Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inlagd eller torkad chili

  • piggemus 15 juli 2009

    Hej!
    Jag köpte en chiliplanta i våras som ger mängder med chili som jag inte hinner göra av med. Kan man torka eller lägga in chili och spara till kommande behov?
    Annka

  • babbs 17 juli 2009

    Häng upp de mogna frukterna mörkt och luftigt. När de sedan torkat kan du förvara dem torrt och svalt så håller de sig och kan smulas ner i de olika maträtterna. Jag har inte testat att lägga in på något annat sätt än i olivolja, men man kan säkert sylta dem som man gör med gröna tomater etc eller lägga in dem i ättikslag.

  • popik 17 juli 2009

    Inlagd chili

  • piggemus 17 juli 2009

    Tack jag ska prova att hänga upp dem på tork.

    Popik, hur gör man då när man lägger in? det var det som var frågan.

  • popik 18 juli 2009

    Skrivet av piggemus den 17 jul 2009

    Tack jag ska prova att hänga upp dem på tork.

    Popik, hur gör man då när man lägger in? det var det som var frågan.


    Det står i receptet hur du gör.

  • Lenkan 18 juli 2009

    Smaaaart

  • piggemus 18 juli 2009

    Jaha, vilket recept? Var hittar jag det då? Jag har nyss hittat matklubben så jag är inte så hemma här.

  • Annafbg 18 juli 2009

    Skrivet av popik den 17 jul 2009


    Inlagd chili


    Klicka bara på "Inlagd chili" i den vita rutan så kommer du till receptet!(Y)

  • piggemus 18 juli 2009

    Aha, tack!

  • redd 19 juli 2009

    Skrivet av piggemus den 15 jul 2009

    Hej!
    Jag köpte en chiliplanta i våras som ger mängder med chili som jag inte hinner göra av med. Kan man torka eller lägga in chili och spara till kommande behov?
    Annka


    Nål, tråd, gardinstång ;)

    gör knut på tråden och trä nålen genom chilin, häng upp i gardinstång så att inte solljuset träffar dom.

  • 93emm29 2 augusti 2011

    Den danska kocken Camilla Plum gjorde ett program, mat som håller, där hon "kokade in" saker. Bla då chili. Om du missade det på svt1 och reprisen på svt2 finns programmen (och recepten) på danska på nätet. Man får då översätta själv och se programmen utan text. Av de inkokta chilisarna gör hon även en chilisås genom att "bake and shake". Rekommenderar verkligen det programmet!

  • rostok 3 augusti 2011

    Hej, när jag köper chili så brukar jag köpa för många, med avsikt. De som blir över lägger jag helt enkelt in i frysen, som de är, bara i en plastpåse. Det funkar hur bra som helst, de är till och med lätta att hacka frysta när man sedan ska använda dem. Jag har alltså alltid några chili som ligger i frysen.

    Det har även hänt att jag har torkat chili, helt enkelt genom att låta dem ligga i rumstemperatur. Man behöver alltså inte ens krångla med att hänga upp dem. Bara ändra läge på dem med någon dags mellanrum, så att de inte ligger med samma sida ner hela tiden. När de sedan torkat så lägger jag dem i glasburkar som de är.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.