Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Indiska recept utan färdig kryddmix

  • rostok 4 december 2007

    Hej, jag undrar om någon har något recept på ex Chicken Kerala?

    Jag vill gärna också ha andra indiska recept ex Garam Masala och Vindaloo.

    Dvs recept som man gör från grunden själv, utan att köpa färdig kryddmix.

    Tack på förhand!

  • 4 december 2007

    har tre olika recept på garam masala:

    1.
    1 msk kardemumma, malen
    1 tsk kanel, malen
    1 tsk kryddnejlika, malen
    1 tsk spiskummin, malen
    1 tsk svartpeppar, malen
    1 tsk muskotnöt, malen
    1 tsk oregano
    1 tsk ingefära, malen
    1 tsk fänkål, malen
    1 tsk koriander, malen
    1 st lagerblad


    2.
    5 msk spiskumminfrö
    5 msk hel svartpeppar
    2 msk hela korianderfrön
    1 tsk hel kardemumma
    2 tsk gurkmeja
    2 tsk chilipulver

    Här ska man rosta spiskumminfröna på svag värme tills de börjar knäppa och därpå tillsätta de övriga kryddorna som ska rosta med några få minuter. Sedan är det bara att mortla kryddorna.


    3.
    150 g hel spiskummin
    60 g kanelstång
    15 g hel kryddnejlika
    30 g hel svartpeppar
    10 gröna kardemmummakapslar (använd endast fröna).

    Kryddorna ska rostas innan de mortlas. För att variera receptet kan korianderfrön tillsättas och lite torkad chili ifall man vill ha mer hetta

  • 4 december 2007

    kolla här kanske:
    http://www.indien.nu/fakta-tips/mat/recept/


    Garam Masala recept
    Här är ett förslag på recept på egen garam masala
    150 g hel spiskummin
    60 g kanelstång
    15 g hel kryddnejlika
    30 g hel svartpeppar
    10 gröna kardemmummakapslar
    30 g hel koriander
    2 torkade chili
    15 gr gurkmeja
    Rosta kryddorna (utom gurkmeja) i en ugnsform i cirka 20 minuter på 200 grader eller rosta dem lätt och skaka hela tiden i en panna på spisen tills de börjar "knäppa". Mixa i en kaffemixer (sån som man mixar kaffebönor i) eller mortel. Tillsätt gurkmeja. Bäst smak får curryn om du börjar med så hela kryddor som möjligt men det går givetvis med färdigmalda också. Blir cirka 1 dl. Övriga kryddor du kan ha i är muskot, fänkål, svarta senapsfrön, cassia bark, stjärnanis, lagerblad och curryblad (kari).


    Egen curry currypulver
    Det finns massor med varianter av curry. Håller sig i en tät burk och doftar underbart. En del curryblandningar innehåller upp till 30
    sorters kryddor. Fem kryddor är vanliga i färdiga curryblandningar. Ofta är det mycket av de billigare kryddorna. Gör du currypulver själv får du varje gång en unik curry full av smak och doft. Det gula kommer självklart från gurkmejan.
    4 msk koriander
    1 bit kanel
    5 hela kryddnejlikor
    1 msk spiskummin
    1 msk kardemumma
    1 tsk hel svartpeppar
    0,5 tsk torkad chili
    1 tsk mald ingefära
    4 msk mald gurkmeja
    Rosta kryddorna (utom ingefära och gurkmeja) i en ugnsform i cirka 20 minuter på 200 grader eller rosta dem lätt och skaka hela tiden i en panna på spisen tills de börjar "knäppa". Mixa i en kaffemixer (sån som man mixar kaffebönor i) eller mortel. Tillsätt gurkmeja och ingefära. Bäst smak får curryn om du börjar med så hela kryddor som möjligt men det går givetvis med färdigmalda också. Blir cirka 1 dl. Övriga kryddor du kan ha i är muskot, fänkål, svarta senapsfrön, cassia bark, stjärnanis, lagerblad och curryblad (kari).




    Currypasta
    kan du göra genom samma curryblandning som till torr curry men tillsätt vinäger eller citron juice, olja samt färska mixade chilifrukter, gul lök, vitlök, färsk galangal, färsk gurkmeja och tamarind.
    1 sats currypulver
    2 chilifrukter
    3 gula lökar
    4 klyftor vitlök
    1 bit färsk ingefära, skalad i storlek som en tumme
    1bit färsk galangal, skalad, ca storlek som en tumme
    1 bit färsk gurkmeja, skalad, ca storkel som en tumme
    3 msk tamarind
    1-2 dl vegetabilisk olja
    0,5 dl citronjuice eller vitvinsvinäger
    Mixa i matberedare. Ett tips är att dubbla satsen så mixar det bättre till en fin pasta. Tillsätt mer chili om du gillar het curry.

  • 4 december 2007

    chicken Kerala, indisk kyckling från Indien.

    För 4 personer:

    2-3 Kycklingfiléer
    400 gram Kokosmjölk
    1 gul Lök
    2-3 msk Kerala kryddpasta, eller kerala kryddmix
    2 Kycklingbuljongtärningar
    1 Vitlöksklyfta

    Basmatiris

    1. Börja med att tärna kycklingfilén i relativt små bitar. Stek dem tillsammans med finhackad gul och vit lök tills de fått lite färg.

    2. Strö lite kryddmix över kycklingen, tilsätt sedan kokosmjölken samt hälften av kokosmjölkens mängd i vatten.

    3. Smaka av grytan och smula i buljong efter smak (2 tärningar brukar vara lagom).

    4. Koka riset och låt grytan småputtra på svag värme under tiden.

  • anluk 5 december 2007

    Indisk mat är väldans poppis hemma men jag har bara använt färdigkryddor tidigare. Skall kanske prova något av ovanstående nästa gång istället.

  • Libra 5 december 2007

    Det receptet har jag inte men jag hittade ett bland mina gömmor med Garam nasala....:)
    Har lagt ut det men inte fått det godkänt ännu....:(

  • 26 december 2007

    En klassisk Vindaloo för 6 sugna (H)

    Ingredienser:
    1 kg fläskfilé i tärningar (själv tar jag gärna karré)

    Kryddpasta:
    1½ dl maltvinäger
    2 msk hel koriander
    1 msk hel spiskummin
    2 tsk mald chili eller efter mod och humör
    2 tsk mald gurkmeja
    1 tsk kardemummafrön
    5 cm grovskuren ingefära
    4 grovhackade vitlöksklyftor
    6 svartpepparkorn
    6 hela kryddnejlikor
    1 kanelstång
    ½ tsk salt

    6 curryblad
    1 tsk svarta senapskorn
    1½ dl vatten
    3 msk ghee eller rapsolja

    Metod:
    Kör ingredienserna till kryddblandningen i en mixer till en slät pasta, tillsätt
    mera vinäger om det blir för tjockt.
    Lägg kött, kryddpastan o currybladen i dubbla plastpåsar att marinera minst 8 timmar
    eller över natten.
    Hetta upp gheen eller oljan i en gjutjärnsgryta. Fräs senapsfröna på moderat värme under
    omrörning tills de börjar dofta. Tillsätt köttet med marinad och vatten. Sjud under lock
    i 30 min. Ta av locket och sjud ytterligare 30 min. Rör om då o då. Servera med ris.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.