Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för nötter...?

  • Lattemaja 13 november 2008

    I princip alla (eller i alla fall nästan alla) nya recept i böcker och tidningar innehåller nötter, liksom alla de TV-kockar som med tindrande ögon och superlativ formligen gödslar sina mattips med nötter, mandelspån, sesamfrön, pinjekärnor och annat. ("... och så avslutar vi det hela med lite härliga rostade hasselnötskärnor att strö över! Så underbart med den knapriga konsistensen och så är det ju nyttigt också, tänk GI!!")

    Jahapp. Fast jag och hela min familj (föräldrar, bröder, sambo, bonusbarn, barn och vänner - ja, nästan alla jag känner)är allergiska mot nötter i olika grad.

    Är det verkligen nödvändigt med denna nöthysteri och om man även som nötallergiker blir sugen på något "knaprigt ,nyttigt och såååå gott" finns det någon som har kommit på en rimlig ersättningsprodukt?

    Är lite smågrinig nu, minst sagt, sitter med nyaste kokboken (Sarah Begnér) som jag klantigt nog köpte osedd på nätet och inser att det högst är en handfull recept ur den som jag kan bjuda familj och vänner på - så trist!!

  • Maripoosa 13 november 2008

    Sesamfrön tycker jag smakar lite nötigt. Iallafall kanske det funkar i mat och bröd.

  • marwis 13 november 2008

    solrosfrön kan funka för nötallergiker.

  • Eery 13 november 2008

    är ni allergiska mot frön också?

  • Lattemaja 13 november 2008

    Hej, tack för svar.

    Min man och dotter är dessvärre allergiska även mot frön. Därför går sesam och solrosfrön bort också, tyvärr.
    Ersätter ibland med rostade havregryn, men , hmmm.....-blir sådär.

  • boz1965 13 november 2008

    Jag vet ärligt talat inte vad skulle kunna ersätta nötter och frön med. Men havre och annan spannmål är ju också frön. Tåler dom det? Gör de det kan man ju testa att rosta krossat eller klippt vete t.ex.

  • boz1965 13 november 2008

    Bovete brukar de allra flesta glutenallergiker tåla, kan också vara ett alternativ.

  • The_mama97mia 13 november 2008

    En fundering, utan grund, men typ kikärter... kan man inte testa att rosta/steka skivade/delade kikärter? Konsistensen är ju nötaktigt men...
    ????

  • tantdrake 13 november 2008

    Kanske strunta i nöt/frö-innehållet helt? Kan det verkligen vara det som smaksätter alla recept? :'( Om det är så illa så kanske du får improvisera och experimentera med något så övertygande som de dina tål? Och bara använda receptet som ett sorts grundrecept (Y)

  • MissBi 13 november 2008

    Just det fru drake!
    Improvisera bör man göra! Det finns jättemånga fina, goda olivoljor att droppa över lite av varje i matväg - och tryffelolja har en speciell smak, om man gillar den - det finns en del smakrika små skott också att strö över. Frusna vinbär kan sätta piff och färg på lite av varje. Ja visst är nötter nyttigt med mycket omega 3 i, även mandel. Många allergiker kan äta mandel men inte nötter.
    Själv gillar jag att rosta pumpafrön - men dessa frön går ju inte bra för er heller då förstås.
    Dags att sova, Det är över midnatt. :Z

  • elpatron 26 november 2008

    vilka nötter är värst? Grannarna? (H)

  • monac 26 november 2008

    vissa nöt allergiker kan äta pumpakärnor:)
    Rostad kokos funkar ju !
    -Elller torkad frukt , hackad(aprikoser,fikon,dadlar ,tranbär e.t.c.)

  • elpatron 26 november 2008

    kokosnötter då?

  • 26 november 2008

    I smulpaj tycker jag det är gott med fiberhavregryn, det blir lite nötsmak av det.
    (Tyvärr går det väl inte att använda i så mycket mer än just pajdeg om det inte är nyttig göt man är ute efter:D )

  • 26 november 2008

    oj då, gröt, menar jag

  • Lenkan 26 november 2008

    Krossade cornflakes fungerar som substitut för nötter i godis och kakor tycker jag

  • irko 26 november 2008

    Cocosflingor går ofta bra att ersätta med ifall man tål det alltså

  • Fiona 26 november 2008

    solrosfrö brukar man ju inte kunna köpa, där emot solroskärnor? Hur är det med dem?
    Jag är själv allergisk mot alla mandlar och nötter som finns utom kokosnöt... o solroskärnor funkar utmärkt för mig...

  • lindaO 26 november 2008

    Måste hålla med om att "kanelrostade mandlar" eller "chilipudrade hasselnötskärnor" faktiskt kan piffa upp en måltid, MEN det är inget måste! En sallad blir lika god utan pinjenötter och man kan ju skippa de rostade mandlarna över ugnsfisken. Använd istället lite goda kryddor och färska örter. I min familj använder vi nästan aldrig nötter i matlagningen - och vi är inte ens allergiska :) Hoppas ni klarar er!

  • monac 27 november 2008

    kokosnöt är INGEN nöt!!!!!
    Nu finns de dem som är allergiska mot just kokos men det är inte så vanligt!!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.