Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

inlagda tomater/tomatsalsa

  • zetterhund 21 augusti 2009

    I våras såg jag ett danskt trädgårdprogram där programledaren/trädgårdsinnehavaren ( en kvinna) lade in sina egenodlade tomater för att ha över vintern. Detta inspirerade mig att odla mina egna och har nu gjort detta. Dessvärre hittar jag inte programmet på svt längre inte heller receptet. Nån som vet, det var väldigt enkelt men jag vill göra rätt!

  • 21 augusti 2009

    kanske detta kan vara något? Ugnstorkade tomater

  • piusamadeusmozart 22 augusti 2009

    Du kan frysa in dem hela och ta fram efter hand till matlagning. Enklast. Men om man har mycket tomater så koka dem antingen i bitar (då behövs inget vatten) eller hela i vatten. Passera dem och koka upp igen tills det blivit lite tjockt. Det beror på hur mycket vatten tomaterna innehåller. Häll upp den varm på varma glas och sätt på lock genast och ställ dem tätt under ett tjockt täcke så blir de självsterilicerade. Eller frys ner puren.

  • babbs 22 augusti 2009

    Det här receptet visades i det danska matprogrammet för en tid sedan.

    Tag en stor glasburk med metalllock.
    Proppa glasburken så full du bara kan med tomater, det gör inget om de mosas lite.
    Längst upp trycker du ner lite väl valda kryddväxter , typ timjan, oregano, salvia... vad du gillar.
    Häll på några stora nypor grovsalt.
    Lägg i några vitlöksklyftor.
    Häll på lite olivolja.
    Sätt på locket och skruva åt , men lossa lite så att det som är i kan expandera lite.
    Ställ burkarna i ugnen 130 grader. Låt stå där till innehållet i burkarna sjunkit ihop till lite mer än en tredjedel.
    Låt svalna och skruva sedan på locket ordentligt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.