Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Indiska nanbröd?

  • umaja 27 mars 2008

    Finns det möjligtvis någon som har ett bra recept på indiska nanbröd? Har tänkt att laga en indisk gryta och skulle vilja ha detta som tilltugg.. Vore tacksam för svar!

  • frucaos 28 mars 2008

    Här kommer ett recept (som jag inte har provat vad jag kan minnas).
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk strösocker
    1/2 tsk salt
    1 1/2 msk smält smör eller vegetabilisk olja + till pensling
    1 dl naturell yoghurt
    1 ägg
    grovt salt
    Blanda mjöl, bakpulver, socker och salt i en skål. Gör en grop i mitten av mjölet och häll i smör eller olja, yoghurt och ägg. Arbeta försiktigt ihop degen.
    Knåda degen på ett mjölat bakbord tills den är mjuk och följsam - ca 4 min. Lägg degen i en skål och täck över den med en fuktig handduk. Placera på varm plats och låt jäsa i 2-4 timmar tills degen fördubblats.
    Sätt ugnen på 200 grader. Dela degen i fyra delar och arbeta ut varje bit till en trekantig platta, ca 1 cm tjock. Pensla med smält smör och strö över grovt salt.
    lägg brödet på en bakplåt och ställ in det i ugnen. Baka tills brödet är gyllene i 10 - 12 min. Pensla med smält smör innan servering.

  • irrevirre 28 mars 2008

    Jag har aldrig tänkt på att man kan göra dessa själv!
    Jag brukar köpa Santa Marias naanbröd. (en gång köpte jag annat märke, jag tror det var ICA-s, men det var INTE gott)
    Gott är naanbröd i alla fall ... mmmmm .... suga upp såsen med .....

    När jag sökte på nätet fanns lite sidor på engelska hur man gör. Verkade vara som frucaos skrev ungefär.

  • Caddiie 1 april 2008

    Ingredienser:
    2,5 dl mjölk
    5 dl vetemjöl
    15 g jäst
    15 g salt
    10 g socker
    0,3 dl naturell yoghurt
    0,3 dl smält smör

    Gör så här:
    Blanda allt till en smidig deg, som sedan ska vila i 3-4 timmar i en bunke i rumstemperatur. Dela degen i fyra delar. Kavla ut tunna ca 5 mm tjocka och ca 25 cm långa i en droppform.

    Sätt på grillen i ugnen. Ställ in en plåt och lägg in ett bröd på den varma plåten efter 4-5 minuter. Vänd efter 2-3 min och grilla andra sidan gyllenbrun.

    :D hoppas det blir bra!

  • Biskop 5 april 2008

    Skrivet av Caddiie den 1 apr 2008
    Tack för det receptet! Helt utsökt smak! jag tror att det är delvist grillen som gör det:) nam...


    Ingredienser:
    2,5 dl mjölk
    5 dl vetemjöl
    15 g jäst
    15 g salt
    10 g socker
    0,3 dl naturell yoghurt
    0,3 dl smält smör

    Gör så här:
    Blanda allt till en smidig deg, som sedan ska vila i 3-4 timmar i en bunke i rumstemperatur. Dela degen i fyra delar. Kavla ut tunna ca 5 mm tjocka och ca 25 cm långa i en droppform.

    Sätt på grillen i ugnen. Ställ in en plåt och lägg in ett bröd på den varma plåten efter 4-5 minuter. Vänd efter 2-3 min och grilla andra sidan gyllenbrun.

    :D hoppas det blir bra!

  • Lilljeppe 5 april 2008

    Naanbröd

    Här är ett recept

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.