan utan bakpulver. Jag vispade olja och socker och tillsatte 1 ägg i taget och sen som det stod i receptet. Det fungerade som jag trodde alldeles utmärkt. Den jäste som den skulle. God dessutom(Y)

  • Okänd 9 april 2010

    Skrivet av popik den 2 apr 2010

    Fick i tisdags en herman och jag har rört om både onsdag och torsdag som man ska och idag skulle den matas med mjölk, socker och mjöl men smeten är ju alldeles intorkad på ytan, vad har blivit fel?


    Har du verkligen pysslat om den, pratat med den och så? Det är känsliga saker du har med att göra!

  • FruAst 9 april 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 9 apr 2010

    Skrivet av popik den 2 apr 2010

    Fick i tisdags en herman och jag har rört om både onsdag och torsdag som man ska och idag skulle den matas med mjölk, socker och mjöl men smeten är ju alldeles intorkad på ytan, vad har blivit fel?


    Har du verkligen pysslat om den, pratat med den och så? Det är känsliga saker du har med att göra!




    Ja eller matat den rätt och så...

  • popik 10 april 2010

    Dag 1 och två ska den bara röras om inte matas. Men en vän sa att den nog var död från början eftersom jag fick den i en ihopknuten plastpåse.

  • Tiol 8 juli 2010

    Till Popik!

    Det kan säkert vara så att den har stått och torkat till sig. Locket får ju INTE vara på, och Herman skall absolut inte vara instängd i en påse! Du får starta om med en ny Herman. Recept finns i början på denna tråden.

    Lycka till.
    Själv håller jag på och rör i min Herman, skall baka av honom på söndag.Är så nyfiken.
    Kram//Tina

  • maithab 9 juli 2010

    Man kan ha lite plastfolie liggande över så att den inte torkar på ytan. Det har jag haft med gott resultat (bättre än utan). Men det ska ju inte bli tätt.
    Sen ska det rätt mycket till för att den ska dö. Somnar däremot..... Matar man på igen så ska du se att du får liv i honom.

  • kekke46 9 juli 2010

    Jag brukar klippa små hål i plastfolien då blir det bättre fart på den. Kul med herman den är så god och saftig. Ska ta fram en från frysen och se om den börjar bubbla.

  • Tiol 10 juli 2010

    Jag tycker detta är så roligt/ häftigt , att en kaka, kan engagera så många olika personer och olika smaker. Denna kakan verkar ju finnas i massor av olika varianter. Själv är jag jättenyfiken på att få baka min alldeles egna Herman i morgon. Tror jag skall testa och göra två olika. Sedan gäller det att ut och kika om någon granne vill ha en del av degen som blir kvar. Annars blir det till att stoppa i frysen.

    Min far heter Herman och på måndag har både han och kakan namnsdag, festligt tycker jag.

    Ha det så gott i värmen.
    kram//Tina

  • kekke46 14 juli 2010

    Det är full fart på min herrman. Jag har haft den nedfryst nästan 1 år. Bra tips ha den
    I en glas skål. Förra året när jag startade en Herrman hade jag den i en vanlig skål
    då såg den död ut satt över den i en glas skål och då levde den upp igen.

  • vavvan 1 augusti 2012

    Undrar om denna tråden är lika levande som Herman ;)

    Är inne på dag 7 med min Herman som jag startat från grunden och han lever i allra högsta grad dvs. bubblar som sjutton i sin skål.
    Men nu till mina funderingar. Om jag inte ska dela med mig av honom på dag 10 och inte spara någon avkomma efter honom, måste jag då spä honom med en ny omgång av startsmeten? Och om jag inte spär ut honom, hur många delar räknas han som då? Tänkte främst på proportionerna i receptet.
    Om jag bakar ut honom i långpanna ska jag dubbla honom då?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.