Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag väntar på/längtar efter den här råvaran/maträtten?

  • The_mama97mia 20 januari 2011

    Nu är vi drillade att laga mat efter säsong. Samtidigt ser vi att vi kan få jordgubbar året runt i butikerna, till exempel.

    Jag tänkte fråga er, vad är det du längtar efter att lägga vantarna på- t ex väntar man väl alltid på den första färskpotatisen, men det kan finnas annat med?

    Så här års (januari) finns det ju rätt gott om en del goda råvaror, men jag till exempel kan bli toksugen på vattenmelon...

    Få se om ngn mer än jag har idéer o önskningar här?

  • The_mama97mia 20 januari 2011

    detta kan delvis krocka med tråden "kommande projekt..." men ville ändå starta en tråd som har mer fokus på vad vi har att tillgå i butikerna, efter säsong kanske...

  • The_mama97mia 20 januari 2011

    NU kom jag på ett exempel själv, haha, efter gårdagens halvåtta hos mig - NÄSSLOR!
    Nässelsoppa! Gud så gött det såg ut! Med riktigt färska ägg med knallgula gulor i!

  • sikaal 20 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 20 jan 2011

    NU kom jag på ett exempel själv, haha, efter gårdagens halvåtta hos mig - NÄSSLOR!
    Nässelsoppa! Gud så gött det såg ut! Med riktigt färska ägg med knallgula gulor i!


    Ja, nässlor längtar jag efter, även om jag har haft ett par omgångar i frysen, dessutom de första rabarberna. Rabarberkräm! Rabarberpaj! :p

  • littlejohn 20 januari 2011

    Jag kan längta ihjäl mig efter nykokta färska (nyupptagna) rödbetor med en klick smör! Oh vad gott!
    Matjesill med färskpotatis, gräslök och gräddfil kan man kanske äta nu också, men gör det inte av nån konstig anledning.

  • Cassiopeya 20 januari 2011

    Smultron, jordgubbar, körsbär, krusbär mm. Älskar sommaren då man kan ta ett strög i trädgården och äta mellanmål :D Hoppas vårt bigaråträd ska få många bär i år, då ska jag äta massor!!

  • The_mama97mia 20 januari 2011

    Skrivet av littlejohn den 20 jan 2011

    Jag kan längta ihjäl mig efter nykokta färska (nyupptagna) rödbetor med en klick smör! Oh vad gott!
    Matjesill med färskpotatis, gräslök och gräddfil kan man kanske äta nu också, men gör det inte av nån konstig anledning.



    Visst är det konstigt, matjessill har jag jämt i kylen, men ... väntar på färskpotatisen...
    Fast man borde ta o göra en nubbesallad...

  • Okänd 20 januari 2011

    Svenska frilandstomater. Dom som finns nu är knappt ätbara.

  • Wiola 20 januari 2011

    Matjesill med färskpotatis, gräslök och gräddfil
    jordgubbar å grädde

  • Marre73 20 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 20 jan 2011

    Smultron, jordgubbar, körsbär, krusbär mm. Älskar sommaren då man kan ta ett strög i trädgården och äta mellanmål :D Hoppas vårt bigaråträd ska få många bär i år, då ska jag äta massor!!


    Sedan är det bara att hoppas att pippisarna inte hinner före, det brukar dom göra här hemma vad gäller körsbär,o det jäkligaste av allt:DDE RACKARNA SITTER SÅ HÖGT UPP O JAG VÅGAR INTE KLIVA UPP PÅ STEGAR.

  • DoctorWho 20 januari 2011

    De första morötterna när man gallrar, precis nyupptagna ur jorden. MUMS!!

  • Cassiopeya 21 januari 2011

    Skrivet av MaritaE73 den 20 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 20 jan 2011

    Smultron, jordgubbar, körsbär, krusbär mm. Älskar sommaren då man kan ta ett strög i trädgården och äta mellanmål :D Hoppas vårt bigaråträd ska få många bär i år, då ska jag äta massor!!


    Sedan är det bara att hoppas att pippisarna inte hinner före, det brukar dom göra här hemma vad gäller körsbär,o det jäkligaste av allt:DDE RACKARNA SITTER SÅ HÖGT UPP O JAG VÅGAR INTE KLIVA UPP PÅ STEGAR.


    Det är det som är fördelen med att ha klippt ner trädet ;) (Y)

  • svengelsk 21 januari 2011

    Skrivet av danniella den 20 jan 2011

    Svenska frilandstomater. Dom som finns nu är knappt ätbara.

    Håller med, men mina blir engelska och hemodlade -små gula som heter Golden Cherry,

  • macuisine 21 januari 2011

    Som alltid... årets surströmming!

  • elleave 21 januari 2011

    Det jag först kommer att tänka på är nektariner! Snart börjar apelsinerna bli torra och då väntar jag bara på att nektarinerna ska komma (till vettigt pris)

  • smeand 21 januari 2011

    Jag lägntar efter julskinka... Nä, jag bara skojade;) När jag läste den här tråden blev jag sugén på allt som tidigare nämnt, utom surströmming. Jag längtar annars efter nyplockade blåblär som jag äter i morgonfilen.

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    ingen matvara, men nu börjar ju tulpansäsongen, det har jag längtat efter... men jag äter dom inte!

  • olympia71 21 januari 2011

    Längtar efter svenska (helst egenodlade förstås) tomater. Finns det något godare än solmogna tomater?!

  • Roggan 21 januari 2011

    Solmogna persikor... mums!

  • Cilla71a 21 januari 2011

    Jag längtar tills det blir sommar så att man kan sitta ute & grilla & njuta av värmen :-)
    Annars så är ju jordgubbar inte fel att längta till heller.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.