Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

husvagnsmat

  • rosen69 1 juni 2008

    Hej undrar om det finns någon som har bra tips på husvagnsmat där man inte har ugn och dyl. skulle vara roligt med lite tips

  • farmoringer 1 juni 2008

    Vi kör ju mest med grillat när vi är i husvagnen. Man kan ju råsteka potatis till det eller göra potatissallad. Men klart ibland så regnar det..Är ju lätt att göra köttfärssås eller andra köttfärsröror för det behöver man ju inte steka heller utan rätt ner i grytan och fräs där. koka pasta till. Sill och potatis är en rätt. Använd murikkan och woka både potais och kött och grönsaker. Kanske var det nåt som fungerar även för dig av detta..

  • rosen69 1 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 1 jun 2008

    Vi kör ju mest med grillat när vi är i husvagnen. Man kan ju råsteka potatis till det eller göra potatissallad. Men klart ibland så regnar det..Är ju lätt att göra köttfärssås eller andra köttfärsröror för det behöver man ju inte steka heller utan rätt ner i grytan och fräs där. koka pasta till. Sill och potatis är en rätt. Använd murikkan och woka både potais och kött och grönsaker. Kanske var det nåt som fungerar även för dig av detta..


    ja vi har faktiskt köpt en muurikka så vi ska pröva den i sommar.

  • marwis 1 juni 2008

    Skrivet av rosen69 den 1 jun 2008

    Skrivet av farmoringer den 1 jun 2008

    Vi kör ju mest med grillat när vi är i husvagnen. Man kan ju råsteka potatis till det eller göra potatissallad. Men klart ibland så regnar det..Är ju lätt att göra köttfärssås eller andra köttfärsröror för det behöver man ju inte steka heller utan rätt ner i grytan och fräs där. koka pasta till. Sill och potatis är en rätt. Använd murikkan och woka både potais och kött och grönsaker. Kanske var det nåt som fungerar även för dig av detta..


    ja vi har faktiskt köpt en muurikka så vi ska pröva den i sommar.


    Vad är en muurikka??:o

  • rosen69 2 juni 2008

    Skrivet av marwis den 1 jun 2008

    Skrivet av rosen69 den 1 jun 2008

    Skrivet av farmoringer den 1 jun 2008

    Vi kör ju mest med grillat när vi är i husvagnen. Man kan ju råsteka potatis till det eller göra potatissallad. Men klart ibland så regnar det..Är ju lätt att göra köttfärssås eller andra köttfärsröror för det behöver man ju inte steka heller utan rätt ner i grytan och fräs där. koka pasta till. Sill och potatis är en rätt. Använd murikkan och woka både potais och kött och grönsaker. Kanske var det nåt som fungerar även för dig av detta..


    ja vi har faktiskt köpt en muurikka så vi ska pröva den i sommar.


    Vad är en muurikka??:o


    det är som ett gjutjärns fat som man ställer över elden eller på gasolflaska.

  • MammaIrene 2 juni 2008

    Du, jag startade en bra mat i båten tråd för några veckor sedan...
    Kolla den så kan du nog finna lite bra tips från flera av de kära medlemmarna i matklubben!(Y)
    Bra mat i båt borde ju också vara bra mat i husvagn menar jag....

    Lycka till!

    Ps finns många bra konserver ute i affärerna, jag har kollat det nu....Ds

  • anki47 10 juni 2008

    Skrivet av rosen69 den 1 jun 2008

    Hej undrar om det finns någon som har bra tips på husvagnsmat där man inte har ugn och dyl. skulle vara roligt med lite tips




    Hejsan!!
    Tänkte bara tala om att det även finns en liten ugn som man använder på gasplattan. Jag har den och utnyttjar den väldigt mycket till exp. jansons, pot.grattäng bakar även i den tex. sockerkaka o matbröd. Skulle inte klara mig utan den. Finns att köpa på tillbehörs butiker till husvagnar.

    Mvh/anki47

  • rosen69 10 juni 2008

    Skrivet av anki47 den 10 jun 2008

    Skrivet av rosen69 den 1 jun 2008

    Hej undrar om det finns någon som har bra tips på husvagnsmat där man inte har ugn och dyl. skulle vara roligt med lite tips




    Hejsan!!
    Tänkte bara tala om att det även finns en liten ugn som man använder på gasplattan. Jag har den och utnyttjar den väldigt mycket till exp. jansons, pot.grattäng bakar även i den tex. sockerkaka o matbröd. Skulle inte klara mig utan den. Finns att köpa på tillbehörs butiker till husvagnar.

    Mvh/anki47


    hej ja menar du omni ugnen den har jag köpt men inte hunnit pröva så mycket , leter efter recept till den

    kram

  • farmoringer 10 juni 2008

    Så intresserad jag blev..Vad kostar en sån ugn?

