Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Italiensk risotto med fyra ostar???

  • sandroos 25 augusti 2009

    :'(
    Jag åt hos en tidigare pojkväns föräldrar en risotto gjort på en rad olika ostar. Toppad med parmesan och rätten är vegetarisk. Jag vet att receptet är hämtat från en bekantskap av deras som bor i just i Italien. Då saker slutade lite illa, kan jag inte fråga dem om detta. Så jag önskar innerligt att någon hört talas om denna rätt, eller möjligen vet var jag kan vända mig?
    Vill laga denna rätt på en liten fest som är alldeles för snart.
    Tack på förhand!
    Nu håller jag mina tummar.

  • Gul13 25 augusti 2009

    Oooo det lät då gott så det förslår. Hoppas du får något svar.

    När jag gör risotto så följer jag receptet på förpackningen faktiskt. Steker lök och ris bara glansigt, häller på vin och låter den dunsta bort, sedan spär jag med hetbuljong i omgångar tills riset är klart. Sista blandar jag ner parmesanost.
    Vill minnas att det är så i allafall. Som sagt följer receptet på förpackningen.

  • kaffesked 25 augusti 2009

    Kan det ha varit ngt liknande det här (minus parmaskinkan)?
    http://menumo.se/recept/138/risotto-parmaskinka-tre-ostar-buljong

  • gimmiahug 25 augusti 2009

    Hej!

    Min kompis från Sicilien gör alltid sin fyra-ostars risotto med en helt vanlig risottobas och allra sist slänger han i parmesan, taleggio, fontina och gorgonzola alternativt mascarpone - gorgonzolan om risotton är ensamrätt och mascarponen när den är tillbehör till något. Kanske kan det vara något?

  • segerwitch 25 augusti 2009

    :DHej!
    Här kommer ett recept från Italien.(Y)

    Risotto quattro formaggi. 4 port.
    350 g carnaroli ris
    50 g tontina
    50 g emmentaler
    50 g gorgonzola
    50 g parmisanost reggiano( nyriven)
    1½ dl hackad persilja
    1 lök
    2dl vit vin
    1 l buljong

    Skär ostarna i små kuber, utom parmesan som rives.
    Gör grunden som det står på rispaketet. När det återstår ca.5 minuter tills riset är klar, lägger man i ostkuberna, rör tills ostarna smält, tillsätt persiljan,smaka av med salt och peppar.
    Hoppas det var till hjälp för dig, lycka till (Y)

  • sandroos 27 augusti 2009

    :D
    Tack snälla, för alla tips och recept. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga. Super =)

  • kockenamatoren 27 augusti 2009

    Leta på Jamie oliver recept... Han har gjort denna rätt har jag för mig....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.