  • anki47 10 juni 2008

    Skrivet av farmoringer den 10 jun 2008

    Så intresserad jag blev..Vad kostar en sån ugn?



    Ugnen kostar runt 400 kr. Det finns även en kok-bok med många bra recept. Det jag gillar med den är att man kan använda den som man använder ugnen hemma (Y)

    anki47

  • farmoringer 10 juni 2008

    Här blir det nog en sån ugn hör jag. Verkar kanon..

  • monicapite 6 mars 2009

    Hittade den här länken som visar hur den ser ut och var den finns att köpa. http://www.omniasweden.com/

  • boz1965 6 mars 2009

    Skrivet av marwis den 1 jun 2008

    Skrivet av rosen69 den 1 jun 2008

    Skrivet av farmoringer den 1 jun 2008

    Vi kör ju mest med grillat när vi är i husvagnen. Man kan ju råsteka potatis till det eller göra potatissallad. Men klart ibland så regnar det..Är ju lätt att göra köttfärssås eller andra köttfärsröror för det behöver man ju inte steka heller utan rätt ner i grytan och fräs där. koka pasta till. Sill och potatis är en rätt. Använd murikkan och woka både potais och kött och grönsaker. Kanske var det nåt som fungerar även för dig av detta..


    ja vi har faktiskt köpt en muurikka så vi ska pröva den i sommar.


    Vad är en muurikka??:o


    Kolla här: http://www.muurikka.se/

  • ylwa 6 mars 2009

    Ja, den ugnen är helt fantastisk, vi hade husvagn innan vi köpte stuga,vi har även gas i stugan så den andvänds även där. jag gjorde ofta både potatisgratänger av alla de sorter, sockerkakor, jansson,bakade bullar, ungsstekt falukorv, ja allt möjligt, och något speciellt recept hade jag inte heller.Så om jag inte redan hade en så skulle jag köpa en.
    Lycka till.

  • Lillmyran 6 mars 2009

    Hej ,vi har husvagn och jag brukar förbereda hemma så att det är bara att värma.
    Men jag har ett gott förslag men jag har inga mått.
    Fräs purjo och paprika (hackat) med curry,
    Ha i Dolmi tomatsås.och grädde eller cremefraiche.
    Salt och peppar
    Puttra på en stund och smaka av det ska gärna vara lite drag i det.
    Lägg sen i räkor och låt bli varmt.,
    Ris till.
    Smask.(Y)
    Vi vinter campar gör ni också det?

  • 123Linnea 6 mars 2009

    Skrivet av MammaIrene den 2 jun 2008

    Du, jag startade en bra mat i båten tråd för några veckor sedan...
    Kolla den så kan du nog finna lite bra tips från flera av de kära medlemmarna i matklubben!(Y)
    Bra mat i båt borde ju också vara bra mat i husvagn menar jag....

    Lycka till!

    Ps finns många bra konserver ute i affärerna, jag har kollat det nu....Ds


    Var hittar jag den tråden?

  • farmoringer 6 mars 2009

    Vi har köpt en Omnia ugn nu men har inte hunnit testa den ännu. Blir till sommaren det. Vi vintercampar aldrig..

  • kermit45 6 mars 2009

    Vi har en Omniugn och den köper vi fryst potatisgratäng från Felix tror jag det är som har den och sen lagar vi till den i ugnen över spritkök. Jättegott istället för potatissallad till grillat.

  • Bumbis 6 mars 2009

    Hejsan. Låter spännande med den här omniugnen. Vi har en villavagn som har en gasolspis med 4 plattor och 2 ugnar men jag har ännu inte använt ugnarna. Den ena är "vanlig" och den andra är nog en "hållavärmeugn". Det finns en bruksanvisning men den är på danska och det är jag inte så bra på.......Är det någon som har erfarenhet av gasolspisar/ugnar? Spisen är helt grym, skulle kunna tänka mig att ha en sådan hemma bara det var en elugn till.

  • MammaIrene 7 mars 2009

    Skrivet av 123Linnea den 6 mar 2009

    Skrivet av MammaIrene den 2 jun 2008

    Du, jag startade en bra mat i båten tråd för några veckor sedan...
    Kolla den så kan du nog finna lite bra tips från flera av de kära medlemmarna i matklubben!(Y)
    Bra mat i båt borde ju också vara bra mat i husvagn menar jag....

    Lycka till!

    Ps finns många bra konserver ute i affärerna, jag har kollat det nu....Ds


    Var hittar jag den tråden?


    Hej, jag vet faktiskt inte hur man hittar trådar riktigt......men om man går in på matprat o söker på båt så kanske....
    Mvh Irene

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.